Gå til innhold

Om dere skulle tegnet et hus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 3 etasjer, eller 2 etasjer + kjeller som kan brukes til rom. I kjelleren er det bare halve som er til disposisjon. I 2 etasje er det litt skråtak og noen ark. Hvor i huset ville dere plassert følgende rom: Stue, spisestue, kjøkken, foreldresoverommet (med tilknyttet bad), 3 barnesoverom, gjesterom, kontor, bad, gang, boder og vaskerom? Og hvorfor ville dere plassert dem der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ihvertfall hatt vaskerom med egen inngang.Det hadde vi der vi leide og jeg savner det.Bare å ta ungene inn der og ta av alle skitne klær og vaske dem,veldig praktisk.

Innenfor det ville jeg hatt enten en hall eller kjøkken.

Men er egentlig ikke no god på planløsninger.

Men det med vaskerommet skal jeg ha om jeg skal bygge noen gang

Skrevet

Det var lurt! Har faktisk ikke tenkt på det selv.

Vi drømmer oss bare bort litt her, lyst å bygge et hus som blir omtrent slik nærmere familien om noen år og kanksje får vi det til. I mellomtiden småtegner vi litt utkast til hvordan vi ser det for oss :-) Men er jo ikke alltid man tenker på alle praktiske smådetaljer selv, som den du nå tipset meg om!

Skrevet

Nå er vel ikke vårt perfekt, men bortimot.

På hovedplan har vi bad, vaskerom m/egen inngang. Vi har kjøkken og stue + et soverom som vi bruker som kontor. Og gang/trapp opp og ned.

Og med tanke på at vi skal bo her til vi blir gamle er det greit å ha alt man trenger på et plan.

I 2. etg. har vi vårt soverom men walk in closet. Bad og begge gutterommene. I tillegg er det en loftstue der med ark og utgang til balkong.

Loftstua er det beste som finnes. Der lekes det og der sees det på film..og you name it..

Vi har ikke så mye i kjelleren for vi har valgt å ha garasje i sokkelen.

Så deilig når det regner eller snør, behøver ikke gå ut for å komme til garasjen :o))

Ellers har vi vindfang (funker som brannsluse pga. garasjen i huset)

Og en hall med trapp opp. Resten har vi som teknisk rom og boder.

Vi er veldig fornøyd da :o))

Skrevet

Det med dør ut fra vaskerommet ville jeg også ha. I tillegg ville jeg ha alle soverommene til familien i samme etg. i 2. etg tror jeg. ønsker å ligge i samme etg som mine barn mtp evt brann.

4 soverom, 1 bad i 2 etg

1 bad, hall, kjøkken, stue/spisestue, vaskerom, evt gjesterom/kontor i 1 etg

boder, kjellerstue, toalett.Evt gjesterom i kjeller etg.

Ville ikke hatt vaskerom i kjelleren da man blir å gå masse trapper. Greit når man er ung, men værre når man blir eldre.

I 1. etg ville jeg altså ha alle de rommene en trenger slik at man som gammel kun kan bruke 1 etg.

Skrevet

Takker for innspill! :-)

Prøver å tenke litt fremover, at barna skal bli store etterhvert også så vet ikke om jeg vil ha soverom i samme etasje som dem på sikt (selv om det er viktig for meg nå som de er små).

Skrevet

Kjeller: vindfang og hall med trapp opp. I vindfanget dør inn til vaskerommet. innenfor vaskerommet/kombinert med vaskerommet: bod (husk å beregne plass til tørkestativ). Gjestesoverom og kontor.

1 etg: kjøkken, stue, spisestue, hovedbad, 2 soverom.

2 etg: 2 soverom, toalett (med dusj om ønskelig). Bod/klesrom. Liten loftsstue dersom plassen tillater.

Evt ha 3 soverom oppe og ett nede, men syns det er greit at man har flere på hver etg. Regner med at barna ikke er jevngamle heller, så de største kan klare seg en etg opp eller ned i forhold til dere. Nede bør kontoret bygges slik at også det kan brukes som soverom, enten ved uventet familieforøkelse eller når de eldste trenger litt space. Bygg fuksjonellt, altså slik at det ikke byr på store problemer å slå sammen to soverom, lage nytt av loftsstua, utvide badet, snu kjøkkenet osv.

Skrevet

Da gjør du som oss, lager et soverom på hoveplan også, så flytter vi dit når gutta blir fjortiser....

For jeg vil heller ikke ha soverom i samme etg med de når de blir eldre.

Og sitter oppe halve natta og spiller Nintendo eller play station eller hva det nå heter.

Skrevet

Mitt forslag til 1 etg blir i livsløpsstandard, dvs at man har alt man behøver på ett plan. Hovedbadet bygges stort nok til at man med tiden kan ha vaskesøyle der.

Skrevet

Ja vi har tenkt litt på det, at det bør være mulig å slå ned en vegg på sikt, kunne kombinere gesterom/kontor ol, men kommer uansett til å gå for 5 soverom sånn i tilfelle vi i et øyeblikks galskap skulle finne på å få ett barn til ;-)

Plassen skulle bli stor nok slik vi tenker (disponere ca 350 kvadrat + selv), så både loftstue og et litt åpent rom i kjelleren til diverse treningsaperater er noe vi gjerne vil ha i så fall.

Barna er relativt gjevngamle, er 4,5 år som skiller eldste og yngste og 2 år mellom eldste og mellomste.

Skrevet

Kjeller: Boder, vaskerom, gjesterom og kontor.

Kommer an på plassen i kjelleren min ville uansett hatt vaskerom der med tilknytting til inngang.

1. etasje: Stue, spisestue og kjøkken. Gjerne gjesterommet her kombinert som lekerom. Kjempe kjekt å ha lekerom i den etasjen man oppholder seg mest. Ville og hatt et gjestetoalett her, slippe å ha gjestene på badet.

2. etasje: Foreldresoverom, bad og 3 barnesoverom.

Skrevet

Da ville jeg absolutt gått for å spre soverommene litt utover etg, slik at tenårene ikke blir et mareritt for både foreldre og barn. Og slik jeg leser det du skriver er dette en plan foreløbig inni hodene deres, så innen huset er innflyttingsklart er sikkert de to eldste skoleunger som fint kan ligge for seg selv i en etg.

Skrevet

Ja det stemmer, blir i så fall ca 4 år inn i fremtiden, da vil ungene være ca 5 år og nesten 10 og 8 år. Tenker som så at 5 åringen klarer seg vel også selv da, spesielt om han er litt med brødrene sine.

Foreløpig har vi plassert 4 soverom, kontor (litt usikker på den), bad og loftstue i 2.etasje slik at 2 etasje i hvoedsak blir barna sin etasje. Så har vi stue, kjøkken, spisestue, vårt soverom og bad (og hall) i 1etasje, evt med en liten "bibliotekskrok". Og så vaskerom og boder + et slasg trimrom i kjelleren. da vil det også sikkert bli mulig å gi inn hit fra garasje. Men som du sier, dette er bare i hodene våres foreløpig, så vi har god tid til å tenke :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...