Gå til innhold

Mange som tror de har for lite melk..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først: Dette gjelder ikke dere som sliter med alvorlige ammeproblemer med betennelse, tette kanaler og annen elendighet....

Det er SVÆRT få kvinner som ikke er fysisk i stand til å produsere nok melk til å fø sin egen lille baby, i hvert fall før de er 6 måneder gamle.

Hvordan skulle det gått med menneskeheten hvis vi ikke klarte det? Da ville vi jo ha dødd ut lenge før vi kom til vår industrialiserte tidsalder og fristende lettvint morsmelk-erstatning dukket opp...

Mange ammeproblemer oppstår fordi mor stresser for mye.

Enten er man alt for strukturert, og opptatt av klokka, og prøver altfor tidlig å tvinge babyen inn i en fast rytme: "Nei, lille venn, du kan da ikke være sulten NÅ igjen, det er jo bare en siden sist!" , eller "det bør vel gå i hvert fall tre timer mellom hvert måltid" (dette får dere høre fra gamle kjerringer. IKKE hør på dem, det pga denne 'regelen' at nesten alle mistet melka før i tida).

MÅLTID??!!! Spedbarn har ikke måltider, i hvert fall ikke til faste tider! De skriker når de er sultne, og det blir de når den bittelille magen er tom. Og det går fort, når det kun er morsmelk som skal fordøyes, og enda fortere hvis man vokser litt ekstra i en periode!

En "tom" pupp er nesten helt "oppfyllt" igjen etter bare ca 1,5 time. Hvorfor det? Kanskje fordi det fra naturens side ikke er så uvanlig at mødre må amme babyene sine ofte? Og dess oftere man ammer, dess mer melk får man. MAN KAN IKKE BRUKE OPP MORSMELKEN! Men det kan ta 2-3 dager før produksjonen har økt nok til at babyen blir helt fornøyd. Dette kalles økedager.

Ellers synes jeg at mange mødre virker litt, hva skal jeg si? Late? Eller ikke riktig klar over hva man har gitt seg ut på når man får barn? Som sagt, det kreves økedager for å øke melkeproduksjonen. Og disse kan være veldig slitsomme! Man må amme mye og ofte (kanskje må man sitte med ungen til brystet en hel kveld, og for all del ikke kutte ut nattammingen), ikke stresse, men sørge for nok hvile og spise ofte selv også. Atfor mange gir opp i slike perioder og gir babyen morsmelkerstatning i stedet. Eller putter i narresmokken hele tiden, og lurer både seg selv og babyen: Mor får ikke nødvendig stimuli til å øke melkeproduksjonen, babyen får ikke nok melk.

Kort sagt: Slutt å se på klokka, la babyen styre når han vil ha mat, mindre narresmokk og mer pupp! Og stol på dere selv jenter, dette klarer dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud - kvifor bryr du deg? Kan ikkje folk få gjere som dei vil sjølv? Ingenting av dette er nytt - dette er informasjon som vi alle har fått før, så det er ikkje naudsynt å drive folkeoppysning her!

Helsing ei som ammar OG gir flaske!

Skrevet

Hahaha!!!

Ja, det er helt riktig!! At de mødrene som har ammeproblemer stresser for mye! Kyss meg en viss plass!

Jeg hadde hverken stress eller mas med min, men det gikk ikke uansett! Hadde ammeproblemer helt fra han var født, sykehuset nektet å gi han mat, så han gikk 1 1/2 døgn uten mat, nekta å suge!! Noen unger vil ikke suge! Så det der er det mest idiotiske jeg noen gang har hørt!

Nei, at man ikke skal se på klokka er jeg forsovidt enig i! Men når mini begynner å skal ha mat hvert 10.minutt på 3 døgnet så er det noe galt! Folk bruker ikke smokk fordi de vil, men mange har ikke valg! Sønnen min hadde et ekstremt sugebehov, bare når han lå ved puppen han nekta og suge!!!

Så anonym, tror du skal dra langt ut på landet med disse påstandene dine!

Skrevet

Syns det var et kjempe bra innlegg! Alle friske damer har nok melk!

Skrevet

Syns det er en ting HI glemmer, og det er sugesvake barn og barn som får diestreik. Jeg skulle gitt alt for å amme mitt barn, men når det 6-7 uker gammelt begynner å hyle ved puppen, snu seg bort når melka kommer, spenner seg i bue etc, hva gjør man så? etter en stund fikk jeg bare lirket småtten på puppen mens han halvsov (tok bare 1 pupp). Måtte sitte og våke over han for å ta han i riktig øyeblikk. Til slutt ble det bare nattmåltider, som jeg gav opp når babyen (8 1/2 mnd) begynte å stappe tommelen i munnen om natten når jeg la han til brystet.

For øvrig pumper jeg enda og gir han mm (10 mnd), men jeg skulle gitt alt i verden for å amme mitt barn på en naturlig og god måte. Av og til er det rett og slett babyen som ikke vil - og ikke mammaen!

Skrevet

For meg ble det veldig sårt å lese dette. Det er ikke alle som har et valg som det blir sagt over her. Noen er sugesvake. Dette var tilfelle her i gården. Jeg hadde mat, men jenta ville ikke spise.

Skulle gitt alt for å amme jenta mi.

Skrevet

Burde ihvertfalll ha "guts" nok til ikke å være anonym.

Du må for all del mene det du vil, men du må da tørre å stå for det i såfall.

Skrevet

"Hvordan skulle det gått med menneskeheten hvis vi ikke klarte det? Da ville vi jo ha dødd ut lenge før vi kom til vår industrialiserte tidsalder og fristende lettvint morsmelk-erstatning dukket opp..."

For og oppklare litt: Det er faktisk ikke bare i vår idustrialiserte tidsalder man har måttet ty til andre midler når det gjelder mat til spebarn. Forskjellen er at nå har vi et bedre produkt enn før. Det som ble brukt før"industrialiseringen" var rett og slett, fersk melk fra kua, halvblandet med vann, og hva enn søtt man kunne få tak i ( til og med honning! som faktisk er ganske farlig for små babyer). At mammaer har hatt lite melk i all sin tid? ja helt sikkert. Blir det fokusert alt for mye på at mor for enhver pris skal amme nå om dagen? DEFINITIVT!!!

men likevel går menneskeheten videre.

Det finnes ikke eksperter på dette området, fordi ALLE barn er forskjellige, slik som alle mødre er forskjellige.

det er kun en ekspert på din baby, og det er deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...