Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Gutten min på snart 6mnd har hatt matnekt i snart en mnd. Han drikker max 70-100 ml mme av gangen og så har han et litt større måtid for dagen, men likevel er det laaangt under det en skal forvente. Slik så dagen i dag ut feks: 06.30: 100 ml mme 10.00: Litt grøt (ca 10 gr pulver pluss vann) Han hater forøvrig grøt, uansett med frukt, annet merke osv. 13.30: 180 ml 15.00: Litt middag og vann, pluss 1/3 glass sviskemos 17.00: 100 ml 19.30: 50 ml Totalt i væske: 430 (minus vann) Han gir inntrykk av å ville ha mat, men HYLER og SPENNER kroppen etter å ha spist ca 70 ml. For en mnd siden drakk han fint 200 ml x 4-5 måltid for dagen. Vår teori: Han er sulten, men får vondt når lufta nærmer seg "utgangen". Han har funnet ut at han får vondt når han spiser med andre ord, før så brukte han maten som smertestillende. Formen på dagen er variabel. Han virker sulten, men får liksom ikke til å spise. Hva gjør vi? Noen som har vært borti liknende? Han er 8300 gr, og 70 lang. Jeg er nesten på gråten, og vet knapt hva jeg skal gjøre.. håper på noen svar
Marolla Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 hva med å prøve brødskive? Eller hva med frukt eller fruktbeger? Lillemor hadde en tid hun hadde matnekt og da ga vi venne søt grøt (grøt med frukt i) og fruktmos med hvete i. Har dette vart lenge?
Marolla Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Så nå at det hadde vart i en mnd. Men jeg hadde absolutt tatt kontakt med hs
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Hei anonym, kan egentlig ikke hjelpe deg, men hvis det er noen trøst så er ditt barn på 6 mnd nesten like stort som mitt på 10 mnd (var 8400 g og 72 cm 9,5 mnd). Slik såg vår dag ut i dag: 06.30: 180 ml mm (pumpet) 10.00: 8-10 bittesmå teskjeer ferdig grøt + like mange skjeer fruktpure (Han hater også grøt og middag på glass). 10.30: 120 ml mme (fordi han spiser lite grøt) 12.00: 150 ml mm 15.00: 200 ml mme 17.00: ca 1/3 brødskive pluss noen slurker usukret appelsinjuice. Etter siste skivebiten spydde gutten hele måltidet opp igjen. Fikk derfor ca 180 ml mme. 19.30: 100 ml mme Mitt barn har vært vanskelig i mat/drikkeveien fra 2 mnd alder, med flaskenekt og dienekt og spisevegring samt gulping og oppkast. Tror ikke han bryr seg om næring overhode! Melka gir vi han med sprøyte. Ofte knipes munnen hardt igjen, og ofte er det sutring. Vi kan ikke annet enn å ta tiden til hjelp. Du kan jo prøve å gi litt oftere melk eller vann hvis du er redd væskemengden ikke er tilstrekkelig, men ellers har jo barnet ditt en veldig fin størrelse;)
Legekjærringa Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 sønnen min har også hatt veldig mye luft i magen, smerter. Det viste seg at han hadde melk-allergi. Hyler han bare når han får melk eller når han spiser annen mat også?....
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Til HI: Hvordan er han iht kurven? Synes 8300 og 70 cm høres greit ut? Han vektoppgangen minsket?
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Jeg mente HAR ikke HAN...litt for kjapp på tastaturet... Har han minst to tunge (våte) bleier per dag? Vi fikk beskjed om at det er viktig å følge med på antall tissebleier.
lemontree Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Har hørt at det skal hjelpe å ta litt maltekstrakt i maten, ville prøvd det! Lykke til, føler med deg! klem
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 HI her.. Beklager sent svar. Vi har ikke vært på kontroll siden før påske. Å ja, han er jo en stor unge, men føler han har stagnert. Ser det på magemålet særlig. Vi må stramme bleiene mere. Vi burden sikkert dra å veie igjen ettersom jeg føler dette. Malt bruker vi i hver flaske. Han har våte bleier og bæsjer ca annenhver-tredjehver dag. Det er så deprimerende å se gutten som tidligere var så matglad, ikke lenger vil ha mat... vi må lure og motivere hele veien - å så er det den biten med at han viser at han er sulten, men kommert til ca 70 ml så blir det hyling og spenning av kropp... null sjans til å få i han mer. Redd for å pushe for mye med flaska å. Er det ok å begynne med brød allerede? Hvilket og med hva i så fall? Takker selvf for alle svara.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Stopper du for en rap etter 70 ml? Vår gutt måtte alltid rape godt midt i melkemåltidet, for så å ta mer. Ellers kom det gjerne en kjempegulp eller oppkast med mye opp igjen på slutten. Vår gutt raper stort sett enda etter mm eller mme, men tar da av og til hele mengden før rapen kommer. Det er litt sjelden de får kolikk så sent som 5-6 mnd, kolikk pleier å gå over da. Få en ny veiing på helsestasjon og prat med HS som kjenner ditt barn. Mitt barn hadde bare 100 g vektoppgang siste 3 uker. Har hatt mange slike dårlige uker.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Vi stopper for rap etter den første hyleperioden ja... da kommer det rap i massevis. Prøver å gi han igjen (hiver seg over flaska) drikker litt, men så skjer det... og da vil han ikke ha mer. Han hadde kolikk til han var 3 mnd. Tror heller ikke at det er det som er årsaken. Enkelt skal det slett ikke være men må nok stikke en tur til HS ja.. vennlig hilse HI
maria isabell Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 hadde samme problem med jenta i den alderen,hu ville bare ha pupp og nektet å spise grøt..ting tar tid..nå spiser hun grøt som bare det..
pablo Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Vet ikke hvor mye trøst det er, men jeg har nettopp hatt det litt på samme måten. Men hun sluttet å legge på seg. Hun er 5 mnd den 15 april, og veier kun 5710. Så jeg var ganske fortvilet her på mandag. Hun har drukket veldig lite i det siste. Men kommet seg litt nå. Tok en tur til legen jeg med henne, men hun er jo så aktiv og full av energi at legen kunne ikke tro det var noe. Men har fått henvisning til en ærnerings lege på Haukeland. Tror egentlig det går fint. Men skjønner allefall godt at du er ifra deg. Men hvordan er humøret og formen ellers på gutten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå