Gå til innhold

Blir så sliten av å ha besøk av andre med unger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, høres sikkert ut som den heksa nå... Men det er faktisk slik at jeg gruer meg til de kommer og når de drar er jeg så ferdig av å sitte å passe på de ville ungene (3 og 4 år).. Babyen vår er 6 mnd og trenger litt ro innimellom, men ungene henger over han og bråker, hopper og slåss i sofaen, rører borti alt, svinser rundt overalt i huset osv osv... Det er et sånt støynivå at når de har dratt må jeg bare ha stillhet lenge etterpå for å hente meg inn igjen. I tillegg til dette skal jo vi voksne prøve å føre en normal samtale.. Flere som føler det sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår deg godt jeg!

Skrevet

Ja! Blir så oppgitt når foreldrene ikke sier ifra! Jeg syntes ihvertfall at unger kan rase fra seg litt for så at man roer dem og volumet ned.. De er vel ikke urimelig det? De må ikke hyle og skrike HELE tida? Eller er det bare slik unger er?

Jeg har bare ei lita tulle og har ikke prøvd meg på barneoppdragelse enda, men er det urimelig å forvente normal folkeskikk på besøk?

Skrevet

Jeg var også sånn da de minste var babyer, men man blir vant til det senere. Nå blokker jeg ut støyen, og ber dem om å ikke forstyrre lille tulla. Det blir jo litt hektisk av og til, men det er jo bare for en liten stund.

Skrevet

Det er mye lyd og bevegelse i unger ja, særlig 3-4 åringer. Foreldrene har ansvaret for sine barn og bestemmer over oppdragelsen, men DU er sjefen i ditt hjem! Jeg synes du skal sette klare og bestemte regler som gjelder for de barna som er på besøk hos deg. Si i fra om ting de ikke får lov å ta på, men pass også på å ha noen ting de kan få lov å låne. Jeg har en skuff med litt forskjellige småsaker som jeg tar fram når tantebarna på 7 og 2 kommer og det tror jeg de synes er koselig. Et spill, noen plastfigurer, tegnesaker og slikt. Du kan f.eks kjøpe inn noen tegnesaker og ha liggende og når ungene er på besøk hos deg så kan du si ifra når babyen skal sove eller hvile at nå må de leke stille og at de kan få låne tegnesakene. Spør om de har lyst til å tegne noe fint til babyen som du kan henge ved sengen hans, det pleier å være en populær oppgave!

Å hoppe i sofaen og slåss etc burde slettes ikke være lov, der burde helt klart foreldrene gripe inn, men gjør de det ikke så synes jeg du burde gjøre det. Etterhvert vil jo du sikkert ha regler som gjelder for ditt eget barn og da blir det urettferdig hvis andres barn som er på besøk skal få herje fritt. Man må tåle litt lyd og leven med unger, men de trenger ikke å være bajaser hele tiden heller.

Skrevet

Jeg synes selv jeg er flink å hysje på ungene og gi beskjed til dem dersom de blir litt voldsomme, men klart, de er barn og det er lyd i dem så er nok litt enig med hun over at etterhvert så blir man nok litt immun mot barne-støy og tenker kanskje ikke over at det kan være litt i overkant for en uerfaren babymamma ;-)

Om det er noen trøst så synes jeg ofte det er deilig når alle tre barna er i seng for kvelden og det er stille her, det er først når man har barn at man virkelig vet å sette pris på stillhet har jeg funnet ut, hehe... Du får prøve å si i fra på en pen måte at de er litt voldsomme, barn tåler å få beskjed, jeg må stadgig "kjefte" på de to eldste når de blir litt vel overivrige ovenfor mini på 9,5 mnd. Han tåler mye klemming, "bæring" sussing og tøysing fra storebrødrene sine, han er tross alt ikke laget av porselen, men ett sted går grensen for ham ogå og da er det bare å gi beskjed. Du har lov å gi beskjed til andres barn også ovenfor din baby og regler i ditt hus. Jeg hadde i hvertfall ikke reagert på om noen irettesatte ungene mine, bare blitt glad for at de sa i fra. Men, ikke glem at de er små barn da, å svinse rundt over alt og plukke er tross alt helt normalt for barn, det kommer garantert ditt barn til å gjøre også når han vokser til ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...