Cybele Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Kjære jenter, håper dere kan hjelpe meg. Lillesøsteren min på 17 er gravid, og jeg har selv igne nerfaring med graviditet. Jeg er den eneste hun har betrodd seg til foreløpig. Hun er veldig sikker på å ville bære frem barnet, derfor vil hun ikke si noe til foreldre og helsevesen før abortmulighetene ikke er der lengre, hun regner med at våre akademikerforeldre vil presse henne litt til å ta bort barnet. Jeg sitter alene med ansvaret for lille jenta mi, og barnet i magen foreløpig. Jeg trenger råd og tips! Hun er en eller to måneder på vei, har ikke vært hos legen, og jeg vil ikke presse henne, bare støtte. Vi bor ikke i samme by. Hva må hun spise, ikke spise? Må hun ta tilskudd? Er det ok med kaffe? På forhånd tusen takk. Vi gleder oss til magen som kommer:)
Nim83 Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Hei.. Dtte hørtes ikke ut som noen enkel situasjon, hverken for søsteren din eller deg. Klarer hun å holde det skjult for foreldrene deres at hun er gravid!? Det kan ikke være enkelt eller ålreit, ihvertfall ikke hvis de bor i samme hus. Jeg har problemer med å holde det skjult for noen pga kvalme og oppkast. Men det virker som om du takler situasjonen godt. Hun må passe på å ta en folat pille hver dag. I tillegg øke inntaket av melkeprodukter.! Hvis ikke det er veldig høyt fra før av.. Ellers vil vel et sunt og variert kosthold uten altfor mange utskeielser være det sunneste, slik tenker jeg selv i hvertfall.. Spise 5 måltider, frukt, gr.saker, melk - evt biola - yoghurt om man misliker melk...
Herkules Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 anbefal henne å ta en tur inn her så kan hun lese og spørre og finne medsøstre:) Jeg ville fint ha klart å skjule det selv om jeg hadde bodd med foreldrene mine, men syns synd på henne som må gå hele 1. trimester og ha en slik hemmelighet fordi hun er redd for følgende av å si det. Godt hun har deg! Redusere litt på koffein inntak er lurt, les på matportalen om hva man skal ungå å spise.
opsi fødeklar Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Hei. Jeg var selv 17 da jeg fikk min første sønn. Han er nå 12 år. Det kommer til å gå så bra, og foreldrene godtar det nok fortere enn hun tror. Du får ønske henne lykke til, og be henne fylle livmoren med kjærlighet. Det er nok det viktigste. Klem.
Miniogmy Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 oi da! hun må ta folat, og spise omega 3. mye vann, lite kaffe. ikke upasteurisert ost, og ikke spekemat. er hun kvalm, be henne ta med små salte kjeks , og spise litt og litt utover dagen. hun kan gå til legen og snakke med legen om dette, eller takontakt med amatea. de vet om alle muligheter for unge mødre, og de har taushetsplikt. der kan hun og få en gratis test om hun bare er usikker! kan hun komme til deg og prate, eller er hun langt unna? ofte er det godt å kunne komme og prate face to face med noen, og få sjanse til å puste litt ut :-) tror dette vil gå bra jeg!!!!
Nagilimia Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Synes også hun burde ta en tur inn her hvis hun har mulighet. Det er jo et forum her som heter "ung og gravid" ellers synes jeg ikke at det er noe viktig å passe seg for alt. Be hun kjøpe vitamintilskudd med folat. Kan være greit om hun tar seg en tur til legen etterhvert. Det er vanlig å gå til 1. kontroll mellom uke 8-12. Noen drar før, for å berolige seg selv med at alt er bra. Kansje det kan være trygt for henne om du er med, hvis hun er redd disse "akademikerene" Sansynlighvis er ikke legene slik at de vil overtale til abort, bare spørre om hun er sikker på valget sitt. Og DET virker det jo som hun er, og da vil legen evt jordmor bare være til støtte fremover, og møter hun på "feil" akademiker, må man bytte for alle er ikke like Jeg heier henne frem mot termin og selvfølgelig "GRATULERER" tante!
Gjest Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 http://matportalen.no/Emner/Gravide -for en grei oversikt over kostholdet. Det er dessuten gode råd å finne på denne nettsiden hvis du bruker linkene til venstre. Jeg tror ikke helsepersonell vil legge noen som helst føring på om hun skal beholde barnet eller ikke, de har etiske retningslinjer og slikt. Da hun er relativt ung ville jeg nok rådet henne til å ta kontakt med lege eller jordmor så raskt som mulig, slik at hun kan få en veiledende samtale. Det virker naturlig at hun vil ha behov for ekstra oppfølging hvis hun ikke har familie som hun tør å betro seg til. - Storesøster bor jo i en annen by, og selv om det er fint blir det kanskje ikke det samme som å prate med noen ansikt til ansikt Jeg hadde min første samtale med jordmor i dag, hun virket veldig søt og hyggelig, og var ikke stresset slik som leger bruker å være. Nå gleder jeg meg bare til at jeg kan få prate mer med disse søte jordmødrene <3 Det er ikke noe å være redd for!
Line m 3 Skrevet 12. april 2008 #8 Skrevet 12. april 2008 Så flott at hun har deg som støtte! Jeg var selv 17 når jeg ble gravid med min første. Jeg hadde heldigvis støtte i pappa og ex. Mamma var det verre med, selvom hun aldri nevnte abort. Det verste var onkelen til exen. Exen ringte han for å fortelle nyheten, og hadde høytaler på.Er noe av det verste jeg har hørt. Onkelen lokket med det ene og det andre for å få exen til å stikke fra meg. Kallte meg unevnelige ting.. og mente exen skulle få meg til å ta abort. Vonde ting å høre. Støtt henne så godt du kan. Det vil nok gå bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå