HelenFlores Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Sitter og venter på telefon fra legen min, men er noe utålmodig så jeg spør her så lenge:) Jeg burde dra til Oslo i morgen formiddag (vil ikke gå inn på detaljer, men det er ganske viktig!) men er to uker og to dager til termin. Har sett på sidene til SAS og Norwegian at man fåt reise mellom 2 og 4 uker før termin med legeerklæring. Men, hva er risikoene med å reise så sent? Annet enn å gå i fødsel oppe i luften...
snart mor til 3 Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 du må ha legerklæring med deg da ja... trenger du å være borte lenge? flyselskapene her i landet nekter deg i utgangspunktet ombord på et fly når du har mindre enn 14 dager igjen til terminen... hvis du må være lenger enn som så burde du ta deg en telefon til flyselskapet du ønsker å reise med så snart som mulig og høre med dem om det er mulig å få strukket grensen litt (selvfølgelig med legeerklæring) med mindre du har en liiiiten mage..da kan du jo bare prøve deg...men ville nok ikke tatt den sjansen... det du risikerer med å reise så sent er rett og slett å føde i oslo. eller at noe starter ombord i flyet. det å fly er i seg selv ikke farlig. tenk bare over hvor mange som er avhengig av fly for å komme seg til et sykehus når fødselen starter? støttestrømper og bevege seg i luften er uansett anbefalt :-)
HelenFlores Skrevet 10. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2008 Tusen takk for svar:) Regner med det bare er snakk om en dagsreise, så da er jeg jo i grunnen innefor 14dagers "regelen" både til og fra:) Hm!? Da får vi se hva legen min sier..
snart mor til 3 Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 du er det da ja har selv siste flyreisen min nøyaktig 14 dager før termin nåååde legen om hun prøver å nekte meg legeerklæringen jeg trenger..hehe... ;-)
Swan Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Tror det er den økende faren for blodpropp og som gjør at en ikke får fly så sent i svangerskapet.
Tante Gustava Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Nei, grunnen til at man ikke får fly sent i svangerskapet er at flyselskapet ikke vil risikere fødsel i lufta. Og det er jo forståelig... Så derfor krever de legeerklæring på at det ikke er tegn til at fødselen kan starte. (Noen garanti er det jo selvsagt ikke men)
ncsm Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Det stemmer som TKB77 skriver. Flyselskapet ønsker ikke fødsel i luften og derfor krever de legeerklæring.Selvfølgelig er det ingen garantier uansett. Det er ingen risiko for mor og barn. Ville ikke tullet med den regelen, for hvem vil vel føde i et fly uten jordmor og evt lege i nærheten. Flyvertinner har ingen opplæring i dette og ikke er det noen særlige hjelpemidler ombord heller. Mvh Gravid flyvertinne (uke 29)
snart mor til 3 Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 heh..nå skal det vel en del til for at en fødsel skal starte og være over iløpet av to timer da... ;-) Og er jo ingen som frivillig går ombord i et fly om fødselen er igang.. så hele regelen er egentlig tullete...
2 fine små Skrevet 10. april 2008 #9 Skrevet 10. april 2008 VELDIG godt poeng siste her! Og du er innenfor regelen. Ville dratt jeg om jeg var i god form. Og hvis du skal fly innenriks kan det maks vaere 1-2-3 timer paa fly, og en taxi til Rikshospitalet - hvor jeg tipper de ville sendt deg i et evt feodselstart i fly-case, er bare en halvtime unna Gardermoen. Regelen er klart merkelig. Floey to uker foer termin forrige gang, og foedte 9 dager over termin. Det vil helst gaa godt tenker jeg da. Hva fikk du til svar da?
ncsm Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Er egentlig regelen så merkelig??? Selv om du synes formen er bra og at det ikke er noen antydninger til at fødsel skal starte, vet du NÅR det skjer? Fikk selv en gutt for snart 3 år siden og han hadde det TRAVELT. Fra å ikke kjenne noe til vannet gikk og gutten var ute. Utrolig glad jeg var hjemme og ikke i et fly og langt hjemmefra. Ingen som vet når det "smeller" når termin nærmer seg. Bare 3-5 % som føder på termindato. Det bør jo absolutt være til ettertanke. MEN det går jo som regel bra :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå