Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Var på 6 mnd kontroll i dag og legen kunne høre bilyd på hjertet. Han trodde ikke det var noe alvorlig, men ville likevel henvise til spesialist for ult lyd av hjertet. Som den bekymrede moren jeg er, så blir jeg jo veldig engstelig. Hun er en aktiv og fornøyd jente. Han spurte blandt annet om evt tungpust. Kan ikke si jeg har lagt merke til det. Puster og peser når hun er aktiv merket jeg i dag, men har tidligere ikke sett på det som unormalt. Har lest at det er veldig normalt, og at det ofte ikke er noe galt, men tenker det værste. Har kronisk sykt barn fra før, så er vandt til dårlige beskjeder. Er det noen andre med erfaring som har opplevd lignende? Evt utfall og undersøkelser etc?
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Snulla hadde bilyd ved fødselen, og blei henvist til UL. Fikk lite informasjon om dette da, men jeg har lest mye på nettet. UL viste at hun hadde et hull i skilleveggen mellom hjertekammerene, dette kalles VSD (Ventricular Septal Defect), og er den hjertefeilen som er mest vanlig i Norge. Det finnes forskjellige størrelser på hullet, og heldigvis hadde snulla et lite et så det er ikke så farlig. Trenger ikke operasjon, men vi må bare være obs på vektoppgangen hennes. Hun har vært til 3 UL-er til sammen, og trenger ikke en ny en før om et par år. I følge mamma hadde jeg også sånn og hos meg grodde hullet sammen i løpet av noen år...det er vanlig hvis hullet er lite.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Forresten...legen kunne ikke høre bilyden på 6 mnd-kontroll, men UL viser at snulla fremdeles har VSD.
lemontree Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg har ikke erfaring med dette fra mine egne barn, men har hørt at det ble registrert bilyd på hjertet til samboeren min da han var baby, og han har ikke hatt problemer med det siden, går nå rundt her og bader treåringen vår for øyeblikket... Lykke til, og klem!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Tusen takk for svar. Jenta vår hadde ingen bilyd ved fødsel eller 6 ukers kontroll, så vet ikke om det er noe som har kommet nå da. Hvordan fungerer jenta di? Er hun som andre på sin alder? Tenkte i forhold til fysisk aktivitet ol.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Hei! Prøv å ikke bekymre deg så mye, veeeeldig ofte legen mener å høre en bilyd uten at noenting er galt. På barn og unge er venene tynne og lyden av blodet som suser rundt i årene høres veldig godt. Og da er det ofte vanskelig å skille på hva som er de normale lydene og hva som er ulyd. For å være helt sikre henviser de da til ultralyd, men det er mer for å bekrefta at alt er bra. Håper dette er tilfelle for jenta di også!
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Tusen takk for seriøse og betryggende svar. Hun er veldig frisk og fin ellers, så håper ikke det er noe. Blir så redd og bekymret for det da. Er sykepleier, kanskje derfor jeg blir litt ekstra engstelig. Heldigvis klarer jeg å forholde meg litt annerledes til pasientene:) Har ikke tid til å vente på å bli kalt inn på sykehuset, så skal til fastlegen for henvisning i morgen. De har kardiolog der som er veldig dyktig, så håper å komme inn ganske raskt. Har selv jobbet med han på sykehuset, så vet han er flink. De skulle prøve å snike oss inn sa de. Syns det er så forferdelig å vente og være usikker.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Da hun var 3 mnd blei det oppdaga at hun hadde en svulst i kneet...takk og lov var den godarta, men pga operasjoner og arrvev så er den veldig stiv. Med andre ord går det ikke an å sammenligne henne med andre på hennes alder, men hun har i alle fall imponert legene ved hun lærte seg å gå helt aleine da hun var 15 mnd. Nå er hun halvanna år og hun virker helt normal mtp hjertet. Blir ikke andpusten eller noe sånt. Håper bilyden ikke skyldes noe farlig...tror faktisk da at man hadde merka det på den fysiske formen. Det som var spesielt med snulla sin bilyd var at selve lyden var visst veldig rar, og jeg husker legen på den første UL-en (da var snulla 9 dager) ringte en kollega og sa at hun måtte komme ned for han hadde en helt spesiell bilyd som hun bare måtte høre på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå