Makkapakka Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Godjenta mi er straks 8 mnd, og jeg lurer litt på søvnvanene til deres 8 mnd babyer. Min jente sover fra 19:30 til ca kl 07:00. Hun våkner hver natte for smokk ca 2-5 ganger. På dagen sover hun en liten blund etter hun har stått opp og fått litt mat, ca 1 t. rundt kl 08:00. Så har hun en lur midt på dagen rundt kl 12:00, også rundt 1 time-2 timer. Hun sover igjen på ettermiddagen etter middagsmat. Hun sover rundt 1 time da også. Hun sover aldri senere enn til 17:00. Jeg føler hun sover så mye jeg? Og hvordan skal jeg klare å endre dette til 2 lurer og etterhvert 1 lur? Går det av seg selv etterhvert som hun behøver mindre søvn? Vil gjerne kutte ut den siste luren hennes (eller forskyve den til tidligere på ettermiddagen). Kanskje hun ikke våkner om nettene da? Noen tips og hvordan sover deres 8 mnd babyer?
Kula ;) Viktor & Knøttet Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Sønnen min er 8 1/2 mnd. Han sover fra 19-19:30 til 07:00, våkner av og til for smokk men sjelden mer enn 1-2 ganger pr natt. På dagen sover han en time i 9-10 tiden litt avhengig av hvor tidlig han blir trøtt. Så har han en times lur etter lunsj kl 13 og etter middag kl 16, så rimelig samme rutine som deg! Har lurt på å slå sammen de to siste lurene etterhvert da han begynner i barnehage snart og der sover de bare 2 ganger om dagen, dessuten har han vært vanskelig å legge den siste luren pluss at han gjerne sover bare en halvtime da, og virker som han ikke trenger den liksom... Tenkte jeg skulle prøve å drøye tiden mellom de første lurene slik at jeg legger ham først i 14-tiden og at han kanskje sover lengre den luren istedet for å sove kl 16 også, men har ikke prøvd enda så vet jo ikke om han da vil bli veldig trøtt før han skal legge seg...
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 Sover fra 19-19:30 til 06:30. Sover fra 10:00 og i alt fra 30 min til 3 timer, som regel i et par timer..VI triller stort sett, men sover også selv...Med kort dupp sover han en times tid til i 3-4 tiden. Om han har sovet nærmere tre så sover han ikke mer før leggetid. Men da må vi "jobbe" med han fra fem til grøt tid i sekstiden.....Altså "full aktivisering" hele tiden hvis vi ikke vil ha sutring og grining hele tiden ) Storesøster er super til å gi oss avlastning her, for han forguder visst henne ) Våkner også om natten, fra en gang til 7-8 ganger..Men som regel er det nokk å kikke innom. Legge på dyna og evt sette på uroen over senga.
Annemor83 Skrevet 10. april 2008 #4 Skrevet 10. april 2008 Vi hadde samme problemet med å opp med sutt mange ganger om natta. Til slutt bestemte vi oss for å droppe nattservice. Det funker som bare det. Nå vet jo ikke jeg hvordan din unge oppfører seg når dere føler dere må opp å gi sutt, men hos oss var det mest sutregrining. Ikke hysterisk redd grining liksom. 5 min med sutring, så sovnet hun tvert. Hun våknet kanskje 3 ganger første natten, og hver gang lot vi henne bare ligge til hun sovnet av seg selv igjen. Hver gang hun hadde sovnet gikk jeg opp for å sjekke at hun lå greit og ikke oppå dyna feks, men hun merket jo ikke at jeg gjorde det, for hun sov jo. Det tok 3 netter, og nå sover hun uten et kny om nettene. Vi forandret ikke på sovingen på dagen. Men rutinine våre er sånn: kl 7, våken, drikker en flaske ca 7 og får grøt ca 0830. Sovner 0930 ca. Sover 1,5 timer. Får en flake i 12 tiden. Grøt i 15 tiden. Sover 1 time. En flaske hvis hun vil ha i 5 - 6 tiden. Grøt i 7 tiden og i seng ca 19 30. Hvis du vil feks droppe den første søvnen så er det bare å holde henne oppe litt lengre hver dag. Feks en halv time om dagen i en periode. Da vil jo alle søvnene forskjyve seg litt tidligere til dagen.
Snupi27 Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 emilie sovner for kvelden 19.30 og våkner igjen i 6 tiden for å få litt pupp og sover til rundt 7-7-30 tiden igjen første blund på dagtid er rundt 10-10.30 tiden. siste dupp på dagtid kommer an på når hun våkner etter første dupp men pleier å være i 15-15.30 tiden.. aldri seinere enn 16.30 helst ikke seinere enn 16.00 hun sover ca 3-5 timer på dagen til sammen
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Vår lille gutt har rundet 8 mnd og soverutinene her er som følger: Natta rundt kl 18.30 og sover da til mellom 06 og 07. Vi står som regel aldri opp før nærmere 07. Er han våken før ligger han og skravler og styrer i senga bare... Så er det frokost og lek fram til ca kl 09. Da kler vi på oss og går en tur. Sovner da mellom 09.15 og 0930 og sover alt fra 1-2 timer. De siste dagene har det blitt knappe timen og det merkes;) Deretter skal vi nå prøve å drøye 13-luren til kl 14 og håpe at han sover til kl 15 så vi slipper så mye sutring på ettermiddagen... Det er vanskelig med denne sovinga, for bommer man litt på tidene tar det lang tid for dem å sovne, de våkner etter forholdsvis kort tid og blir sutrete fra ettermiddagen og fram til leggetid. Sånn virker det iallfall som det er her;) Lykke til med soverutinene! Tror jeg ville gått ned til to lurer istedet for tre om han bruker lang tid på å sovne på kvelden. Det hjalp her iallfall, og de siste ukene har han sjeldent våknet for smokk på natta (bank i bordet!!), og har han våknet har det vært max 2 ganger...
Mor di! Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 min baby sover akkurat likt omtrent, bare at den luren rundt 12.00 varer på MAX en time, og den luren på ettermiddagen er på rundt 20 min. han sovner til 19.00 hver kveld, og er våken ca 06.30-07.00, med to-tre ganger der vi må inn å gi smokk og vann... jeg håper oså på å få til to lengre lurer etterhvert, får ikke gjort så masse i huset med så korte lurer =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå