snart tobarns Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 er dette medisinsk bevist, eller er det bare noe man tror liksom? Det er jo ingen som kan sette seg inn i smertene et menneske har... min forrige fødsel var utrolig langdrygd og smertefull, og jeg blir ekstremt provosert når enkelte begynner å snakke om at det er forskjell på smerteterskelen hos folk...
lillespiren2:) Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Hei Jeg synes d høres rart hvis noen uttaler seg om det når det gjelder fødsel. Alle fødsler er jo helt forskjellige. går ikke an å si at noen har høyere smerteterskel da, gjør det vel? For fødslene er jo så forskjellige fra kvinne til kvinne. Noen ligger i flere timer, mens andre har det overstått på noen få timer. Tror ikke d går an å måle smerteterskel i denne sammenhengen.
tabX Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Det har jo litt med at noen tåler litt mer enn andre!! Noen takler smerte bedre..
76mod -og-fødeklar Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 hei. helt enig med deg,tror ikke det er noe som heter lav el høy smerteterskel. jeg tror heller det går på opplevelsen av smertene man opplever. det er bevist at personer som har mye smerter i livet føler fortere smerter. men det er jo egentlig ikke så rart fordi de som går med mye smerte blir jo utslitt av det og da skal det ikke mye til før litt ekstra blir for mye. men det skal sies at om du føder ett barn på 4-5 kg og får total ruptur så vil jo det være myye mer smertefult etterpå da dette skal hele seg, enn om du føder ett barn på 3 kg og ikke trenger å sy i heletatt. jeg skal selv bli mor til nr 3 om ikke så lenge og må si at etter erfaring jeg har så er smertene mindre intense bare mann klarer å fokusere på det positive enn å bli redd når smerten kommer.og jeg har født både ett normalt barn og ett stort barn. så denne gang blir det spennende:) lykke til med fødsel nr 2
snart tobarns Skrevet 9. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2008 vet til og med om ei som fikk slengt dette i trynet av anestesilegen som ikke fikk epiduralen til å funke. "Det er forskjell på smerteterskelen til folk!" presterte hun å si til den fødende som ynket seg... jordmødrene insisterte riktignok på å skrive en avviksmelding på henne også, da...
snart tobarns Skrevet 9. april 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. april 2008 jeg holdt på ei hel helg, og revna ganske godt, ja, og da blir det for dumt når enkelte i familien som har født like fort som en katt, begynner å snakke om smerteterskel...bare utrolig provoserende...
Tredjemann på vei :D Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Akkurat det er det jo ingen som kan svare på egentlig. Men selvfølgelig kan rier variere veldig i styrke og hvor de kjennes i kroppen hos hver enkelt. Men, jeg vet at jeg og søstera mi har veldig ulik smerteterskel når det gjelder flere typer smerter. Og hun var/ er alltid nødt til å holde seg hjemme et par dager hver gang hun har mens p.g.a at hun ikke takler menssmertene. Jeg har kun tatt en Ibux mot slikt og fungert helt fint. Samme når jeg fødte sist, riene var overkommelige, og gjorde bare skikkelig vondt siste 1-2 timene før jeg fødte. Så siden vi tåler samme type smerte veldig ulikt OG hun blir så dårlig av menssmerter, kan det tenkes at det er en sammenheng slik jeg ser det... Men hva vet vel jeg, eller noen andre:-)
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Jeg er enig. Jeg tror vel egentlig at jeg har lav smerteterskel, er utrolig pysete når det kommer til smerte. Men jeg har født to stykker uten noe smertestillende uten at det har vært noe problem. Men jeg syns jo ikke det er fordi jeg er tøffere enn andre, men fordi jeg er heldig og har enkle fødsler. (nr 2 kom på 1 1/2 time, vi har fleipet i ettertid om at han bare ramlet ut, he he) Så det er jo forskjell på hvor harde fødsler man har, og derfor så trenger ikke folks smertegrense å være det som bestemmer hvor vondt det gjør.
*H* Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 fødsler er jo forskjellig da, og ingen er like,noen kan jo ha driit vonde fødsler mens andre ikke syns det var så ille.. kommer jo an på hvordan kroppen er og alt mulig, syns ikke man nødvendigvis skal trekke inn smerteterskel. selv om det nok også har noe å si hvordan man oppfatter smerte. men om du har hatt en vond fødsel burde ingen kommentere slik som du nevner her, kan hende de hadde dødd av å være gjennom samme fødsel:P
Dizzie_mortil3 Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Jeg mener å ha lest at smerteterskelen er lik for alle. Dvs at man har testet med smertestimuli, og testpersonene har registrert når smerten kom og hvor intens det var. Forskjellen ligger nok mer i hvordan man takler det. Er man redd eller engstelig, eller blir utsatt for smerte som man ikke har forståelse for eller kontroll over, kan smertene oppleves verre enn ellers. Ganske naturlig vil en oppleve 24 timers smerter som mer uutholdelig enn 6 timer, kanskje mest fordi man da ikke ser fremgang i fødselen, og i tillegg fordi man tærer på kreftene.
Piken på landet Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Er nok veldig forskjell på hvordan folk takler smertene, og kan nok virke som om noen "tåler" mer enn andre. Men i forbindelse med fødsel tror jeg nok at smertene også er utrolig forskjellige, ikke bare at de takles ulikt. Enkelte kvinner har jo knapt merket at fødselen er i gang før de kan begynne å presse, mens andre har da på samme stadiet i fødselen pustet lystgass og fått epidural i timesvis. At det kun skal ha med smerteterskel eller hvordan en takler smertene å gjøre har jeg liten tro på. Jeg er sikker på at det ER stor forskjell på hvor smertefull en fødsel er, ikke bare hvordan smertene takles.
Emilie&Markus Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Jeg mener jeg har hørt en diskusjon om dette på tv eller radio, ikke i forbindelse med fødsel riktignok, men ang. smerteterskel. Og da ble det iallefall sagt at det var bevist at det var veldig forskjell på smerteterskel hos folk.. Det var rett og slett noen som hadde høy, mens andre lav smerteterskel. Så det tror jeg faktisk på, men i forbindelse med fødsel er det jo så utrolig stort sprik i både forløp og intensitet, lengde på fødselen, om barnet er stort eller lite, og hvordan hver enkelt opplever smertene.. Noen klarer å se på det noe positivt, mens andre kanskje er mer redde og engstelige og vil jo da oppleve det som verre. Her er det så mye som spiller inn at i forbindelse med dette ville jeg ikke tenkt på å dra inn smerteterskel engang..
Gjest Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Virker som dette er et saart punkt hos mange.. saa jeg vil bare si at det er ikke slik at lav smerteterskel betyr at man er feig eller svak, og motsatt. Smerteterskelen er ikke noe man kan bestemme eller forandre av egen vilje. Den er konstant, akkurat som noen er hôye og andre lave. Men den kan maales... F.eks ved at man utsetter flere personer for samme pinsel og registrerer baade fysiske og psykiske reaksjoner paa disse smertene (hvilket er, som du sier, IKKE tilfelle under en fôdsel). Og det er vitenskapelig bevist. Hvordan man takler smerten er derimot er noe man kan paavirke. Med det mener jeg ikke at alle som har store smerter under fôdsel har det fordi de takler smerter daarlig. Fôdsel er ingen konkurranse.. Man skal ha full rett til aa baade fôle og uttrykke smerte uten at folk rundt en skal dômme for det. Husker en episode fra Friends der Rachel faar kynnere og Ross uttrykker at disse er helt vanlige og som regel ikke saa vonde. Hvor Rachel svarer: "No uterus , no opinion!!" He he =) skriver under paa den jeg ogsaa. Lykke til med fôdselen, jeg krysser fingrene for at den neste blir mindre smertefull enn din fôrste!
Maigutt08+aprilspire Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Har ingen kilde foran meg akkurat nå, så kan selvsagt være at jeg tar feil, men... Jeg mener sikkert at jeg har hørt (gjennom studiene mine) at folk har forskjellig smerteterskel. Mener det kan være fysoilogisk, altså at noen har tettere med smertereseptorer enn andre. Det kan også ha med persepsjon å gjøre, altså hvordan hjernen oppfatter smerte. Frykt, anspendte muskler, utmattethet etc er med på å øke vår oppfatning av smerte. Dette gjelder både under fødsel og ellers i livet. Har man en lang og hard fødsel er det klart at den blir mer smertefull. Uansett tror jeg det er viktig å prøve å slappe av så godt man kan (vet det er lettere sagt enn gjort!), samt prøve å fokusere på andre ting enn smerten. Positiv stimulering av reseptorene konkurrerer med smerte, så krev massasje av mannen f.eks... Lykke til alle sammen!!!
Nordhagenjentene :) Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Jeg har fibromyalgi, og med det bindevevsbetennelse i det meste av kroppen. Jeg har alltid sagt at jeg har smerteterskel på minus 10; når noen tar meg i armen kjenner jeg det i flere minutter etterpå (selv om det er svakt), og jeg får vondt av å måle blodtrykket.... Det er ikke vondt så jeg ikke klarer det, men det er en smerte, en smerte som jeg kjenner også etter at målingen er ferdig. Jeg kjenner det der det har strammet rundt armen... Jeg har funnet dette tidligere, om fibromyalgipasienter og det at de føler smerte lett: "Forskere har påvist at fibromyalgipasienter (FMP) har en _lav smerteterskel_ pga _kjemiske forandringer i ryggmargsvæsken_. FMP har et meget høyt nivå av det sterkt _smerteformidlende_ Substans P i ryggmargen. Forstyrrelser i den dype søvnfasen (alfa-delta-søvn) gjør at FMP mangler, eller har for lite av, et veksthormon som produseres i denne fasen. Veksthormon er viktig for fornyelse av kroppscellene og immunforsvaret. Forskning viser også at FMP har for lite av et av kroppens viktigste signalstoffer, serotonin, i nervesystemet. Avvikene på serotonin og substans P fører til en _sensitivitet i sentralnervesystemet_." Jeg har altså for lite av et stoff i kroppen, og for mye av et annet, så jeg vil kjenne smerte tidligere enn en uten fibro.... Terskelen min er derfor lavere. Det er derfor jeg tåler så lite, det er derfor jeg kjenner smerte der andre ikke ville gjøre det. Jeg tror på at det er forskjell i smerteterskel, det er forskjell på hvor tidlig man kjenner smerte. For noen er grunnen fysisk, for andre er den psykisk; man er redd for smerte og derfor kjenner man smerte raskt... Til deg som nevnte menssmerter; søsteren min og jeg har helt forskjellige opplevelser med mensen; jeg slapp unna smerter (det var kanskje 2 ganger i året jeg måtte ta smertestillende for det) mens min søster var/er sengeliggende nesten hver måned pga smerter. Og av oss to er det jeg som er den pinglete... Så rundt mensen tror jeg det er mer hormonelt hvor hardt man er "rammet", for om jeg hadde fått det slik hun gjorde ville jeg nok vært sengeliggende i 14 dager... ;P
lillespiren2:) Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 i forhold til fødsel synes jeg d blir feil å snakke om smerteterskel. smerteterskel snakker man om når man går på jobb med influensa, eller halsbetennelse, el trener likevel om man har tråkket over skikkelig. jeg ser på meg selv som en med høy smerteterskel, og legger meg sjelden ned hvis ikke jeg er skikkelig syk. tenk deg de som har fødselsangst og får en dårlig start på fødselen, og ber om å få lindret noe av smerten underveis, har de lav smerteterskel for det? ALLE har ulike opplevelser av en fødsel, og jeg synes ikke man kan måle smerteterskel i denne sammenhengen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå