Gå til innhold

Hva i all verden skal jeg studere??? (Hjelp!o.O)

Anbefalte innlegg

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Høsten 2005 begynte jeg på afrikastudier på NTNU, men droppa ut siden jeg flytta til barnefar i Oslo. Så der begynte jeg på språk. Men jeg har jo ikke studert så mye...var sykemeldt da jeg var gravid med snulla, og så var det 2 småbarnsperioder der jeg ikke fikk studert fullt (men tok noen eksamner da). Jeg liker språk, og kunne godt tenkt meg å studere det, men problemet er jo at jeg ikke kommer på noen jobber innenfor denne utdannelsen.

Så leste jeg litt om revisjon her inne på dib helt tilfeldig, og da jeg leste mer om dette syntes jeg det var veldig interessant. Så jeg har søkt på dette for høsten 08, men nå er det 6 dager til fristen er, og jeg har klump i magen for jeg er redd for at dette kanskje ikke er det rette. Jeg er allerede 3 år bak vennene mine, og selv om jeg gyldige grunner så jeg føler et stort press på at nå MÅ jeg greie det!

Jeg er samfunnsengasjert, og kunne godt tenkt meg å jobbe frivillig, men samtidig så må jeg faktisk greie å skaffe meg en jobb der jeg tjener nok til å ta vare på barna mine som aleneforsørger i Oslo. Aner ikke hva jeg skal gjøre!:-/ Tror jeg skal be om time hos en rådgiver på UiO, men greit å høre hvis dere her har noen tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med oversetter da? Oversetter tekster\bøker etc. fra ymse språk til norsk...

Tror det er et 3-årig studie.

Skrevet

Tips: Fyll søknaden. Du kan søke på ti studier og omprioritere rekkefølgen på disse fritt frem til sommeren en gang, 1. juli tror jeg.

Det er forholdsvis greit å få jobber og ok lønn for lektorer og denslags, om du f.eks kombinerer nordisk med noen andre faggrupper og litt ped. - lektorprogrammet til UiO har forholdsvis godt rykte.

Eller allmennlærer? Da kan du jo også fordype deg i både språk og utviklingsstudier ved HiO.

Generelt har vel høgskolen litt mer "matnyttige" fag om det er snakk om å få seg en utdannelse som leder til et klart og tydelig yrke, i hvert fall ved bare å ta bachelor til å begynne med.

Skrevet

Har sagt det før, men sier det igjen, revisor er et møkkayrke!! Hilsen hun som er gift med en. Hehe....han har heldigvis sluttet som revisor nå da. ;o)

Sikkert ikke dumt med litt rådgivning. Lykke til! :o)

Skrevet

hva med samfunsøkonomi?

Skrevet

Jippi...var jo 1. juli, ja!:-)

Mamma er lærer så det skal jeg IKKE bli!

Skrevet

Jeg har kun ett råd: kombiner noe du liker og engasjert i med noe som er såpass konkret at du får jobb etterpå!

Skrevet

Hva med umb. Høres ut som noen av studiene her kunne vært noe for deg. Du kan f eks studere u-landsøkonomi og flere andre økonomistudier som passer for de samfunnsengasjerte :-) Ligger på ås, bare 30 min fra Oslo. Superbra studentmiljø!

Skrevet

Har du kikket på tekstforfatter på Westerdahls?

Da får du brukt språk, riktignok på en litt annen måte, men du kan kombinere yrket med translatørvirksomhet (veldig vanlig)

I tillegg får du jo litt kretivitet, tegning etc i samme slengen samt litt økonomi.

Eller kanskje markedsøkonom? (www.imente.no eller OMH etc) Markedsøk kan kombineres med språk det også, da man feks kan jobbe innen shipping ?!

Mange tanker og ideer...

Eller hva med kanskje lingvistikk?

Skrevet

Det ble litt teit skrevet slik av meg da.

Poenget er; mange studier er kjempegøye og gode å tenke med. Men at de i tillegg kan brukes til noe, og at potensielle arbeidsgivere ser de, etter avsluttet studering betyr noe det også.

Ja, jeg er merket av at ingen vil ha meg eller mine studievenninner til annet enn barnehager.. :)

Skrevet

Utviklingsstudier ved HiO etterfulgt av en master enten der eller ved UiO, 'a? Da vil du ha greit greit grunnlag for mange samfunnsaktuelle jobber, og dessuten flerkulturell kompetanse som er etterspurt innen veldig mange felt. Bacheloren i utviklingsstudier kan så vidt jeg husker kombineres med 60 studiepoeng språk fra Blindern eller andre steder.

Skrevet

Var sånn jeg tenkte da jeg begynte på afrikastudier, men jeg må innrømme at det var veldig kjedelig å ha om sånt på skolen, og motivasjonen min er liksom ikke allerede på topp!:-/

Men faktisk så var planen min i sikkert 2-3 år å ta utviklingsstudier ved HiA!:P

Skrevet

Øk.adm med litt ledelse, 'a? Ikke fullt så tallprega som revisor, men litt i samme sjangeren og greit å få jobb med.

(Personlig synes jeg det høres dørgende kjedelig ut, men jeg kunne ikke vurdert revisorstudiet heller =)

Skrevet

Blir altfor langt dit...litt synd for jeg kunne godt tenkt meg å studere miljø og fornybar energi.

Skrevet

Jeg liker egentlig ikke heller økonomi, og det er derfor jeg begynner å bli skeptisk nå. Var jo aldri inne på noe innenfor økonomi, men da jeg leste om det så hadde det jo mye med regnskap og skatterett å gjøre, og det liker jeg. Blæææh...hvorfor kan de ikke ha latvisk på UiO, da hadde jeg visst hva jeg skulle studere!

Skrevet

Westerdals var ikke noe for meg, og jeg vil ikke bli oversetter...litt teit å studere språk uten å ha sansen for å bli tolk!:P

Skrevet

Det er jo nettopp det jeg har lyst til, meg & lille vampyr!:-)

Problemet er at de fagene jeg vil studere gir en usikker jobbframtid og de jobbene som frister har et nokså kjedelig undervisningsgrunnlag i mine øyne!:-/

Jeg får bli politiker og pensjonere meg etter 12 år på Stortinget!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...