KristineMed2Sønner<3 Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Når barnefar har den høyeste graden av dysleksi (ja jeg skrev det nok feil nå, men tror dere vet hva jeg prøver å få frem) å jeg har ADD (samme som adhd uten H=hyperaktiviteten) hvor stor sjangs er det for at sønnen vår vil arve begge eller en av tingene da? Dysleksien som barnefar har, arvet han fra faren hans igjen som også har den høyeste graden av dysleksi.. Moren min har muligens ADD også... Noen med erfaringer rundt dette? MVH.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Det er vanskelig å si noen prosent her. Av erfaring fra jobben vet jeg at dyskleksi er veldig arvelig. Hvordan det er med add er jeg usikker på, men tror arv har en viss betydning. Du må ikke bekymre deg for dette ennå! Får han en eller begge diagnosene, har han jo foreldre som kan vise stor forståelse;-)
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 9. april 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. april 2008 Tusen takk for svar! Ja mener å vite at dysleksi er veldig arvelig å spesielt fra far til sønn!? Så uansett skal vi holde ett godt øye med han + at vi skal be både barnehage når han skal begynne i det og skole om å holde ett ekstra øye når det gjelder dette... Vi har begge opplevd masse vondt i forhold til at det ikke ble funnet ut før siste året av U skolen, noe vi ikke vil skal skje med sønnen vår i den tid.... Håper bare så virkelig han slipper det:-( Men som du sier, vi kan da også forstå han bedre.. Så er jo en fordel der..!
ScaryMama Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Både dysleksi og AD(H)D er arvelige. Når det gjelder AD(H)D så vet man foreløbig lite om årsakene til at det oppstår hos enkelte, men ca. 25% av de som har AD(H)D har også en slektning som har AD(H)D. Selv om det er arvelig, så er det mer sannsynlig at barnet ditt IKKE arver det. Ikke stress med utredning, og ikke ta utgangspunkt i at ungen din har det. Vær påpasselig med å ikke gi ungen mye mat med fargestoffer og slikt, det har ingen barn godt av men spesielt ikke de om har en tilbøyelighet til ADHD. Når det gjelder dysleksi,så er den arvelig komponenten større. Opp til 65% av barna med dysleksi har en forelder med dysleksi. Prøv å utred barnet ditt så tidlig som mulig i forhold til dysleksi, slik at han får den nødvendige hjelpen han evt. trenger på skolen.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2008 #5 Skrevet 10. april 2008 Har en kamerat med dysleksi, og begge ungene hans har arvet det. Men det har gått veldig smertefritt og greit, han er helt åpen om problemet og fortalt det til læreren til ungene med en gang de begynte på skolen at sjansen for at de har arvet det var tilstede. Derfor ble dette fanget opp veldig tidlig, allerede etter jul i første klasse fikk de lesehjelp, og jenta som nå går i fjerde klasse har tilrettelagt opplegg med de hjelpemidlene hun trenger (data, lydbøker, osv). Dette med ADD har jeg mindre greie på, men dere må jo nesten ta det som det kommer, er jo overhodet ikke sikkert ungen arver det, og skulle han gjøre det er han jo så heldig å ha foreldre som vet hva dette handler om. Masse lykke til!
Gjest Skrevet 10. april 2008 #6 Skrevet 10. april 2008 Har nettopp hatt kursing i AD/HD (i forbindelse med lærerutdannelse og spes.ped) og der lærte iv i hvertfall at ca 90% av alle som har dette har det pga arv, men hvor stor risiko det er for at det må gå i arv videre vet jeg ikke. er jo også andre faktorer som kan spille inn. Grunnen til at man regner med det er arvelig er at det er en feilkobling i hjernen, samme med dysleksi (som jeg selv har, og mammaen min og mormoren min...), som er noe som kan være gjennomgående i enkelte familier. Personer med AD/HD har problemer med overføring av impulser fra en nervecelle i hjernen til neste og det er jo også dette medisiner kan hjelpe med, å gjenopprette denne overføringen. Hvorstor risiko det er for at gutten din får dette er vanskelig å si, men han er antagelig litt mer utsatt enn om dette ikke lå i familien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå