KruseKnallkul Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Synes bare alle som har utrolig sterke meninger om denne saken bør lese hva den ene ambulansesjoføren skrev i et leserinnlegg i aftenposten. Kan være greit for noen av dere her inne og lese hans versjon av saken også, før dere slenger mer dritt om ambulanse-personell.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Jeg leste hans versjon, medienes versjon, utskriftene, vitneutsagn. Og jeg synes ambulansesjåførene utviste grov uforstand i tjenesten,.
kokosyklus Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Jeg synes det er horribelt hvordan media driver personangrep. Henger ut og forfølger personer for å selge avisene sine. Så klart er det skammelig det som skjedde, men synes media driver en unødvendig lang sak ut av dette. Forsvarer på ingen måte ambulansesjåførene.. Slike ting kan ende med selvmord. Ikke mange år siden sist noen tok livet av seg etter unødvendig massiv medieforfølgelse.
OsloMor Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Ja det leste jeg også, og jeg må si at etter å ha hørt disse opptakene av samtalene så vil jeg si at han fordreide sannheten kraftig i sitt innlegg. Dette er helt forkastelig og må slåes hardt ned på, det er ekstremt viktig at denslags helsepersonell er "fargeblinde" og ellers profesjonelle til fingerspissene, sånn tatt i betraktning at det handler om liv og død i mange tilfeller.
selfangerkjerringa Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Etter å ha hørt på lydopptakene nå ikveld reagerte jeg og mannen min mest på den amk-ansattes reaksjon da legevakta insisterte på ambulanse til sykehuset... syns den var ganske drøy jeg. Mitt syn på ambulansepersonellets reaksjon er at de muligens er blitt litt blaserte etter å ha jobbet i Oslo ei stund... en kan kanskje snakke om at det er blitt utvist diskriminering, men det kan like gjerne være fordi man har et visst syn på rusede personer - ikke nødvendigvis fargede.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Enig med deg kokosyklus & Emma! Jeg syns hele episoden er tragisk for alle parter. Amb. personellet har vist grov uforstand i tjenesten fordi han hadde ALLE tegn på hodeskade, og det med tissinga er et av symptomene. Men slike personangrep og uthenging av personer er overhodet ikke bra! Jeg kjenner selv ambulansepersonell som har tatt livet sitt pga medieforfølgelser SELV om de hadde alt på det rene i en sak!
OsloMor Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Enig med deg selfanger'n! Det tok virkelig kaka, når han hevder at han må tenke på sine ansattes sikkerhet, selv etter at sykepleieren på legevakta gjentatte ganger da at legen rekvirerte hastetur.. Håpløst....
Gjest Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 En ting er at jeg er dritlei hele saken, men på den annen side så mener jeg faktisk det er utrolig viktig at det blir så mye omtale rundt det. Rasismedelen av det hele er for meg uvesentlig, det er menneskeaspektet som blir horribelt, samme hvilken farge man har. Jeg vet nemlig at min kreftsyke mor oppførte seg omtrent som det er beskrevet at Ali Farah gjorde når hun fikk hjerneblødning. Hun pisster riktignok ikke på noen. Men alt det andre og enda mer til, inklusive oppkast og snøvling. Hadde man ikke visst bedre (som ambulansepersonell) eller at det ikke var en tirsdags morgen kunne hun nok ha blitt tatt for å være overstadig drita. Man SKAL og MÅ utvise både skjønn og medmenneskelighet i et slikt yrke, og den dagen man har holdt på med det så lenge at man bare sitter igjen og er kald og kynisk i slike situasjoner, ja da bør man finne seg noe annet å gjøre, selv i Oslo. For det er ikke holdbart og denne saken er langt fra noe enkeltstående tilfelle.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Ja, de henger jo ut ambulansepersonellet mer enn de henger ut menn som har voldtatt et barn 200 ganger! Og uten at jeg har noen tall så antar jeg at det har vært mer i media om denne ene saken enn at det har vært om incest generelt det siste året.
selfangerkjerringa Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Helt enig, tillab. Jeg er ikke så veldig erfaren innen helsefag, men det er vel ikke helt unormalt å vite at nevnte adferdstrekk kan være symptomer på hjerneskade/blødning? Ambulansepersonellet sier jo klart og tydelig at det kan være snakk om et cerebralt trauma, men velger altså å legge vekt på urineringen framfor dette...
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 herregud HI det forundrer meg at det du mener er skrekkelig i denne sammenhengen er at jeg og andre reagerer svært negativt på oppførselen til amk/ambulansepersonalet mot ali fahra
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 og siden jeg er en av de med utrolig sterke meninger i denne saken så kan jeg jo fortelle deg at jeg også har lest det han skrev, det forandrer ikke det faktum at jeg forventer en mere profesjonell holdning av helsepersonell ( og særlig akutt-medisinsk) enn hva som ble vist i denne saken OG jeg har ikke slengt dritt om ambulansesjåførER lurer på hvilket synspunkt du har på denne saken jeg? fikk ali farah som fortjent?
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Sakens kjerne er at de ikke gjorde jobben sin og gjorde en alvorlig feilvurdering som kunne kostet denne mannen livet. Hadde det vært en norks hvit kvinne og mann så hadde dette neppe vært et tema engang, da hadde de trolig tatt med seg pasienten med en gang. Men trorlig har sake ført noe godt med seg i det lange løp, at det er satt fokus på det og at rutinene er skjerpet. Ambulansepersonell er mennsker de også, og de kan ta feil, men de skal ikke vurdere mennesker etter farge eller "rangstige" slik det ble gjort i dette tilfellet. Heldigvis er ambulansepersonell i det store og hele folk som gjør en god jobb og har god kompetanse.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Men det har jo kommet fram at hvite kvinner ikke har blitt tatt med i ambulanse, og det har ikke blitt noen sak av det fordi det er ingen som skriker rasisme. Det som det burde vært fokus på her er at helsevesenet suger! http://www.bt.no/lokallokal/asane/article534602.ece?service=print
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 som norsk hvit kvinne har jeg selv opplevd å nesten ikke bli tatt med etter en kollaps, fordi den ene ambulansesjåføren mente jeg var ruset. de sto lenge å diskuterte og omtalte meg som en narkoman mens jeg lå der hjelpesløs på gulvet foran sjokkerte vitner som hadde gitt meg førstehjelp inntil de kom. jeg vet hvordan det oppleves å høre noen diskutere over hodet på deg om du er verdt å hjelpe eller ei. helt aldeles grusomt!!! jeg har kanskje aldri vert så redd i hele mitt liv som da. det viste seg selvfølgelig at jeg var alvorlig syk og hadde ikke overlevd lenge uten behandling men i ali saken hadde vel noen konkludert med at det var rasisme som lå bak? (granskningskommisjon av ettellerannet slag?) ja, de er bare mennesker, men det er pasientene deres og, husk på det.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Hvit mann: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/08/09/508408.html
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Ikke rart at det er mange rusmisbrukere som dør her til lands siden de blir nekta behandling, og ambulansepersonalet ikke engang vil ta i dem! Hører jo ofte om folk som ikke får behandling fordi hjelpepersonalet tror de er rusa.
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 helt enig med deg der riga! sånn som kjæresten hans skrek i bakgrunnen, sånn hadde broren min det også da han måtte svare på spørsmål om når jeg hadde drukket sist og om jeg hadde fått i meg andre stoffer, hvor min bror svarer nei på alt og forteller de at jeg hadde ligget med høy feber i tre-fire dager og ikke klart å røre på meg. de bare såg rart på han og diskuterte videre om de skulle la meg ligge. han ene var skikkeliig sur og mente de kastet bort tiden sin, mens han andre sa at de kunne jo ikke bare la meg ligge her. bra for meg at "han snille vant" da, ellers ville verken jeg eller kine sittet her idag..
ojoj, NÅ er det liv i leiren!! Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 ja, tenkte også på det tilfellet med hu som tryna på brosteinen, det, og hva jeg selv opplevde den gangen, ali saken, nei synest det er bra det blir diskutert så folk kan tenke litt over holdningene sine, som noen over sier, menneskeverdet. det er det jeg også i bunn og grunn reagerer på.
mamma-til-4 Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 2 ganger har jeg selv opplevd (dvs de som var der har fortalt det) å ikke bli tatt med av ambulasnepersonell pga at de trodde jeg var ruset. Jeg var i en lange prosess med utredning for eppelepsi. Morn du!!! Synd jeg er hvit da,for da blir det jo ikke noe oppslag om DEN saken gitt. Uansett så er oppførselen til helsepersonellet i denne aktuelle saken så inni hampen på trynet.Hadde blitt rimelig forbannet selv hadde jeg vært vitne til det ja.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #21 Skrevet 9. april 2008 Men hvordan er reglene med narkomane og rett på hjelp egentlig?
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Denne diskusjonen er utrolig viktig. Mange jobber kan virke som verna bedrifter. Utolig hva en må gjøre for å få fyken. Tror dette gjør att de som burde komme seg vekk fra yrker tenker 3 ganger og de som er flinke fortetter å gjøre den gode jobben de gjør. Aner ikke hvor mange ganger det er dritt om hvordan syke har det på sykehjem. Men jeg stoooortrives å jobbe der .Det gjør sikkert de fleste ambulanse sjåførene også. Men man må få vekk det svake ledd som ikke har noe i jobben å gjøre.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #23 Skrevet 9. april 2008 Det som er sykt er jo at privatfolk har HINDRA ambulanser i å kommer fram fordi de er sure på det som disse to folka gjorde! Det er jo ikke alle som er sånn, men dessverre så er det en del folk som aldri burde være i slike yrker, ja.
Northernlights Skrevet 9. april 2008 #24 Skrevet 9. april 2008 Narkomane skal ha akkurat samme rett på legehjelp som ei nonne. Hvit,svart,lilla eller gul;narkoman eller ikke; samme rett!
Ioren Skrevet 10. april 2008 #25 Skrevet 10. april 2008 Ja, vi skal ha lik hjelp til alle, men hindrer de som skal hjelpe, hurra for logikken liksom... De to på den ambulansen gjorde en feil, jeg ser ikke rasismen der, siden det finnes utallige saker med hvite siom har endt på akkurat samme måte. Og noen her inne bør tenke på at de ambulansesjåførene som var i sofienbergparken er menensker de også, mennesker som gjorde en feil, men skal de bli hetset for det i all evighet? Svigerfaren min jobber på AMK på Ullevål, var ikke på jobb den dagen, men hadde ansvaret for de ansattes "krisetelefon" (om jeg kan kalle det det) den måneden. Jeg har ikke fått vite detaljer selvfølgelig (pga taushetsplikt), men vet at den mnd var ekstremt tøff for de mange ambulansesjåfører i Oslo. Man bør tenke på at man ikke skal dra alle under/over (hva det nå enn heter) en kam.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå