CEVi Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Mitt barn har både mitt og min samboers (farens) navn. Så langt er alt greit. Til min overaskelse godtar mange ikke at hun skal ha mitt navn. Da vi var hos fotograf spurte han om han ikke kunne få lov til å bruke bare samboers navn på barnet. Da vi skulle bestille flybiletter sa jeg dobbelt navn, og hun repeterte bare samboers navn. Selv om etternavnet skrives med bindestrek blir mitt navn på det beste forkortet til forbokstaven på helsestasjonen eller legesenteret. Også i familien har de lagt seg oppi hvordan vi har gjort det. Argumentene er at hans navn er finere eller rett og slett at vi bare gjør det vanskelig når vi gjør det slik. Men alle skriver begge etternavnene, Det sørger jeg for ) Det skulle ikke være så vanskelig å få folk til å godta vårt valg av navn.
Grevinne von Grillvott Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Men hva skal vi krangle om? At innlegget ditt er så lite argumentativt? Det var alt.
CEVi Skrevet 10. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2008 Ikke kranglete nok for deg ser jeg jo. Mitt beste råd er at du bare hopper over dette innlegget hvis du ikke liker det.
Delirium Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Jeg vurderte å gjøre som dere...dobbelt etternavn, men pga problemene, som du nevner, droppet vi det. Det blir jo tungvint for barnet også ettterhvert. Skal det bare forkortes hele livet er det jo poengløst å ha det.
faritopia Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Mine barn har tre etternavn de! og det har aldri vært noe problem. vårt gifte navn altså min manns, og mine to etternavn fra før.
CEVi Skrevet 10. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2008 For min del vil jeg at hun skal ha mitt navn også. Det var da tross alt jeg som slet meg gjennom et mareritt av et svangerskap. Så alle fra fotografen til familien får bare godta det navnet hun har )
Patetica fåkksi Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Hvorfor ikke bare ta den spanske versonen, med samme fornavn som mor / far?
faritopia Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 Helt enig, klart man skal ha mors sitt navn også :-) Noe annet hadde vært helt uaktuelt!
Ikkelektuell Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 Til tross for din overbevisning om at størsteparten av samfunnet er ute etter å få ditt etternavn fjernet fra barnets navn, så er jeg villig til å vedde ganske mange rockeringer på at de fleste ikke kunne brydd seg mindre om hva du kaller avkommet ditt.
Patetica fåkksi Skrevet 10. april 2008 #10 Skrevet 10. april 2008 Du vedder ikke bort min nå som jeg endelig har begynt å få dreisen på den as!
Ikkelektuell Skrevet 10. april 2008 #11 Skrevet 10. april 2008 Neida, jeg tar ringene til noen andre skravlere i stedet. Mmiiihihih.
Turid Laila Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Har de tre etternavn satt sammen med bindestrek?
LinnisR83 Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Det er ikke mulig å være så blottet for empati og forståelse for andres problemer!
Mammapostei! Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Tror ikke det er så mange gravide skravlere som kommer til å savne rockeringene sine jeg, min er parkert på hylla for anledningen hvertfall. Så hadde du veddet bort min ville jeg nok ikke merket det på noen måneder. Ikke at jeg tror du ville tapt det veddemålet uansett når det skal være sagt.
CEVi Skrevet 10. april 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. april 2008 Til bærekorg Måkeskrik Prater jo da selvfølgelig om folk rundt oss, ikke hele samfunnet
mamma til twins Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Hvordan er egentlig reglene rundt dette? Jeg har min fars etternavn som etternavn, og min mors etternavn som "annet fornavn". Altså, når man fyller ut offentlige papirer, eller hvis man ser på dåpsattesten eller lignende, så står det jo f.eks. Fornavn: Lubine Hansen Etternavn: Nilsen. Så føler at en del blander begrepene nå eller? Har man to etternavn, i kategorien: Hansen-Nilsen, så skal begge navnene brukes. End of story!
LinnisR83 Skrevet 10. april 2008 #19 Skrevet 10. april 2008 Jeg har to etternavn, men har pappa sitt først, som et mellom-etternavn. Og mammas pikenavn til etternavn. Bruker somregel begge.
mamma til twins Skrevet 10. april 2008 #20 Skrevet 10. april 2008 "Når det gjelder å skille mellom mellomnavn, doble fornavn og doble etternavn gjelder følgende: navn som brukes som fornavn kan kun brukes som fornavn, det vil si at alle navn en person har som kan brukes som fornavn betegnes som fornavn. Hvis det er to etternavn, kalles det nest siste mellomnavn hvis det ikke er bindestrek mellom navna. Hvis det er bindestrek, har vi et dobbelt etternavn. " Gjorde meg selv en prosent klokere.
LinnisR83 Skrevet 10. april 2008 #21 Skrevet 10. april 2008 Ja...har ingen definisjon på det, men det høres jo fornuftig ut. Selv vet jeg ikke hva jeg skal kalle mitt mellom navn eller 1ste etternavn eller hva en skal kalle det, for det er egentlig et guttenavn. Så om det da blir mellomnavnet mitt skal jeg fly rett til folkeregisteret i morgen og fjerne det!!!
mamma til twins Skrevet 10. april 2008 #22 Skrevet 10. april 2008 Jeg fant det på nett, en eller annen definisjon. http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NOUer/2001/NOU-2001-1/9/4.html?id=376580 Finner jo litt av hvert...
Tia med 2 ♀ Skrevet 11. april 2008 #23 Skrevet 11. april 2008 Vi har også mitt og hans navn med bindestrek på barnet vårt. (etter at jeg giftet meg tok jeg det også.) Her opplever jeg at mange bruker bare mitt navn. men pappa er ikke norsk og tydelig at folk syntes det er vanskelig å si, skriftelig derimot bruker de alltid hele. På flybilleter er det viktig at det blir rett så der må du bare gjenta om igjen da og si at det er med bindestrek. Ellers så kan det være at folk har problemer med det da det er ganske nytt å bruke bindstrek i etternavn. ar et tantebarn på 5 og når ho var født fikk de ikke gjøre det.
AndreVonDrei Skrevet 11. april 2008 #24 Skrevet 11. april 2008 Det enkle er ofte det beste, er det noen som sier....hmmm....det forundrer meg at så mange legger så mye av identiteten sin i navnet sitt! Det kan virke som mange tror man ser underkuet og gammeldags ut dersom man faktisk gir barnet etternavnet etter faren sin. Heller ett navn enn Hansen-Nilsen, spør du meg, for er det så viktig?! Det er jo barnet som må "slite" med dette navnet. Og til HI: Enten du vil eller ikke, ditt navn (dersom det er det som står først av de to) VIL bli redusert til en bokstav på et eller annet tidspunkt. Sånn er det bare. Jeg for, min del, har i alle fall ikke samvittighet til å sende barnet mitt ut i verden med navnet Christopher Nickolay Clausen Kristensen. "Joda, frøken navnet mitt skrives med ch, ph, ck, y til slutt, Clausen med C og Kristensen med K .... puuh, hvor er astma-medisinen min?"
Resilience Skrevet 11. april 2008 #25 Skrevet 11. april 2008 Hihi - dere er søte og morsomme! Jeg er FOR identitet i navnene våre, men MOT lange navn! Har selv beholdt mitt ene etternavn og tatt mannen min sitt, mest fordi jeg har et mye mer spesielt navn enn han og fordi jeg er knyttet til navnene mine. Barna våre får da samme "mellomnavn" som meg og vi har alle samme etternavn. Jeg er også villig til å vedde både min og andres rockering på at det er lite å få gjort med flyselskaper og fotografers forkortelser av navn...!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå