Gå til innhold

Hormonblodprøve hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag og nevnte min uregelmessige mens. Uten å spørre hvor lenge vi har prøvd sa han at han skulle sjekke hormonene mine med en blodprøve. Travel lege så fikk ikke mulighet til å spørre noe utdypende.

Noen her som kan fortelle meg hva man tester og hva man kan lese ut ifra en sånn test? Får svar om 2 uker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt, noen som har noen erfaring med dette?

Skrevet

Jeg var og tok blodprøver for en stund siden, og ta tok han av; fritt t4, fsh, lh, progesteron, shbg, testosteron, tsh og østradiol. De ser vel om du har for mye eller for lite av et hormon, som kan ha innvirkning på syklusen..?

Skrevet

Tja.. nå er ikke jeg helt inni dette her, men jeg har selv pcos. Jeg har kroppen full av hormoner som løper løpsk. Har mer mannlige hormoner enn normalt, uregelmessige syluser, problemer med blodsukkeret, hårvekst osv osv, kunne fortsatt en stund til.. (du kan lese mer om dette inne på forumet om pcos). Dette fikk jeg bekreftet ved blodprøver. Ble også sendt videre til gyn som tok innvendig ul, og fikk se masse cyster.

Sier ikke at dette kan skje deg, men forteller bare min lille historie ;)

Man får vite mye ved blodprøver ;)

Skrevet

Hei! :)

Var det vesentlig hvilke syklusdag du var på da?

Skrevet

Så dersom man har normale hormonprøver har man ikke pco?

Skrevet

pco og pcos er ikke helt det samme. pco er cyster på eggstokkene, pcos er cyster på eggstokkene PLUSS det andre herket.. slik har iallefall jeg forstått det..??

Skrevet

Okey, det er mulig, har ikke så mye kunnskap om pco/pcos, håper bare jeg ikke har noe av det.

Skrevet

Man kan se mye utifra blodprøver ja, takk for at dere svarte meg. Har en flott lege, men han er stresset og bare sa at han skulle ta blodprøve for å finne ut om hormonene mine - det kan jo være så mangt så da er det fint å få svar her :-)

Elisabeth77: Hvis du mener blodprøvene så spurte han ikke noe om det, de ble tatt i dag. Jeg nevnte uregelmessig mens og han sa at det måtte vi sjekke, så enkelt kan det være tydlighvis

Skrevet

Jeg har også vært hos legen engang og fikk tatt blodprøve for å sjekke om jeg hadde hormonforstyrrelse. Men aner ikke hva de sjekka da. Men håper det var alt det som ble ramsa opp her!!! Uansett så var visst de prøvene fine, så da slipper jeg kanskje å bekymre meg???

Skrevet

Hvis du lurer på hormonverdier og hva som er normalt er Tryne ekspert her inne altså...

Det har mye å si når i syklusen blodprøvene blir tatt. F.eks. progesteron, hvis det blir målt på dag 1-14 i syklusen og progesteron nivået er på under 15, så er det helt normalt. Ble derimot blodprøven tatt på dag 20 i syklusen, og progesteron nivået er under 15, så er det IKKE normalt...

Slik er det med de fleste hormonene, i folikkelfasen (fra første mens dag og fram til el) skal de ligge på ett nivå, mens i lutealfasen (fra el til ikm) skal de ligge på et annet nivå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...