Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg spise Brie (varmebehandlet). Jeg har hatt toxoplasmose, så er immun, men tenker på Listeria el...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den er laget av pasteurisert melk er det ok :) Det er i råmelk at listeria kan forekomme. Så bare sjekk bak på pakken. Tror det er mest i importerte oster at det kan være råmelk og ikke de som er prod. i Norge.

Skrevet

Du bør holde deg unna oster som brie. Listeria-forurensningen kan komme inn i produktet *etter* pasteurisering av melka, så det hjelper ikke nødvendigvis at osten er laget av pasteurisert melk. Faktisk hørte jeg fra en som driver med produksjon av ost at siden pasteurisering fjerner bakterier som ellers ville konkurrert med Listeria, vil Listeria-bakterien ha "fritt spillerom" i osten i tilfelle forurensning etter pasteurisering. Dermed kan antallet Listeria-bakterier i en ost av pasteurisert melk være høyere enn i en ost av upasteurisert melk, hvis det har forekommet forurensning underveis i prosessen. Jf det som skjedde på Rikshospitalet i fjor - den osten var laget av pasteurisert melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...