unnl Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Ser at jeg kan endre minstefradraget i ligninga? Hvordan skal jeg vite hva dette er da?? Noen som kan forklare meg?:/
Gjest Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Minstefradraget er fastsatt etter skatteklasse men noen yrkesgrupper etc har høyere minstefradrag. Spesifikasjoner av dette finner du på skatteetaten.no eller i veiledningen som kom to ukers tid før selvangivelsen.
sveis Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Eksempler på kostnader som inngår i minstefradraget: flyttekostnader ved overtakelse av stilling kostnader til befordring på tjenestereiser utgifter til kost på tjenestereiser uten overnatting kostnader til hjemmekontor kostnader til faglitteratur utgifter til kost ved lengre fravær fra hjemmet uten overnatting i de tilfeller slike kostnader etter gjeldende retningslinjer er fradragsberettiget. Dette gjelder også for skattytere som har lengre sammenhengende vakter, f.eks. brannfolk, leger mv. kostnader til arbeidsklær kostnader til verktøyhold kostnader til anskaffelse og hold av hund som dekkes privat av hundeførere i politi- og lensmannsetaten såfremt hunden er anskaffet for å inngå i politiets virke kostnader til stedfortreder premier til syke og ulykkesforsikring som er frivillig eller er etablert ved tariff- eller arbeidsavtale kostnader til tvungne innskudd i vikarkasser oppdragstakers premie til frivillig trygd i de første 16 dagene etter ftrl. § 8‑39. Dersom du kan dokumentere at du har hatt mere utgifter til slike ting, enn det som står på selvangivelsen, så kan du endre beløpet.
unnl Skrevet 9. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2008 Og det vil si at mine flytteutgifter på 20 000 ikke kan føres opp? Hmm... tror jeg har misforstått noe her..
sveis Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Du kan ikke føre opp flyttekostnader nei, med mindre disse og evt andre utgifter som inngår i minstefradraget, blir høyere enn minstefradraget.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Men det er jo en del annet du kan skrive av ved flytting mener jeg. I forbindelse med utgifter til lånet og eierskap på bolig og slikt...
sveis Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Det som har med lån og bolig og slikt inngår jo ikke i minstefradraget, så det skal på en annen post.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå