I love Sarah Nicole Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Hei! Jeg er nok ganske ny her, har vært mest på aprilklubben 2007 Jeg har ei datter på straks ett år. Vi har ennå bakovervendt sete til henne men har vurdert å kjøpe forovervendt slik at hun kan se litt mer. Her om dagen lånte vi ett slik sete.. Men da vi hadde kjørt en 15 min tid begynte hun å kaste opp. Ble rett og slett bilsjuk. Noen som vet hvor lang tid det event kan ta før de blir "vent" til forovervendt sete? Noen som har erfaring? Ble nesten skremt fra å kjøpe forovervendt hehe
Espoir Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Huffameg, nå har du stukket fingeren inn i et vepsebol. Her inne er alle veldig imot forovervendte seter, og det får du nok høre. Men jeg er faktisk selv også av den mening at de bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, fordi det er MYE tryggere. Å ha så små barn forovervendt er faktisk livsfarlig, så du bør bare fortsette med det bakovervendte setet. Mitt barn på 3 1/2 sitter fortsatt bakover, og v i kjøpte nettopp nytt sete fordi det andre ble for lite,
*bolla pinnsvin* Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Kjøp et som kan settes begge veier. Det er jo tryggest å sitte bakovervendt, så hvis hun trives med det er det ingen grunn til å snu ennå BeSafe Izi Combi X1 kan anbefales på det varmeste!
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Det anbefales å ha ungene i bakovervendt sete lengst mulig, helst til 4-årsalderen. Så jeg ville definitivt hatt henne bakovervendt. Det har ikke noe for seg å "venne" henne til forovervendt når hun heller kan sitte bakover en god stund til.
mamman til to gutter Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Hun vil jo uansett ikke se noe mer om hun sitter forovervendt, forskjellen er jo bare at hun vil se forover i stedet for bakover. Vi bruker fortsatt babysete til mini, men har kjøpt sete nr 2 (passet på når babyshop hadde salg) og da kjøpte vi et som kan brukes både forover og bakover og håper på å kunne bruke det bakover lengst mulig.
I love Sarah Nicole Skrevet 10. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. april 2008 Det siste jeg ønsker er en krangel da hehe, men.. Ja, har sett på sånne du kan ha både forover og bakover. Og nei, hun trives ikke det bakovervendte... det er det som var grunnen til at vi hadde tenkt å bytte Vet selvfølgelig at bakovervendt er det beste!
Gjest Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 hei. her er snuppen snart 9 mnd og vi måtte faktisk snu setet hans forover for en mnd siden ca for han blei bilsyk av å sitte bakover. etter at vi snudde har han ikke spydd en eneste gang og han har slutta å hyl grine når vi kjører bil. så vi er fornøyde med å ha snudd han nå. vi har britax mulit tech 9-25 kg.
EnMamma Skrevet 11. april 2008 #8 Skrevet 11. april 2008 Hvis hun fortsatt sitter i babysetet så er det nok antageligvis derfor hun ikke liker seg og mest sannsynligvis vil det endre seg når hun kommer i et bakovervendt sete hvor hun har bedre plass og hvor hun kommer høyere opp. Hvis det kun er det at hun ble bilsyk av å sitte forovervendt som skremmer deg fra å ha henne fremovervendt så vil jeg be deg lese på Trygg Trafikk sine nettsider eller på http://sikringavbarnibil.blogspot.com . Når du ser en kollisjonstest med dukker så vil du virkelig skjønne hvorfor det ikke anbefales at barn under 4 år sitter forovervendt. 8 av 10 barn er for dårlig sikret i bil og TT mener dette kommer av at folk er for dårlig informerte. Ser mange her inne sier at ALLE vet at bakovevendt er sikrest, dessverre viser undersøkelser at svært svært mange ikke vet det, men i forumverdenen er det mye fokus på dette, så for enkelte kan det virke som om dette er noe alle vet. Det er jo lett å se når man hører hvordan mange bagatelliserer viktigheten av å sitte bakovervendt(mange har jo ikke lest noe om temaet og mener at fordi forovervendte seter er godkjente så er det mer enn bra nok). I Sverige har du publisert en forskningsrapport, Barn i bil - En studie av dödsolyckor under åren 1992-1997, som viser at flere av barna som har omkommet kunne vært reddet om de satt sikret etter anbefalingene(for de minste ville det vært å sitte bakovervendt - i Sverige har de jo hatt fokus på det å sitte bakovervendt i over 25 år, så de er milevis foran oss). Av de 79 barn som ble drept i bilulykker i det tidsrommet skrives det: En subjektiv bedömning är att 25 av de 79 barnen(32%) borde ha kunnat överleva om de haft rätt sort skyddsanordning på sig. Det betyder i vissa fall att de skulle ha använt mer ën vad lagen kräver. Jeg håper dere lar være å sette henne forovervendt på flere år enda :-) Det finnes mange gode bakovervendte seter å velge mellom: * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet. * Akta Graco DuoLogic 0 - 18 kg, kan festes med isofix, 2 pkts. eller 3 pkts. sele. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax FixWay 0 - 18 kg, isofix. * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * HTS BeSafe iZi Combi X1 0 - 18 kg * HTS BeSafe izi Kid X1 0 -18 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg *Recaro Polaric, isofix 9-18 kg(kommer i butikkene nå i april tror jeg). Lykke til!
frøken blå Skrevet 11. april 2008 #9 Skrevet 11. april 2008 Hehe, modig jente du nå! Her inne er det ikke "lov" å si forovervendt nemlig.... Jeg gidder knapt lese de der "BAKovervendt sete vs framovervendt sete"-innleggene her, for det blir hett, skal jeg love deg! Men selv har vi forovervendt til begge! Han er straks 5 år og hun er 1 1/2. Sånn.... *nå har jeg sagt det*. Vi blir nok hengt begge to, hehe!! Gjør som du selv vil, for her kommer det til å hagle inn med kommentarer! =)
EnMamma Skrevet 11. april 2008 #10 Skrevet 11. april 2008 Det er greit at alle gjør som de vil, men da bør man ha litt kunnskap om temaet før man tar den endelige avgjørelsen. En femåring i beltestol er jo ganske vanlig. Det er foreldrenes valg, men så sant man ikke har helsemessige grunner for å sette små barn forovervendt så bør det unngås. Norges fremste eksperter(Lereim og Calisch, begge overleger ved Ullevål sykehus) vil jo ha en lov som sier at små barn skal sitte bakovervendt til de er fire år, det sier jo ganske mye om hvor viktig dette er. "Lovendring må til Tor Einar Calisch får støtte av sin kollega, professor i skadekirurgi Inggard Lereim ved Ullevål universitetssykehus. Lereim er også formann i Norsk trafikkmedisinsk forening, og er den i Norge som har forsket mest på sikring av barn i bil. - Et barns hode er veldig tungt i forhold til resten av kroppen, og dermed mer utsatt ved en kollisjon. Hos en voksen person utgjør hodet ca 6-7 prosent av kroppsvekten, men hos et lite barn utgjør hodet 25 prosent. Det betyr en firedel av kroppen! I tillegg har barn umodent skjelett, og nakken er ikke tilstrekkelig utviklet til å holde hodet oppe. Når barna sitter i bakovervendt bilstol ved en kollisjon vil kreftene fordele seg over større deler av barnets kropp, og sjansen for å unngå skader er langt større. Hode og nakke får liten eller ingen tilbakesleng. I en fremovervendt bilstol økes sikkerheten med 50 % for at barnet skal overleve uten skader. I en bakovervendt stol øker sikkerheten med rundt 95 %, sier Lereim. Professor Lereim etterlyser en lovendring for å tvinge foreldre til å sette barna bakovervendt i bilen til de er rundt fire år. Han mener det er alt for lite fokus på ulykkesforebygging i Norge. - Vi trenger tøffere informasjonskampanjer fra myndighetene gjennom media. Foreldre må bevisstgjøres til å sikre barna riktig, sier Inggard Lereim."
aanonym Skrevet 11. april 2008 #11 Skrevet 11. april 2008 La ungene sitte bakovervendt til de er nærmest mulig fire år (evt når de kommer opp mot vektgrensen for bakovervendte stoler, det er ofte 18 kg). Ikke la ungene få vite at det er mulig å å sitte fremovervendt, så vil de heller ikke savne det. La det bli en "sånn er det bare"-sannhet, funker som bare det.
EnMamma Skrevet 11. april 2008 #12 Skrevet 11. april 2008 18 kg stemmer ikke, det er mange bakovervendte seter som går helt opp til 25 kg
EnMamma Skrevet 11. april 2008 #13 Skrevet 11. april 2008 Lære seg å lese ja, ser du skrev ofte... Sorry.
I love Sarah Nicole Skrevet 11. april 2008 Forfatter #14 Skrevet 11. april 2008 Dette tok visst helt av.. hehe. Nei, det er ikke bare oppkast som skremmer oss fra å kjøpe et forovervendt. Jeg er ikke dum. Jeg har lest veldig mye og har vært veldig betenkt. I sverige er det jo en lov faktisk at det ikke er lov å kjøre forovervendt og de har ikke lov å informere noe om de heller om man kjøper til så små barn. Så vi har lest og hørt mye. Men som jeg sa så er det litt pga at hun griner mye i det bakovervendte. men tror vi legger debatten død der ha en god helg medsøstre!
EnMamma Skrevet 11. april 2008 #15 Skrevet 11. april 2008 Da vil jeg bare påpeke igjen at mange slutter med det når de kommer over i et større bakovervendt sete God helg!
selfangerkjerringa Skrevet 11. april 2008 #16 Skrevet 11. april 2008 Jeg syns argumentet ditt for å la henne sitte framovervendt sete er for tynt. At hun får se mer... mange bakovervendte seter er høye og lar barnet se mye ut. Og så lenge hun tåler å sitte bakover bør hun gjøre det, gjerne fram til 4-årsalderen.
selfangerkjerringa Skrevet 11. april 2008 #17 Skrevet 11. april 2008 Beklager, rakk ikke å lese at du hadde lagt debatten død... ville bare komme med et lite tips: det fins en del ting du kan gjøre for å aktivisere henne litt mer i det bakovervendte setet, f.eks lommer til å henge på seteryggen med leker og div oppi, speil så hun kan se dere hvis hun vil osv. Lykke til
Blopp1 Skrevet 11. april 2008 #18 Skrevet 11. april 2008 junior her har forovervendt sete,og han er 10 mnd*er.....vi har britax two way elite,og d sete kan brukes begge veier!!!!! Hva andre gjør får bli opp til dem,men vi har valgt å la han sitte forovervendt.....!! En kamerat av oss er oppretter på ett bilverksted,og han sa at i følge statistikken over bilulykker,så skjer de fleste ulykker enten bakfra eller på siden....!!! Så han har også sin unge sittende forovervendt.....!!! Så jeg er vel en av de får her på dib,som lar junior sitte forovervendt,og som ikke har noen betenkeligheter med d.....................
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå