BS-april Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 hvor lenge er det det "vanlig" å amme ( 10 min, 30 min??) i begynnelsen??? Og er det best å amme på begge sider til hvert måltid?? Er helt blank på dette altså
tvkrus Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Vel jeg er ikke opphengt i hva som er "vanlig" det viktigste er at du ikke stresser og heller prøv deg ut hva som du syns fungerer for deg ikke hva som fungert for noen andre. for ingen er like jeg har to aom jeg har ammet i 15 og 18 mnd venter nr3 og jentene var helt forskjelig på hvordan de ville ha det
Grateful mom Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Er like nysgjerrig og blank som du... Men ser på venninner som ammer at det er veldig forskjellig... de ligger der kanskje fra 10-30 min? Alt ettersom hvor mye melk du har, hvordan de suger osv... noen "sier fra" at de er ferdige, andre må du kanskje stoppe? Tror ikke du trenger å tømme begge bryst ved hver amming, men at du tar annenhver eller noe. Har ikke peiling.. men håper andre kan svare! Og kan være det står mer på www.ammehjelpen.no
Gjest Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Har to barn som har blitt ammet begge to, begge har vært ganske "kosete" og det har tatt tid for at de skulle bli mette. Ett vanlig måltid kunne vel være 30 min kanskje, det må jeg si jeg ikke husker akkurat, men ikke så kort som 10 min. Det er også forskjell på måltidene iløpet av døgnet, lengre måltider om kvelden feks. Enkelte dager "økedager" kan måltidene bli både lengre og oftere.... Jeg synes det er best å å amme på begge sider til hvert måltid, mest fordi det er ubehagelig med brystspreng på den ene siden... Mener at det er et vanlig råd at man skal veksle på å ta høyre og venstre pupp først. Dvs at man bruker begge like mye. Ellers kan melkeproduksjonen skru seg litt ned på den siden som brukes minst.
lolipoli Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Jeg ammet min datter cirka 10 min på hver bryst, jeg synes det er viktig å tømme begge brystene likt ved hver amming, ellers kan det føles ubehagelig og vondt når du kan få melkespreng på den ene puppen. Dattera var veldig flink og tømte brystene etterhvert på 5 min hver.
mto2 Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Eg trur alt frå 10 min til 1 time er vanleg. Eg amma min gutt i 20-45 minutt, og då på begge bryst.
april08baby Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Med førstemann måtte jeg amme i ca 1 time om gangen, han ble aldri ferdi.. men etterhvert som han ble noen måneder ble han mer effektiv når han skulle spise. Hadde en venninne som var ferdi på 5 min, misunte henne litt ja. Om du skal amme på ett eller to bryst om gangen kommer an på hvor mye melk du har og hvor mye ungen spiser. Gutten min tømte ca 1 1/2 bryst så jeg måtte passe på å bytte på hvilket bryst jeg ga først fra. Dette er noe du finner ut av etterhvert. Babyen slipper brystet eller slutter å svelge når den er mett. Hvis den har tømt ett bryst, tilbyr du det andre og da tar han tak i det hvis han ikke er mett enda. Vet ikke helt om dette var noe svar på spørsmålet, men som du skjønner er det litt forskjellig hvordan alle gjør det. Når du har ammet litt finner du fort ut hvordan dere skal ha det.
Nætte;mortil2 Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Det finner dere ut av ganske kjapt! Er bare å kjenne på kroppen og følge babyens initativ, så går det helt fint og av seg selv.. Jeg ante jo heller ingenting og måtte bare prøve meg fram, og må nok prøve meg fram nå også med nr to!
Erisa* Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Heisann! I begynnelsen lå hun 20-30 minutt på hvert bryst, det gikk litt sakte, ja.. Og så ville hun ofte sove eller hvile en stund før hun gikk løs på neste bryst. så det var hyppige, langvarige måltider i starten for oss. Jeg har ei sulten jente! Nå er hun snart 3 mnd, og det går mye greiere. 10 min per bryst holder ofte, og hun spiser mer om gangen. Det forandret seg ganske mye rundt 6 uker. Men til å begynne med følte jeg at hun nesten lå ved brystet i ett sett.. man må nok bare føle seg fram, tror det er veldig stor forskjell fra barn til barn! Lykke til!
Bomsedeisi Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Jeg fikk beskjed av jordmor/helsesøster osv. at det var viktig at man ga kun på det ene brystet ved hvert måltid. Dette fordi den fete melka først kommer når brystet begynner å bli tomt, dersom man gir litt på begge brystene ved hvert måltid får babyen bare i seg den tynne og lite mettende/feitende melka. Får man ikke tømt brystet ordentlig blir ikke babyen ordentlig mett noe som resulterer i at man må gi den oftere pupp. Det er først når babyen blir en god del større og har behov for begge puppa ved hvert måltid at man kan gi på begge.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Helt riktig! Det er veldig viktig å tømme hvert bryst, slik at babyen får både den tørsteslukkende første melken OG den næringsrike og fete melken som kommer etterpå. For veldig mange vil det bety at barnet kanskje bare orker å drikke fra ett bryst, og det igjen betyr gjerne at man til å begynne med går med konstant brystspreng i ett av brystene. Noen barn drikker effektivt og tømmer godt, mens andre stadig vekk sovner ved puppen. Derfor er det vanskelig å si hvor lang tid barnet trenger. Kjenn heller etter om barnet synes å tømme brystet godt, og bytt så når det kjennes ut som det er godt nok tømt. Og vær forberedt på å sitte med puppene ute det meste av tiden de første ukene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå