Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på kontroll idag. De fant litt eggehvite/proteiner i urinen min, og blodtrykket har steget fra 70 til 80 siden sist kontroll.

Skal tilbake på mandag for å sjekke om det har steget enda mer, om ikke er det helt normalt.

Skulle også ringe til føden i helga om jeg fikk store hevelser, hodepine eller magesmerter.

Noen som har opplevd det samme? Og kanskje fikk utelukket forgiftning? Eller hadde fått det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal på kontroll i dag. Har 2 i proteiner i urin, 2 i ødemer og et undertrykk på 100 i blodtrykk. Jeg er fortsatt oppe og løper;-) Fått beskjed om å ta livet med ro. Tror ikke det er noe fare med deg enda, men du blir nok fulgt litt ekstra opp;-) Kan gi beskjed når jeg kommer fra sykehuset hvis de sier noe nytt i dag.

Skrevet

Har ei venninne som hadde hatt lavt BT hele svangerskapet og plutselig var det oppe på en normal verdi. Da hadde hun fått svangerskaps forgiftning. Så man kan ha svangerskaps forgiftning selv om trykket ikke er så høyt.

Skrevet

Jeg synes ikke at du har hatt en så voldsom økning i blodtrykket, men hvis det fortsetter å øke tyder jo det på at det kan være noe galt. Hos meg lå blodtrykket stabilt på 120/80 helt frem til i begynnelsen av mars. Da hadde det steget til 130/85. Jordmor begynte da å snakke om svangerskapsforgiftning, siden jeg i tillegg hadde spor av protein i urinen. Men så skulle jeg på kontroll hos legen min i slutten av mars. Blodtrykket var det samme (130/85), jeg hadde ikke protein i urinen og ingen hevelser i kroppen. Så han avblåste svangerskapsforgiftningsalarmen =)

Det at man har protein i urinen kan komme av at prøven har blitt forurenset av utflod. Og det kan faktisk slå ganske heftig ut.. Og det er helt normalt at blodtrykket stiger litt mot slutten av svangerskapet, så det behøver ikke å være noe tegn på fare det.

Jeg råder deg til å forsøke å ta det med ro, slappe av og drikke masse vann frem til du skal på neste kontroll. Forsøk å ikke tenke på dette med svangerskapsforgiftning... Mest sannsynlig står alt bra til både med deg og barnet ditt =)

Skrevet

Er veldig spent nå allefall. Så får vi se på mandagen om blodtrykket har steget! Legen sa att ved svangerskapsforgiftning blir det satt igang KS, hvorfor ikke prøve og sette igang vanlig fødsel? Er det vanskelig?

Skrevet

Det har nok litt å gjøre med hvor alvorlig svangerskapsforgiftning man har. Hvis man har en mild form for svangerskapsforgiftning, skal det ikke være noe i veien for å la svangerskapet gå sin gang uten at man blander seg inn. Men hvis man får en mer alvorlig form for svangerskapsforgiftning kan det være viktig å få ut barnet så fort som mulig. Ved igangsetting av vaginal fødsel har man ingen 100% garanti for at man får igang fødselen raskt nok. Og det er nok derfor legen din sa at det vil bli foretatt et keisersnitt.

Skrevet

Okei :) Er spent på hvordan det gikk med "nina med førstemann" idag.

Skrevet

80 i blodtrykk på slutten av et svangerskap er ikke urovekkende høyt. Og litt ødemer og litt proteiner er også helt vanlig. Ingen grunn til panikk! Dersom du skulle hovne VELDIG opp, få vondt under ribbeina på høyre side, og få pannehodepine, derimot, er det mer grunn til bekymring, men du får jo god oppfølging, så ikke verdt å ta sorgene på forskudd - synes de symptomene du nevner virker veldig normale. Jeg har det samme og legen sa hun overhodet ikke var bekymret for svangerskapsforgiftning. Men verdt å ta det litt rolig, da - og ikke stresse, så ikke blodtrykket stiger. Det går helt sikkert bra!

Skrevet

Joda. Jeg har svangerskapsforgiftning. Hadde blodtrykk på 160/110 i dag. Startet svangerskapet med 125/75. Skulle kjøre på sykehus med en gang hvis jeg følte meg syk. Tilbake på kontroll på mandag. Går ikke blodtrykket ned vil de vurdere å sette meg i gang ev keisersnitt. Skal jo også da i tillegg ha setefødsel...

Skrevet

Ikke noe problem å sette i gang fødsel nå. Er 36 uker på vei. Jo mindre baby, jo bedre tenker nå jeg hvis vi velger å sette i gang. Babyen er jo ferdig nå uansett. Kommer an på hvordan dette utvikler seg om det blir sete eller keisersnitt. Uansett er babyen ferdig, så er ikke bekymret for det;-)

Skrevet

Uffda.. Det var en høy stigning. Er du langt på vei?

Skrevet

Sant :) Er i uke 38 her, så babyen er jo fiks ferdig der inne. Men har IKKE lyst på KS, tror det er det jeg er mest redd for.

Skrevet

Foreløpig tror jeg ikke du har noe å bekymre deg for. Du har jo såpass kort tid igjen, har ikke veldig stor stigning i blodtrykk. Da skal du få en svangerskapsforgiftning som utvikler seg veldig fort. Ta ting med ro over helga, så ordner det seg nok. Jeg er i alle fall ikke vedlig bekymret. Ting har en tendens til å ordne seg for snille jenter, og jeg synes nå at jeg har vært ganske grei i det siste;-) Ha en fin helg!

Skrevet

Hehe, ja jeg skal slappe av i helga og ta det med ro :) God helg til deg og!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...