Gå til innhold

hva er dette? trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

plages med smerter i muskler og ledd og får lett feber som svinger. plages også med lungesykdommen astma.

Er som jeg vet unormalt å ha ofte feber som voksen, føler ibux er vennen min, men trenger hjelp av flere i samme situasjon , hva kan de utrede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du som har astma bør ikke ta Ibux. Den inneholder acetylsalisylsyre og kan gi deg et kraftig astmaanfall i værste fall. Bruk heller Paracet.

Jeg har muskel- og skjellett lidelser og har hatt det siden jeg var barn. Astma også i tillegg til en rekke andre ting. Du må i hvertfall få en skikkelig utredning hos lege. Ta blodprøver av hormoner, CRP osv.

Mange muskel- og skjelletlidelser kan sees på blodprøver, men ikke fibromyalgi f.eks. Det kan også tenkes at du matinntoleranse som gir utslag i smerter (i og med at du har astma kan du være litt utsatt for allergier som regel)

Jeg har ofte betennelser her og der i muskulatur og ledd og får reseptbelagte ikke steroide antiinflamatoriske medisiner. Før du kommer så langt som å få skikkelig medisiner for dine problemer, bør du utredes nøye og ta en tur til en spesialist eller to for å få rett diagnose. Ikke la fastlegen alene anslå din diagnose. Men fastlegen kan kanskje klare å gi en pekepinn på hva det kan være og henvise deg til rett sted.

Men først; kutt ut Ibux. Har du forresten lest pakningsvedlegget og om bivirkningene på Ibuxen?

Ring legen og lykke til

Skrevet

Anonym over her tar feil, ibux inneholder IKKE acetylsalisylsyre men ibuprofen som er et betennelsesdempende middel.. MEN dersom man tidligere har fått forverret astmaen pga acetylsalisylsyre skal man IKKE bruke ibux.. Reagerer astmaen ikke på din ibux bruk trenger du ikke å slutte å bruke de, men dette kan du jo også snakke med legen din om..

sakset fra felleskatalogen

Kontraindikasjoner: Aktivt ulcus pepticum, gastrointestinal blødning. Overfølsomhet for ibuprofen. Skal ikke gis om acetylsalisylsyre eller andre ikke-steroide antiinflammatoriske midler har forårsaket astma, urticaria eller rhinitt. Alvorlig hjertesvikt og/eller nyresvikt (glomerulusfiltrasjon mindre enn 30 ml/minutt). Graviditetens 3. trimester

Videre synes jeg du burde gå til fastlegen din og forklare symptomene dine og be om en skikkelig utredning..

Skrevet

Til Pearl33

Vet du litt om astma? At kraftige anfall oppstår svært akutt og at man trenger ikke å ha anfall eller særlige plager for så plutselig å oppstå som et alvorlig anfall (som kan være dødelig)? Ikke lurt å ta midler som man kan få astmaanfall av (ref felleskatalogen avsnitt 4). Det er vel så viktig å lese om mulige bivirkninger som kontradiksjoner på et legemiddelpreparat, synes jeg.

I felleskatalogen står det også at Ibux skal kun brukes ved kortvarige problemer. Ikke over lengre tid. Vedkommene over her skriver at de er blitt hennes venn...

Lykke til med helsa.

Skrevet

Ja jeg vet faktisk ganske mye om astma, og ja noen kan få kraftige anfall av å bruke medisiner som ibux og acetylsalisylsyre.. Men - det er også lite sannsynlig å plutselig få dette om man tidligere har brukt slike medisiner uten å få anfall.. Det er det jeg henviser til i det jeg har sakset fra felleskatalogen - der står det at man skal unngå slike medisiner som ibux DERSOM man tidligere har reagert på acetylsalisylsyre og lignende medikamenter.. Det er jo ikke slik at ALLE med astma reagerer på ibux eller acetylsalisylsyre for den saks skyld - hadde det vært slik hadde det stått som en klar kontraindikasjon uten unntak!! Selvsagt burde ikke HI bruke ibuprofen over lengre tid, og jeg tolker det slik at hun selv reagerer på dette og derfor ser at hun har et behov for å finne ut hva symptomene hennes skyldes..

Skrevet

de med astma som tåler ibux kan ta, men om du ikke tåler skal du unngå, hva slags prøver bør jeg spørre om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...