Leirha Skrevet 10. april 2008 #1 Skrevet 10. april 2008 Han er 1mnd nå og utroolig urolig fra 9 til 3-4 tiden. Sjelden han griner, men så utrolig urolig. Så jeg har gått inn i et sovemønster som er fra ca halv 5 til halv 12 på dagen. Av den grunn har jeg ikke tenkt så mye over det, jeg får jo søvn og er ikke så trøtt når han er på det verste. Men så frustrerendes å ikke kunne gjøre noe for ham.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. april 2008 #2 Skrevet 10. april 2008 Er jo noe du kan gjøre for han. Og ikke minst for deg selv. Kolikk kommer jo som regel av noe f.eks. melkeallergi, luftsmerter, reflux, låsninger i skjelettet, umodent nervesystem (kan føre til at de ikke takler den store mengden inntrykk så bra), røyking osv osv. Gutten vår hadde alt (utenom røykingen). Ikke rart han hylte døgnet rundt, ammingen gikk skeis og jeg ble utslitt. Det som var fryktelig irriterende var at ikke det var en lege som fortalte meg dette før "etterpå". Så, du kan jo forsøke å holde deg unna melk og redusere inntaket av løk erter ol. om du ammer. Gulper barnet mye? Har han det bedre i noen stillinger enn i andre ellers på dagen? Hvordan var fødselen? Jeg gikk til fastlegen med gutten vår og forklarte at han hyler som en stukken gris 23 timer i døgnet og det er særlig intenst kveld og natt. Fikk til svar, "det er sikkert bare kolikk, det går over når han er 3 mnd." Igjen og igjen maste jeg hos legen om det. Jeg var stresset og han var umulig å amme så jeg mistet melken. Startet med mme og han startet å kaste opp. Da han var 4 mnd begynte den intense hylingen å avta. Gutten vår var vel nesten 5 mnd da vi endelig fikk konstatert melkeprotein allergi. Noen mnd senere lå han på sykehuset og vi fikk vite at han hadde reflux. Det ble mye sykehus og en diagnose etter en annen kom . Nå er han 3,5 år. Vi har byttet lege. Etter å ha blitt sendt en tur til fysio ble vi nå sendt videre til manuellterapeut pga at han har mye problemer med låsninger og stiv musklatur. Nå, etter 3,5 år får han den hjelpen han burde hatt da han var nyfødt. I 3,5 år har ungen hatt til tider store smerter og mye ubehag. Det jeg har tenkt mye på er, alle, absolutt alle de spesialistene han har vært til med allergi, reflux, låsninger osv osv har spurt eller bare sagt: "Dette barnet skrek garantert mye som spedbarn". Og samtlige har ment på at disse tingene har en link til "kolikken". Manuellterapeuten har også sagt at dette barnet må ha vært umulig å amme. Jeg blir frustrert over alle smertene gutten vår kunne ha sluppet og alle de søvnløse nettene vi hadde (jeg var ikke særlig klar for å klare meg på 30 minutters søvn fordelt på 3 døgn samtidig som jeg hadde mononukleose og brystbetennelse selv). Prøv alle kjerringråd du kommer over og få barnet undersøkt. (Ikke la legen feie dere av banen og si kolikk uten å ha undersøkt barnet). Om dere ikke finner ut noe og barnet evt. har et umodent nervesystem (hos en stor prosentandel av "normale" kolikkbarn er dette tilfellet) kan dere minske mengden inntrykk barnet blir utsatt for og ta det litt pent og rolig. Kan hjelpe med svøping og "suselyder". Det er absolutt ikke godt for deg heller å ikke få sove. Du trenger søvn, hvis ikke så er du mye mer utsatt for å gå på en smell. Jeg var sterk og hadde aldri vært noe særlig syk før dette og de våkemånedene der knakk helsen min helt. Om dere ikke får dreisen på det så få ihvertfall noen til å passe barnet av og til så du får sovet ut. Dette ble litt langt, men.. Jeg håper virkelig dere finner ut av det.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 10. april 2008 #3 Skrevet 10. april 2008 http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage_og_tarm/kolikk_hos_spedbarn Her er det et par tips.
mumitrolletermammantilmille Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 jeg vil også anbefale kiropraktor. Har hjulpet på jenta mi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå