Gå til innhold

ang. sikring av barn i bil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerforeldrene skal passe lillegutt, de hadde veldig lyst å komme å hente han, så de løp avgårde for å kjøpe bilstol......

De dukket opp her super stolte for å hente mini, md flunkende ny stol....

Men...d var en sånn som de sitter "md kjøreretningen"......, fra 15 kg....

Jeg prøvde å si at d var beregna for større barn, mini er 20 mnd, å 13 kg. Å skal (etter det jeg har fått md meg) IKKE sitte den veien før han er MINST 3 år....stemmer ikke det???? De argumenterte jo md det at da kunne han ha denne stolen mye lengere, å at selgeren sa at den var godkjent + at det kun var snakk om 5 min kjøretur å bla bla bla...selfølgelig er den godkjent, men ikke beregna for så små barn...De ble sure selfølgelig å det endte opp md at jeg sendte ungen min avgårde kun for at jeg syntes det var pinlig...(har ikke kjent de så lenge) Men nå har jeg helt klump i magen....enn hvis?????jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre..er d jeg som er "prippen"?????? det er d kjæreste jeg har jo...

nle litt langt dette, men jeg er så fortvilt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo du som bestemmer. Det er sterke argumenter for å ha barn bakovervendt, og jeg synes du skal lytte til fornuften.

Den med "bare 5 minutter" er det farligste, nettopp fordi det er da barn blir hardest skadd. Fordi folk tenker "det er jo bare en svipptur til butikken". En kollisjon kommer når man minst venter det. Så jeg synes du skal si nøyaktig hva du synes om dette. Fordi barnet ditt er det mest dyrebare du har.

Det er bedre at svigerforldrene tar støyten, enn at barnet ditt skal lide for det.

Skrevet

Vi fikk nytt sete av besteforeldrene som var fremovervendt. Følte meg skikkelig slem, men sa at vi måtte bytte det. Etter et halvt års tid var det et innslag på tv2 nyhetene om tellingen Trygg Trafikk og IF hadde på barnefestivalen på Kalvøya. Hvor de fortalte hvor viktig det var at barn opp til 4 år satt bakovervendt. Da ringte faktisk svigerfar til sambo he he. Så nå er alle besteforeldrene oppdatert på området og er med på at bakovervendt er sikrest.

 

Har også vist kræsjtester o.l. da er det ikke mye protester å høre etter på :-)

 

Det er deres barn og dere som bestemmer.

Skrevet

Et sete fra 15 kilo er ditt barn for lite til (visste dog ikke at de kom i klassen fra 15 kg, normalt er det fra 9 eller 13)

 

Men er det fremovervendt sete fra 9 kg kan han bruke det, men likevel, vil du ha ham bakovervendt, ja da sier du det og viser dem feks film og tall fra Trygg Trafikk.

 

Skrevet

mini her i hus har sittet fremovervendt siden han var 9 mnd (og 11 kg), men meg om det...

 

Om barnet skal sitte fremover eller bakover har også mye med om barnet trives i bilen osv, i forhold til hva du som sjåfør blir opptatt av under bilturen osv, Der kjenner jo du barnet ditt best. Men ang setet så er jo det for stort til banrnet ditt.

Er det 5 punkts-sele i setet? Hvis ikke det hadde vært det hadde jeg hvertfall nektet....

Skrevet

Er det fra 15 kg er det kanskje en sånn beltestol? Det vil si at bilens bilbelte som festes rundt barnet. Det er han vel for liten til uansett. Min er nesten på vektgrensen, men har prøvd han i en sånn stol (i bil som sto stille, hehe) og han sank ned i den, fikk beltet oppunder haka.

Skrevet

Enkelte av de beltestolene er fra 9 kg.

Skrevet

Guuuud...jeg føler jo jeg fikk barn i steinalderen!!!!!!!!

Da min første var liten for 10år siden var dette overhode ingen diskusjon.

Ingen diskusjon om hverken forpver eller bakover..

Eller det at biolsete ikke skulle arves, ikke bruke hvis gamelt osv..

Ser at innenfor barn og bilstol er jo utvikling som med mobiltelefoner.. Nesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...