Gå til innhold

Noen som vet? ang perm.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg som student går ut i barselspermisjon, har da far rett på 2 uker ulønnet permisjon i forbindelse med fødsel? Eller gjelder dette kun dersom jeg har jobbet 50% eller mer? Lurer bare siden han ikke har rett på 6 uker perm FORDI jeg er student..anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror barnefar likevel har rett på de to ukene. Det du skal være klar over er at dersom du tar permisjon fra studiene får ikke barnefar rett på permisjon fra jobben. Dersom du har mulighet til å ikke ta permisjon (men ikke nødvendigvis være aktiv student) får far rett på permisjon, og kan ta alle ukene, minus 3 før termin og 6 etter fødsel. Selv er jeg egentlig ferdig på skolen til sommeren, og har termin i august. Jeg melder meg derfor opp i et ettårig studium, som jeg ikke tar permisjon fra, men heller ikke kommer til å møte på, slik at mannen min får rett på permisjon. Med denne løsningen kan jeg også ta noen fag om jeg orker og har lyst, eller jeg kan jobbe mens far er hjemme med barnet (eller være hjemme med far og barn eller bruke tid for meg selv) :-) Far kan ikke ta full permisjon, da mister du retten til fødselsstipend, men han kan ta f.eks 80%. Husk også å søke om engangsstønad om du ikke har jobbet ved siden av studiene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...