Gå til innhold

Hvordan kaste ut en venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en snill venninne som jeg har en ok kontakt med. Det er veldig koselig når hun kommer på besøk. Problemet er bare at hun blir så lenge om gangen. De tre siste gangene har hun kommer kl.11 og blitt til kl.18.

Jeg har da det nærmer seg middagstid kommet med flere direkte hint om at vi kanskje burde avslutte selskapet. Jeg har også stått å laget middag til resten av familien og sagt slikt som "Jeg kan jo spise senere". Det er ikke slik at vi snakker noe særlig sammen heller. Hun kan være svært mutt og stille. For hadde det vært en venninne som man snakket i munnen på - og som tiden løp ifra med - så hadde det sikkert vært litt bedre. Denne venninnen ser rett og slett ikke til å ha sosiale antenner. Jeg har jo barn jeg skal stelle, og legge. Men hun sier bare at hun venter til jeg er ferdig.

Nå kommer hun på besøk i morgen. Og selv om det er koselig så ønsker jeg ikke besøk i 7 timer. Hun bor i nærheten så vi ses jo ofte.

Hvordan få henne til å gå litt før?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at dere skal bort på middag?

At du har et foreldremøte?

Skrevet

med det samme hun kommer, sier du at hun kan bli tiul klokken det og det, for da skal du ett eller annet (jobbe med noe hjemme el. lign.).

Skrevet

Du kan jo bare be henne gå?

Om hun ikke har de sosiale antennene, så må det vel være lov å si ifra direkte?

Skrevet

Ville ha sagt til henne når dere avtales å møtes at "kl "det og det" har du en annen avtale" eller noe sånt.

Eller bare si til henne at hun må gå kl 15 Feks fordi du skal handle, treffe noen andre, få annet besøk ol.

Skrevet

Hva med å være ærlig?

Skrevet

Lager du middag til alle, så lar du være å spise og hun får heller ikke? Det synes jeg var litt rart, hadde gitt henne mat selv jeg egentlig ville hun skulle gå =)

Tror du at hun er veldig ensom eller noe? Har hun andre venner eller familie hun også besøker? Er jo litt uvanlig å bli sååå lenge, så tenker kanskje det ligger noe bak. Iallefall om hun er mutt og stille.

Hvis ikke så skjønner jeg utrolig godt at det er ubehagelig å gi direkte beskjed, men kanskje du kan si når du avtaler at du er ledig fram til ett klokkeslett, og da har du andre planer/må være litt med ungene e.l.

Om det ikke gir seg da må du vel bare være direkte og si at hun blir for lenge, selv om det ikke er noe hyggelig å måtte gjøre det. Alternativet er sikkert at du blir lei av henne og ikke orker å ha henne der i det hele tatt.

Skrevet

Vel, du får begynne å være litt direkte, det måtte jeg for jeg var utfor det samme med ei selv for noen år sia, vi bodde i tillegg vegg i vegg. Var kjempekoselig med besøk, men jeg og guttungen trengte jo tid alene også.

Men venninna mi prata i det minste og vi hygga oss sammen, men problemet var at det gikk litt utover de daglige rutinene til tider.

Forslag til hvordan du kan si fra å en høflig måte:

Nei, nå må jeg sende deg hjem, har endel jeg må få gjort i stand her og da er jeg redd jeg ikke kan underholde gjester lengre i dag.

Hvis det er tid for å stelle og legge barna så kan du feks si:

Nei, dette var hyggelig. Jeg må sette i gang med leggingen her jeg, så ses vi igjen en annen dag, kansje jeg kan stikke innom deg en kveld?

Og hvis hun sier at hun kan vente og ikke gr tegn til å gå så kan du si:

Det hadde vært hyggelig, men de legger seg lettere hvis det ikke er besøk her og så er jeg så sliten at jeg skal ta tidlig kveld selv også. Sov litt lite i går natt ( det er ok å komme med en liten hvit en)

For å unngå besøk kan man jo alltid si: Lurer på om vi har et lite magevirus her, jeg har vært så rufsete i magen siste dagene...pleier å funke ;-)

Irriterende med gjester som IKKE kjenner sin besøkelses tid, har ei anne ei også, hun skulle levere en julegave på julaften, vi var hjemme hos min familie, hun kom derfor dit, og hun satt fra kl var 11- 16.00!! Jeg var DESPERAT til slutt: hinta først om at jeg skulle dusje meg og ordne meg, hun satt til jeg var ferdig, ordna ungene, hun satt pal....til slutt så måtte jeg spørre henne om hun ikke skulle spise middag med sine, detg var så lenge til sa hun, ok, men vi skal snart spise, så vi får heller ta det igjen, familien din savner deg sikkert nå sa jeg...da gikk hun ENDELIG!! Var fullt hus der, vi var 15 stk tross alt. Mamma og pappa kjenner henne godt ( hun er min brors eks faktisk), de rista på hodet...

Håper du finner en metode for å få ut gjesten din i rimelig tid... ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar og mange gode forslag!

Er vel bare å hinte enda mer og tydeligere. Min venninne har mistet et barn (ufødt),mens jeg har to. Og det virker som om hun trivs i deres selskap, selv om hun ikke vil snakke med dem eller holde dem. Sikkert litt mer bak her enn jeg selv forstår.

Får vel være litt mer ærlig jeg også.

Skrevet

Er nok trolig litt som ligger bak også ja, men du og dine trenger også deres tid til de daglige rutiner...det er mulig å finne en middelvei.

Ærighet er en god ting, men bruk litt varme, humor og omtanke i det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...