Gå til innhold

Besvimer av å ligge på rygg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det fler enn meg som ikke klarer ligge på ryggen mer?

Klarer ikke noen få min en gang, forsvinner helt.

Var hos legen i går, og han målte livmor osv, det tar jo ikke lange stunden, men måtte ha pauser og ligge på siden flere ganger, har virkelig ikke sjangs til å ligge på ryggen.

Flere enn meg som har det sånn? Har alle det sånn kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, alle har det ikke sånn. Jeg har ikke noe ubehag av å ligge på ryggen. Men det er ikke uvanlig. Det betyr bare at livmoren presser på vena cava som frakter blod tilbake til hjerte/lunger, og siden vena cava er myk blir den presset sammen og blodstrømmen tilbake blir dårlig.

Skrevet

Det er vena cava syndromet. Magen er så stor og tung at den presser på vena cava som er den store hulvenen som fører blodet tilbake fra kroppen til hjertet.

Har det nesten like ille som deg, men besvimer ikke, blir bare ør i hodet:)

Jeg har også hatt antydning til svimmelhet hvis jeg har stått lenge i ro, oppreist.

Skrevet

leste et sted at ca 10% av alle gravide har dette problemet. Jeg har det heldigvis ikke.

Skrevet

10% bare? Oj.. Er fryktelig ubehagelig!

Skrevet

Ja, dette opplevde jeg hos JM på tirsdag. Lå på benken for å bli målt, og plutselig kjente jeg en intens kvalme som skylte over meg flere ganger, og var bare sekunder fra å kaste opp. Sa ifra, og JM fikk meg opp i en faderlig fart. Jeg var visstnok helt hvit i ansiktet, så det var vel like før det gikk galt. Fikk vann og måtte sitte litt ekstra før hun lot meg dra. Så her er det lite rygg-ligging om dagene. Ekkel opplevelse :/

Skrevet

helt j... å ligge på rygg. Gleder meg til å kunne ligge som normalt igjen. Her går d i høyre og venstre side gitt:)

Skrevet

Hadde dette i første svangerskap, og kjente det bittelitt i andre, men denne gangen kjenner jeg det ikke. Er 35 uker nå, og kan fortsatt sove på ryggen (ikke hele natta, men det klarer jeg ikke til vanlig heller). Har også vært veldig plaget med blodtrykksfall i de to forrige, men ikke hatt et eneste et denne gang..

=)

Skrevet

Men er jo nesten bra at man ikke tåler det, for det er jo frarådet å gjøre det. Jeg klarer det heller ikke, er i uke 32.

Skrevet

Hei

Kjenner meg igjen ja, jeg tåler ikke ligge på ryggen. Jeg var faktisk til tannlegen for et par uker siden, tannlegen senka stolen, og dermed gikk jeg tom for luft og svima av.

Tror neppe jeg kommer til å ligge på rygg når jeg føder:) tror stillingen for meg blir på huk eller sittende på siden:)

Skrevet

jeg blir kvalm jeg! er i uke 39 nå da og har ligget på rygg til sånn uke 36, men da begynte jeg å bli småkvalm og få mensmurringer kun i ryggen av å ligge på ryggen. så nå fikser jeg det ikke lenger:( kjempekjipt når man skal på kontroll og sånn. jeg var på ekstra UL og kasta nesten opp bare av den benken der:S

en av mine kolleger/sjefer hadde veldiig ille vena cava syndrom, så når hun skulle ta keisersnitt måtte hun ligge fastspent på siden:) hehe.

Skrevet

Du e ikkje aleina! Æ besvimte hos jordmora forrige undersøkelse. I dag va ho jo obs på det, så æ lå minimalt på rygg. Da gikk alt så mye bedre =)

Skrevet

Jeg besvimte nesten hos hudpleier igår! Begynte å svette, og ringing i ørene... Lå halveis på siden resten av timen, med en pute under den ene hofta :)

Våkner ofte opp på natta av at jeg ligger på ryggen, og er helt stiv i bekkenet.

Skrevet

Kjenner det igjen fra sist, da var det veldig ubehagelig å ligge på rygg. Fikk ikke puste og ble kvalm med en gang. Har ikke merket noe enda denne gangen, er straks 31 uker nå. Men det kommer kanskje når jeg er litt lenger på vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...