Tildemana Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hva er de vanligste reglene dere har for familen deres/i hjemmet deres? Kanskje jeg kunne få noen flere forslag til de jeg har?
Scorpiogi Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Ikke herje inne - den er viktig her, har veldig aktiv stesønn. Småhyper... Si fra hvor du drar Rydd opp leker etter lek Hør etter når en blir snakket til Spør før en slår på tv'n(gjelder barna..de blir fort hekta) Spising på kjøkkenet... Kommer ikke på mer....Det blir også terpet en del på "do-manerer"..
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Heh, ja lurte jeg også på... Her har vi noe som heter folkeskikk. Men kanskje ikke så utbredt ennå.
Gjest Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 - Vær høflig og takk fint for maten. - Ikke skrik høyt inne og ingen fotball inne. - Alle leker skal være ryddet før barnetv. - Ikke hopp i sofaen. - Ingen sko på inne. Ellers har vi ikke så mange faste regler - vi tar det som det kommer. Har flere regler til mannen egentlig:) Barn lærer så mye av oss voksne så her har vi forbudt mot banning, snop i ukedagene (hjemme), kaste klær på gulvet osv.
Scorpiogi Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Noen ting er vel fastere enn andre, ja vi definerer folkeskikk som vanlige. Men har en gutt her med gullfiskhukommelse og "mark i ræva" så noen "regler" blir gjentatt... Herjing f.eks...
Saftsuse 84 Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 er det vanlig å ha regler?? Hva slags spørsmål er det?? ) heh! For å si d sånn, så JA, d er ihvertfall nødvendig! Samboeren min hadde ingen regler for barna sine før vi ble sammen, og gjett om d ble totalt kræsj da vi flyttet sammen!!! Han angrer veldig nå på at han ikke har vært strengere, når han nå ser konsekvensen og han barns oppførsel.. Men heldigvis får vi hjelp fra familieterapeut og det går mye bedre. Vi får hjelp til å få in regler for hans barn, og at han må være strengere med dem... Så regler må man ha, ikke så mange, men noen få viktige!!
Tildemana Skrevet 10. april 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. april 2008 Er det vanlig å ikke ha regler? Kanskje ikke så mange når barna er babyer.... Men en familie er et lite samfunne som skal fungere for de som bor der. Tenk om det ikke fantes trafikkregler? = kaos
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Det er mange år siden jeg hadde baby. Er alikevel ingenting i veien med min sønns oppdragelse. Vi kan ha gode samtaler, og sågar diskusjoner om det er noe han ikke er enig med meg i, men jeg har ingen liste med "ja" og "nei", vi bygger veien mens vi går. Her trenger vi ingen regel om å ikke hoppe i sofa eller at klær skal i skittentøyet, det bare er slik, og vi bare gjør det. Folkeskikk og normalt. Kunne sikkert hatt en liste med masse direktiver, men hva godt hadde det gjort? Her lærer man å ta av bordet når man har spist, men det straffes ikke om man glemmer seg. Samme med såkalt herjing, man er stille inne, enkelt og greit, og jeg kan si hysj om det blir for ille. Men jeg forstår de som har barn med tette ører eller selektiv hukommelse. :-)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Kom foresten på en regel jeg har definert selv: ingen hasjrøyking innendørs. Ellers får folk gjøre som de vil. Men den gjelder vel strengt tatt ikke ungen. Enda.
Anne-B. Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Jeg tror den eneste regelen vi har, er at vi skal oppføre oss ordentlig, også setter vi grensene etter hvert som situasjonene oppstår. Sånt som å vaske hender etter do og før mat, det syns jeg er ting man bare gjør, fordi man skal gjøre det. Så det går ikke under regler og prinsipper hos oss.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Ikke sparke fotball inne. Alle sitter ved bordet til alle har spist opp... Småen er foreløpig bare 2 år (snart hvertfall), så ikke nødvendig med de store reglene enda.. Jeg og sambo har jo "regler" vi også, men det går mer på vanlig høflighet og folkeskikk enn noe annet... f.eks. rydd opp etter deg, ikke sko inne, hjelpe hverandre om det trengs, ikke røyke inne (ingen av oss røker, så egentlig ikke nødvendig)...
Tildemana Skrevet 10. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. april 2008 Hehe, morsomt;"ingen hasjrøyking innendørs". regner med det var en spøk. Jeg tror alle har regler. Folkeskikk er "regler " eller "normer" eller "manerer" om man vil. Alle rydder bort etter middagen, - det er da en "regel" det og? Selv om man ikke straffer? Man trenger ikke "straffe" selv om man har regler. Høres litt strengt ut. "den som vil ha dessert må spise litt mat. Ikke nødvendigvis så mye som jeg skulle ønske de gjorde, men litt mat MÅ de spise før dessert". Dette er ikke en skreven "regel". Men alikevel er det en slags regel... Alle har sine definisjoner av regler og hvordan ting skal fungere. Det viktige ar at ting fungerer i sitt hjem;)
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Selvfølgelig var det ikke spøk, hasj har ingenting i mitt hjem å gjøre, vil man røyke det så får man finne noen annens hjem. Men det koker altså ned da til at vi har ulikt syn på hva en regel er. I min verden er en regel en sannhet som medfører straff ved brudd. Og skikt har ikke jeg. Men jeg kan godt straffe, men det er utfra situasjon, ikke utfra noe jeg har bestemt er en sannhet hjemme hos oss.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Ha ha, ja den skal jeg sørge for å videreføre til mine barn:D He he.
meg & to små vampyrer Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Vi har ikke så mye.. Ingen røyking inne siden vi ikke røyker. Ellers kan jeg ikke komme på så mange faste regler. Jeg liker jo at skapdører o.l. er steng og ikke står på gløtt, men det er mer en mani enn en regel.
Tildemana Skrevet 10. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. april 2008 Jeg trodde det var en spøk fordi det er fjernt for meg å i det hele tatt måtte forholde meg til det. Du røyker sikkert ikke hasj uansett, så hvorfor ha en sånn regel. Jeg trodde faktisk du gjorde litt narr av det å ha regler.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Hehe, nei jeg røyker ikke hasj. Men jeg har hatt fest, og da dukket problemstillingen opp.
Scorpiogi Skrevet 10. april 2008 #19 Skrevet 10. april 2008 Altså, en drøss med uskrevne regler da ) Det er jo faktisk det det er. "Enkelte ting gjør man bare ikke..."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå