balsam Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 etter at jeg hadde tatt sol her en dag var jeg innom ei vennine.. hun ble skikkelig sjokkert over at jeg kunne ta sol mens jeg var gravid... (tok 20 min) jeg spurte legen min om det var farlig, og fikk beskjed om at det eneste som kunne skje var at jeg ble solbrent og fikk pigmentflekker... så sier vennina mi at man ikke skal dusje i varmt vann heller... (over 39 grader) er det meg som er heeeelt idiot som ikke visste bedre eller??
Lille L Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Jeg tok sol under hele graviditeten og spurte lege og jordmor om dette var farlig.. Og det var det ikke.. Tror du kan slappe av der:P
Tia med 2 ♀ Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 med sol veit jeg ikke, men man kan da ha varmt vann i dusjen. Hvorfor skulle man ikke kunne ha det? Har aldri hørt noen si noe slikt.
Dronningen! Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Nei du er ikke idiot men venninna di er hysterisk!
balsam Skrevet 9. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2008 nei jeg synes dette var kjempe rart...
"husmor"med lille Nora Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 hehe. har ikke hørt at noen av delene er farlig... hvor har hun det fra da?
jordbærsjokolade Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Jeg tror anbefalingen er å ikke ta mer enn 15 min, tror ikke 5 min ekstra har så mye å si. Neste gang legger du bare et håndkle over magen for at den ikke skal bli så varm. Og så lenge du ikke dusjer i varmt vann lenge av gangen så kan vel ikke det være noe farlig heller. Grunnen er jo at babyen ikke skal bli overopphetet. jeg har aldri hørt om det med dusjingen før jeg heller, så jeg vet jo egentlig ikke:) Jeg syntes ikke at du er en idiot:)
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Er nok ikke farlig å ta sol, men jeg har lest et sted at man kan risikere pigmentflekker om man soler seg mye mens man er gravid. Når det gjelder varmt vann så tror jeg ikke dusjing er så ille. Men man skal ikke ligge i badekaret med for varmt vann, da kan den lille bli overopphetet inni magen og det er ikke bra :-)
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Vel, da jeg var gravid og hadde lavt blodtrykk så måtte jeg dusje med kaldere vann enn vanlig for å unngå at jeg besvimte.
*ale* Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Er da gravide i tropiske strøk også da... Så magan tåler nok det:)
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Har aldri hørt noe om av delene jeg. Har hørt at enn bør legge et håndkle over magen når enn soler seg. Men ikke det med dusjen. Jeg dusjer bestandig med ganske varmt vann og hverken gutten på snart 4 eller den lille i magen har tatt skade av det som jeg vet om.
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 hahaha....selv JEG er ikke så hysterisk, men jeg tok ikke sol pga at jeg først var for kvalm, og senere ikke klarte å ligge på et flatt hardt underlag...hadde sikkert tatt litt hvis jeg kunne..men jeg bada i vann som holdt over 39grader ja...
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Jeg fikk også beskjed om at det var bare å ta sol mens jeg gikk gravid. Og når det kommer til varmt BAD (både badekar og varmtvannsbasseng) så fikk jeg beskjed om at det var greit helt frem til 4 uker før fødsel(termin). Varm dusj var greit uansett. Grunnen til det med varmt bad er at du er lettere mottakelig for bakterier når du er gravid på slutten som kan gi deg infeksjoner, derfor skulle jeg unngå det de siste 4 ukene. Ble anbefalt varme dusjen på slutten av JM for jeg var så plaget med KRAFTIGE kynnere.
winneboo Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Jeg hadde mage på sommeren å fikk da beskjed av helsesøster at jeg fint kunne sole meg, men at jeg skulle være obs på at jeg kunne få pigmentflekker så jeg passet på å ikke sole ansiktet(kjipt å gå med pigmentflekker i ansiktet i åresvis. Fikk en flekk på ryggen så er meget irriterende, men men. Å så sa hun at jeg måtte passe på å ikke sitte for lenge i den sterke solen fordi det kunne bli for varmt for den lille. Men nå mente hun jo at jeg ikke skulle sitte 5-6 timer i sterk sol hver dag hele sommeren da. Ikke farlig å ta sol innimellom Men på sommeren så skal man helst ikke oppholde seg i solen flere timer i strekk hver dag, men det sier seg jo selv da Dusje i varmt vann har jeg aldri hørt om gitt. Dusjet i varmt vann jeg De fleste av oss dusjer i løpet av 5 -30 min så tviler på at det kan være skadelig for den lille.
prekæs Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 Tror ikke det er skadelig, men vet at man får ofte høyere pigmentering under graviditet som kan medføre skjoldete hud med flekkvis pigmentering, gjerne i ansiktet. (over overleppen, panne spesielt). Kan bli vanskelig å få vekk etterpå. Har lest at noen klager på det i forbindelse med graviditet. Så pass deg litt:)
Twins i magen <3 Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Kanskje venninna di tenker på overoppheting? Har også fått høre at det er greit å sole seg.... men etterhvert blir det jo rimelig vondt når magen blir stor, og barnet presser mot vena cava når du ligger på ryggen... da er det kanskje greit å ikke sole seg så lenge av gangen?
Mamma til snart 4 Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Det er helt ufarlig,lyset i solsengene er ikke så sterke, men når du nermer deg termin og vist det er kjempe mye strek sol den sommeren så skal du dekke til magen din litt, pga av livmoren er blitt tynnere og babyen ligger helt opptil mage "huden" din og får det da veldig lyst inni der. . Du kan også dusje i varmt vann ikke farlig;)
Carnivale Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Hahahah! Nå fikk jeg meg en god latter Tviler på at solstråler, vannstråler eller solariumsstråler klarer å BORRE seg inn til abbyen du, gjennom flere lag hud, kjøtt, fett, innvoller, livmor og fostervann. Da skal det jaggu være varmt..
Gjest Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 Jeg fikk beskjed om ikke å ta solarium da jeg var gravid, fordi de ifølge legen ikke visste noe om de skadelige strålenes effekt på et foster. Har ingen kunnskap om temaet selv.. Uansett var det ikke aktuelt å ligge i et varmt solarium, var varm nok fra før
Kvitrebekk Skrevet 9. april 2008 #21 Skrevet 9. april 2008 Jeg fikk beskjed om å ikke dusje i for varmt vann når jeg hadde lavt blodtrykk. Fordi det kunne gjøre at man svimet av eller noe. Kanskje det er det hun har hørt. Også er det jo snakk om at babyen ikke skal overopphetes da, f.eks. ved badstu. Men dusjen blir jo ikke så varm da...
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Sol går bra, kan bare risikere pigmentflekker... Søsteren min fikk blødninger i svangerskapet og fikk beskjed om å ikke ta for varmt karbad. Men dusj har jeg aldri hørt om ) ( jeg har hørt om dusj altså...men ikke at man ikke kan ta en varm dusj:o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå