***msm*** Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Har ei datter på snart syv mnd. som ikke vil legge seg om kveldene! Vi har til nå bysset og puppet henne i søvn i vår seng. De siste månedene har hun våknet ca hvert 20 min. som har resultert i et jeg har tilbrakt hver kveld på soverommet fra kl syv. Vi har prøvd det meste for å få henne til å sove, uten resultat. Det ender som regel met at hun gråter pga at hun blir overtrøtt.... De siste 14 dagene har vi forsøkt med hysj hysj metoden til sovekarin. Hun har fått eget rom, kveldsrutinene er de samme som hun har hatt siden hun var tre mnd og det er pappa som legger henne. Etter 14 dager har vi nå gitt opp! hun gråter i over to timer! De to siste dagene har vi forsøkt med ferber:( Første natten sovnet hun etter 1,40t. og sov da til kl.05.00. Fikk mat og sov til 06.00. I går sovnet hun etter 20 min. uten gråt! Men våknet etter 20 min og da startet morroa... Hun gråt i tre timer!!!! før hun sovnet. sov da godt til 0500. fikk mat og sov til 0630. Synes dette er helt forferdelig!!!! og vet ikke om jeg orker flere kvelder! Noen som har gode råd???? Hvor lenge skal man la de gråte? Når gir man opp? Signerer anonymt, regner med å få en del kritikk...
***msm*** Skrevet 10. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 10. april 2008 oi... ble visst ikke anonym alikevel...ja ja...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Jeg har også holdt på med ferber i det siste.. kjenner meg veldig igjen i hvordan du hadde det før du begynte! Det viktigste nå er vel at du ikke tar den lille opp i det hele tatt.. det er vanskelig men tenk å måtte begynne på nytt igjen - da vil jo h*n ikke forstå hva som foregår i det hele tatt - du tok jo h*n opp sist gang bare h*n skrek lenge nok! Men det betyr jo ikke at h*n skal ligge og skrike og tro at h*n ligger der helt ensom og forlatt. Vi skjønte fort at tonefall og kroppsspråket vårt var avgjørende for hvordan snuppen vår reagerte. Blid men rolig funket for oss. Hun protesterer fremdeles, men nå har hun fått faste rammer og vet at hun ikke kommer opp igjen etter at hun har lagt seg! Men kjefter litt bare for å vise at hun ikke er enig! ;0) Lykke til! Det er ikke kjekt, men verdt det nå når dere først er i gang.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Vi fikk anbefalt ferber-metoden av helsesøster, noe vi nå har prøvd på vår 8 måneder gammel gutt. Etter før å ha brukt "hele" kvelden på å få han til å sove, sovner han etter ca. 1/2 times protester. Jeg passer på at de siste timene spesielt, er preget av latter og moro. Gjør unna kveldsrutinene, og legger han våken i sengen. Synger godnatta-sang til han, mens jeg holder han i hånden. Kysser han godnatt og sier det også, samt "nå må du sove".Prøver å ha en myk og positiv stemme Går ut. Vi har kjørt en litt light variant, og gått inn etter 5 minutter, og inn 1-4 minutter(kommer litt ann på hvor hysterisk han er), så gjentatt 5 minutter, inn samme tid, ut 7 minutter og inn. Gjentatt 7 minutter og da inne den tid, har han sovnet. Det har gått over all forventning for oss, det tok litt tid. De første dagene og nettene, var det kun pappan som styrte dette. Det var helt åpenbart at han luktet min melk og ble ekstra frustrert av at han ikke fikk noe. Det er forferdelig å høre på gråtingen, men jeg tenker at dette er til det beste for min sønn. Det har jeg sett også, han er mer opplagt på dagene. Dette er ihvertfall vår erfaring, håper det kan gi deg litt styrke til å kanskje holde ut..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Hei. anonym fra ovenfor her. Vi brukte også en light variant - har gått inn etter først ett minutt og så tre et par ganger til hun roet seg nok til at vi følte vi kunne vente fem minutter. Har i grunnen ikke vært behov for å vente lenger enn det her hos oss.. Men har stått med klokken i hånden for tre minutter virker forferdelig lenge med hysterisk baby!
Lene4021 Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 for all del ikke gi opp naa! Det vil bedre seg men det er toeft naar det staar paa. Vi har nettopp vaert igjennom det samme med vaare gutter paa 10 mnd, spesielt den ene tvillingen hadde ikke sovet mer enn 3 timer sammenhengende siden han ble foedt. Plutselig natt til tirsdag sov han 11,5 timer, jeg ble helt stessa og maatte inn og sjekke han i 4 tiden, han sov tungt og godt. Naa har vi hatt 3 netter der begge guttene har sovet godt, dvs vaakner kanskje ett par ganger og sutrer i ett par minutter foer de sovner igjen men uten inngripn fra oss. Det er en ny hverdag for oss, skulle bare oenske at vi tok tak i dette foer. Det her ikke vaert godt hverken for oss eller guttene med saa lite og daarlig soevn. Og la kritikerne vaere kritikere, det er du som vet hva som er best for ditt barn! Masse lykke til!
***msm*** Skrevet 10. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2008 Tusen takk for all oppmuntring! Vi må vel bare fortsette. vil jo ikke at all gråten i går skal være bortkastet. Det er samboer som gjennomfører dette. Jeg klarer ikke å høre på så jeg går lange turer om kvelden. Vet han tok hene opp tre ganger i går for å tørke bort svette, må kanskje slutte med det? Skjønner ikke helt metoden da, for jeg må jo ta henne opp når det er tid for mat. Ser for meg at hun blir kjempeforvirra. "Noen ganger kan jeg gråte og få mat, andre ganger får jeg ingenting!" Hadde ikke tenkt å nattavvenne henne enda. Nettopp kommet opp i to små porsjoner med grøt.
Lene4021 Skrevet 10. april 2008 #8 Skrevet 10. april 2008 jeg ville nok intensivert matinga paa dagen slik at du kan nattavvenne henne, tror det er lite nytte i aa kjoere ferber samtidig som du gir henne paa natta. Evt maa du vekke henne og gi og ikke gi henne som et resultat av at hun skriker. Vet ikke hva som er mest hensiktsmessig... Bare ett forslag altsaa!
***msm*** Skrevet 10. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. april 2008 Skjønner hva du mener. Har hele tiden skurret litt for meg dette. HS mente det ikke var noe problem hvis jeg bare ga henne mat til faste tider om natten, da før hun rakk og begynne å gråte ordentlig. Lettere sagt enn gjordt... Heldigvis har hun ikke våknet før fem disse to dagene med Ferber og da er det egentlig morgen for henne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå