Gå til innhold

Er det noen ammeeksperter her nå ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forferdelig melkespreng i begge brystene, men det ene kjennes nesten konstant ut som om det skal eksplodere. Det er fryktelig vondt, jeg blir rett og slett kvalmen på det verste.

Det er også temmelig sprengt selv etter at barnet har tatt dett brystet.

Skal jeg amme barnet mindre på det så sprengen går bort ? Det frister selvfølgelig å legge barnet til dette hver gang for å lette trykket, men da øker vel bare produksjonen enda mer ?

Det blir lite nattesøvn med en nyfødt, og det er dessuten ekstra slitsomt å faktisk våkne FØR babyen fordi brystene nesten eksploderer. Tre timer søvn i strekk er tross alt ikke for mye:-)

Har noen peiling på om jeg kan gjøre noe for å lette trykket ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen din?

For dette er nemlig helt vanlig, og ufattelig slitsomt, men det går seg ganske raskt til! Du har helt rett i at om du legger barnet til brystet for å tømme brystene, så opprettholder du den produksjonsmengden du nå har, så enten så ammer du hver 3 time også går det seg til, eller så kan du pumpe deg og levere melken på nyfødtavdelingen på sykehuset :-)

Det eneste jeg kjenner at jeg blir litt bekymret for når du fortelle dette er at du må passe på å holde puppene varme... men der er jo bare for at jeg er brystbetennelsehysterisk.

Skrevet

Babyen er bar seks dager gammel,

Bør jeg ikke amme oftere enn hver 3. time, sier du ? For babyen vil gjerne har mat hvert kvarter i perioder. Disse periodene går ofte over halvannen time, og da er det som hun lader opp til lengre soveperioder.

Er brystbetennelse veldig smertefullt ? Ødelegger det for ammingen ? Er det vanskelig å behandle ?

Får man det lett hvis man blir kald/våt på brystene ?

Skrevet

Jeg vil anbefale deg Lecitin-kapsler, kjøpes på helsekost. De hjelper til så du ikke får brystbetennelse. Jeg har hatt det, og det var vondt:-( Var livredd for å få det ved ammeslutt også, da hun bare plutselig ikke ville mer, men Lecitinen redda meg:-)

Hvis du har veldig spreng, og kuler, kan en varm dusj og forsiktig massasje av brystene hjelpe. Prøv å få ut litt melk med hånda, bare såpass at trykket letter.

Masse lykke til!

Skrevet

Takk for det:-)

Tok du pillene som forebyggende fra du startet å amme ?

Husker du hvor lenge du hadde spreng ?

Skrevet

En seks dager gammel baby, må få spise nesten så mye den vil... du er kjempeflink!!! og en seks dager gammel melkeproduserende pupp gjør fryktelig vondt... men det går over... snart, om en uke for eksempel, så kan du bestemme deg for hvilket intervall som stemmer best for deg. økedagene er fler i starten og vondtene er mange. Dette er den slitsomme ammestarten, og du er flink som ikke fortviler mer enn du gjør!!!

Brystbetennelse er smertefullt, det er kjedelig, det er som influensa bare med mer smerter i brystene i tillegg... og ja.. våte kalde bryster er ikke greit! ammeinnlegg av ull, og gjerne et skjerf eller sjal lett tilgjengelig er mine beste råd!

Et måltid for en så ny baby kan vare i opptil halvannen time, helt til babyen får dreisen på det og suger mer fortere... men du kan jo lage deg en slags oversikt. Jeg skrev opp klokkeslett for hvert måltid med min første... jeg tror jammen jeg gjorde det med min andre også. det kan nemlig være greit å ha en slags oversikt over hvor ofte et måltid starter.

Skrevet

TUSEN TAKK for herlig oppmuntrende ord! Du er jo proff, du....-)

Hva mener du med å bestemme hvilket intervall som passer best ?

Så måltidet kan vare opp til halvannen time, ja... Visste ikke det. Er bare veldig fortvilet når jeg gang på gang legger barnet under dynen, for så å måtte ta det opp igjen til amming for nte gang - før hun endelig kan sove......

Jeg skal jammen skrive opp intervallene, for det kan idet minste være en trøst å se at det går lenger og lenger mellom hvert måltid.

Tusen takk igjen for at du tok deg tid til å dele tips med meg- sender deg en klem! :-)

Skrevet

hahahaha...neida proff er jeg ikke, men jeg har ammet to barn, og brukt mye tid på å få det til, og jeg har skjønt at det er noen ting som kan gjøre hele ammeopplegget mye lettere.

- å vite at det gjør vondt

- å ha tålmodighet med seg selv og babyen

- å ikke tenke at man er dårlig selvom man må øve seg litt

- å ha respekt for at både mammakroppen og babykroppen vet hva de holder på med, og det kan man ikke styre med utålmodig planlegging... :-))

DEt jeg mener med "intervaller som passer best" er at etterhvert, om en uke eller tre så har babyen vokst så mye at den er klar for å bli styrt inn i et mønster som passer dere begge, og ikke bare babyen.

det vil si at du må finne ut om et måltid skal starte hver tredje eller hver fjerde time. noen babyer spiser annehver time også, og noen spiser sjelden på dagen og hyppig på kvelden.

Jeg har innen mine har blitt tre uker laget et system hvor de spiser hver tredje time og etterhvert hver fjerde time sånn at de har fått 6 måltider i løpet av et døgn, men dette er jo min måte - det er slett ikke sikkert at det er det som er best for dere. DErfor må du lytte til deg selv og dine behov, på samme måte som du lytter til babyen, da vil du om en stund klare å lage en rutine som funker.

Det å skriev opp intervallene som babyen bestemmer nå i begynnelsen kan gi deg en pekepinn på hva babyen mener om saken, så kan du tilpasse og justere litt så det til slutt passer der begge.

Lykke til, og ikke fortvil om det skulle krølle seg til, du er som sagt flink som gjør dette, for det er for mange både tungt og slitsomt og vondt! Ingen er super-ammere seks dager etter fødsel!!!!

Skrevet

Når det gjelder brystbetennelse, så er det som med forkjølelse, det trengs bakterier for at du skal få det. Og det med å holde puppene varme er ikke bare tull, men du må holde resten av deg var også for at det skal hjelpe. (på samme måte som at man ikke unngår å bli tett i nesa fordi man holder nesa varm)

Uansett er det viktigste å være ren på hendene når du skal amme, for da er sannsynligheten for at det kommer til bakterier mindre og så bør du skifte ammeinnlegg ofte. Jeg synes tanken på ullinnlegg er ekkel rett og slett fordi jeg ikke synes gammel melk og ull hører sammen,men mulig det er fornuftig likevel... Jeg har brukt chicco ammeinnlegg og vært veldig fornøyd. Har aldri hatt brystbetennelse heller.

Når jeg var mest desperat når melka begynte å komme og mini i tillegg bare sov og sov og ikke ville våkne og få mat, så pumpet jeg vekk det verste sprenget et par ganger. Man bør ikke gjøre det ofte, men jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg fordi det sprengte sånn og når mini først våknet, så klarte han ikke spise fordi puppene var så harde.

Skrevet

Huff, ja, jeg merker at babyen har vanskelig får å komme i gang når puppene er så harde.

Jeg bruker også Chicco nå, og de er jo supergode. De beste jeg har prøvd.

Det går jo ann å ha ullinnlegg utenpå engangs, kanskje, for litt varm isolasjon iallefall. Tror jeg skal prøve det på natta, for da blir det utrolig mye melkesøl.

Skrevet

det går fint å ha de ullinleggene utenpå engangsinnleggene... ååååååååå jeg hadde glemt hvor harde puppene blir... shitt det er bare noen uker til det er jeg som må ha trøst... ;-)))

Jeg gruer meg litt jeg, men det går fint... Vi får det til!

Skrevet

Oi, så du er gravid. ja:-)

Man glemmer endel ting, hehe, men det kan jo av og til være greit å ikke huske alt:-)

Når har termin ?

Vet du hva dere får ?

Skrevet

Jeg hadde det ganske likt som deg med førstemann. Jeg kunne ikke ligge på siden engang, for det gjorde så vondt i brystene, og det rant og rant, jeg var helt avhengig av ammeinnlegg lenge.

Men jeg fikk betennelse fordi gutten min klarte ikke å tømme brystene. Så jeg måtte gå på antibiotika, bruke ocsytosynspray( tror det var sånn det skrives..) og pumpe ut med pumpe i allfall en gang for dagen.

Med andremann gikk det mye bedre. Jeg vet at noen jordmødre sier at du skal vente til det har gått en måneds tid før du pumper deg, men jeg brydde meg ikke så mye om det rådet denne gangen. Jeg tømte brystene en gang i mellom for å forhindre brystbetennelse, og det har gått kjempefint.

Så lenge du ikke tømmer brystene helt med pumpe, og du gjør det bare en gang i blant til å begynne med, går det helt fint.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert men svarer deg likevel jeg=)

Først og fremst er jeg veldig enig med dritgreiheihei! Du ER kjempeflink altså!! Så bra at du ammer og får det til, og supert at du har masse melk.

Jeg er også av de som får mye melk,fikk i alle fall det sist gang. våknet første natta etter fødselen av at hele senga var kliss bløt og jeg skjønte jo ingenting! Men så var det melk. Masse melk! Ganske utrolig hvordan kvinnekroppen vår er- den bør vi være stolt av! :)

Melkespreng er vondt og puppene er som to harde kuler! Jeg syns det var veldig godt å bare håndmelke ut litt mens jeg stod i dusjen. Det fikk jeg faktisk anbefalt allerede på sykehuset-der var de helt forbløffet over melkemengden min. Jeg gikk også allerede på sykehsuet med kopper inni bh'en som samlet opp overflødig melk. For jeg gikk lekk gjennom bh,3-4innlegg og t-skjorte og genser jeg. Enda spiste snuppa mi ofte og mye.. Men med kopper inni bh'en som tok i mot den melka som rant ut i tide og utide gjorde at jeg holdt meg tørr og jeg sparte til og med på litt av melken så fikk hun det innimellom.

Veldig viktig og holde deg varm ja! Jeg syns de ull innleggene er rett og slett HERLIGE! =) Så de hadde jeg alltid innerst. Vasket de hver kveld.

Holdt på å få bryst betennelse i en puppen en gang, og da fikk jeg beskjed av svigerinna mi om å massere der det gjorde vondt- der kulen satt på en måte. Og de masserte jeg der og rundt det området forsiktig ved hver amming, altså mens babyen sugde og det ble fort mye bedre. etter 4-6 amminger tror jeg. hvis jeg husker riktig. :)

Så Masse Lykke Til !! Du gjør en fantastisk jobb!!! =)

Mange mange klemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...