Gå til innhold

Hvor mye lekser har deres barn/stebarn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så mye lekser. Min datter er 7 år og har disse leksene per uke:

Til tirsdag: 3 sider matte (+2 ekstra sider for de som ønsker dette), lese en tynn bok (simsalabim), lese to sider i ABC bok, lese høyt i lånebok fra mediatek på skolen (minst 15 min).

Til onsdag: 3 sider matte (+2 ekstra for de som ønsker det, lese tynn bok (simsalabim), to sider i ABC bok, lese høyt i minst 15 min.

Til torsdag: 2 sider matte (+ 2 ekstra), lese tynn bok, to sider i ABC, høytlesing i minst 15 min, 2 sider norsk skriving (akka bok), skrive en side i skriveboken (for hånd) og tegne til skriveleksen.

Til fredag: 2 sider matte (+2), lese tynn bok (+ oppgaveark til denne boken), to sider i ABC, lese høyt 15 min, 2 sider norsk skriving (akka bok).

De to frivillige sidene i matte pleier vi å gjøre fordi hun likevel vil få de på slutten av skoleåret om de ikke gjøres nå. Hver dag sitter vi i nesten 2 timer med lekser. Synes dette er litt vel drøyt.

Mange foreldre tok opp dette sist foreldremøte og lærerene svarte at de synes de bør ha såppass..

Det ender med at vi tar med matte og norskbok hjem i helgene for at det ikke skal bli så mye i uka, men det er jo ikke rett at ungen skal sitte og gjøre lekser i helgene. Har mer lyst å komme oss ut på turer og grille pølser enn lekser. Selv sier hun at hun ikke har noe fritid og det blir jo sant i og med at vi noen dager ikke er hjemme før halv 5 på ettermiddagen.

Hvor mye lekser får deres barn/stebarn i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min stedatter på 8 år - 2. trinn - har lekser to ganger i uken. Vanligvis en leselekse på 2-4 sider. I tillegg har hun en leksebok hvor de gjør "ukens tall" hver uke. Vi opplever ikke at hun gjør mye lekser, og synes heller ikke hun skal ha mye lekser i denne alderen, da det strider mot barnekonvensjon å ha lekser i barneskolen (utrolig, men sant).

Når det er sagt kunne de uten tvil vært flinkere å benytte tiden med aktivt til læring på skolen, istedenfor tur i skog og mark, leking, fjas og tull, slik at de hadde blitt ferdig med alt skolearbeidet på skolen eller alternativt på SFO. Har man barnet på privatskole er det nettopp det som skjer her - man har leksehjelp på ettermiddagen slik at når man går hjem er man fysisk ferdig med alt skolearbeid den dagen.

Skrevet

Helt utrolig dette her..

Min datter går også i 2. trinn og ser jo forskjellen på disse skolene.. Dette er jo noe langt annet enn hva min datter får. Hadde det vært så vel som hos dere..

Skrevet

Dette varierer veldig fra skole til skole.

Vi byttet skole i fjor, og datteren min har nå nesten ikke lekser i det hele tatt, mens hun på forrige skole kunne sitte både to og tre timer hver dag.

Jeg må bare si at jeg er mer bekymret for om hun får med seg all kunnskapen hun skal ha nå ,enn jeg var for at hun satt med for mye lekser tidligere..:-)

Skrevet

Jeg synes dette høres mye ut.

Stesønnen min går i 7.klasse, og han har mindre lekser enn dette. Nå skal det sies at han har en del ekstraundervisning, så han har mer tilrettelagte lekser, med beskjed fra skolen om at han skal sitte med leksene maks 1 time effektivt, det han ikke har fått gjort da, får være (han sliter mye med konsentrasjonen).

Siden han bare er hos oss på torsdager har vi ikke full oversikt over leksene hans, men som regel er det å lese 2-4 sider norsk daglig, med oppgaver til, skrive en side eller to med løkkeskrift i uka, noe matte (ca 1 A4-ark i uka tror jeg, som vi ikke ser noe til fordi han ikke har matte på fredager), lese max en side engelsk + oppgaver på ark (1 A4 på data, fylle ut setninger osv) og evt noe lesing/oppgaver i NaMi og samfunnsfag.

At barn i 2.klasse har ekstralekser man kan gjøre om man vil, synes jeg også er rart. Det blir jo å lage skjevheter fra begynnelsen av. Da jeg selv gikk på barneskolen kunne jeg gjerne gjøre mer enn jeg måtte, fordi jeg syntes det var gøy, men det var ikke noe som sto på planen at var for de som ville (jeg bare var skolelys og gjorde det av meg selv...), og jeg synes de har veldig mye lesing. Høytlesing i 15 minutter? Er slitsomt det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...