Gå til innhold

Ang.bruk av etternavn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to etternavn, et fra min mor og et fra min far. Det har også min samboer. Nå snakker vi om hva den lille skal hete til etternavn... og det er ikke lett. Blir liksom litt for langt med fire etternavn, (stakkars barn) det vanligste er vel egentlig å ta et fra meg og et navn fra han. Noen som vet om det finnes noen regler på hvor mange navn etternavn man kan bruke? Vi vil vel ha med et av mine, men jeg tror han helst vil ha med begge sine etternavn. Eller skal vi gå få hans to etternavn, og satse på at jeg og samboeren en dag blir gift, så løser jo alt seg...Jeg er litt gammeldags sånn, at jeg vil da ta hans etternavn.

Noen som har en eller annen mening?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

blir jo det siste etternavnet i ditt og samboer sitt navn da :)

Skrevet

Her får du nok mange ulike svar...det kommer helt an på hva dere føler er riktig selv! Da jeg gifta meg med mannen min tok jeg hans etternavn, og bare det. Selv hadde jeg som dere et fra mor og et fra far, og visste ikke hvilket jeg evt skulle velge. For meg var det helt rett å i alle fall ta mannen sitt navn, synes det er fint at man som familie har et fellesnavn. Jada, vi kunne jo valgt et av mine også, men for meg var det ikke viktig. Noen har en sterk identitetsfølelse for etternavna sine, og da kan jeg jo forstå at det er vansklig eller uaktuelt å ikke bruke de. Men sånn var det ikke for meg.

Jada, det ble jo usaklig mye om meg---men hvis jeg skal gi deg et råd ville jeg gitt barnet det etternavnet dere evt kommer til å ha felles en dag. 4 etternavn er jo litt drøyt...?? Smak og behag det også altså, jeg er selv tilhenger av kort og greit.

Og hvis du ikke vet det, så kan du faktisk skifte til din samboers navn uten å være gift med han :-), så dere kan få felles navn allerede om dere vil!

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon angående det med felles navn på samboere!!

Har akkurat hatt en diskusjon om det med sambo, og så så jeg at du nevnte det her, Babypåveg..

Vi forlovet oss da vi hadde vært sammen et år, fordi HAN ville det. Nå har vi vært sammen i 6 år, men gifte seg, det vil han ikke!! Hvertfall ikke nå, kanskje aldri!!

Vi venter vårt første barn i juli. Jeg har to etternavn, han har ett. Vi har valgt å bruke hans etternavn på barnet. Men jeg vil gjerne ha samme etternavn som familien min. Så foreslo jeg å bytte til hans etternavn selv om vi ikke gifter oss, men det syntes han bare var utrolig dumt!! Åhh!! Blir så irritert!!!

Så til deg da HI.

4 etternavn blir vel i meste laget ja. Så det må jo nesten bli enten det siste i hvert deres navn, eller evt hans to hvis han veldig gjerne vil ha med begge, og det ikke er så viktig for deg. Du kan jo også bytte til hans, så dere alle har samme etternavn, dersom han er litt mer positivt innstilt enn min samboer.

Håper dere finner ut av det=)

Skrevet

For meg er dette fryktelig enkelt.

Jeg har to etternavn men sambo kun ett.

Jeg har et barn fra tidligere som har mitt siste og min x`s etternavn. Dette barnet får siste mitt og sambo`s etternavn. Den gang vi gifter oss skal jeg beholde mitt siste navn og ta til meg sambo`s... Så har vi stort sett samme navnene alle sammen=)

Lykke til med valget!!

Skrevet

Hva som føles riktig, kommer sikkert an på hvor stor tilknyttning du føler for ditt eget etternavn. Jeg har min fars etternavn, og jeg har to brødre som (forhåpentlig) vil føre dette etternavnet videre. Så vi har bestemt oss for dette:

Når navnepapirene til nurket skal sendes inn, tar jeg til meg sambo sitt etternavn samtidig. Så får vi liksom et familienavn! Så, når vi en dag får råd til å gifte oss, tar jeg bort pikenavnet mitt, så jeg kun har sambo sitt etternavn. Jeg syntes dette blir en "myk" overgang til å bytte etternavn.. Jeg er fornøyd og sambo er fornøyd!

Skrevet

Jeg har to etternavn, et fra hver av mine foreldre. Da samboeren min og jeg fikk en gutt, foreslo han at barnet bare skulle ha ett etternavn, og han foreslo også å bruke mitt (siste) etternavn siden det ikke er et "-sen"-navn, slik han har. Samboeren min har en sønn fra før, som har etternavnet til sin mor, så sånn sett fortsetter vi i samme stilen. Synes det er helt greit. Sønnen vår har bare et fornavn. Nå venter vi vår felles nr to, og det blir samme etternavn, men jeg ser ikke bort fra at det kan bli to fornavn.

Har sett nok eksempler på barn som har etter min mening altfor mange navn. Jeg skjønner f.eks ikke hvorfor noen vil gi barna flere etternavn når begge etternavnene er "-sen"-navn. I alle fall ikke når barnet har to fornavn! Tenk å hete Ada Helene Olsen Hansen?!? Vi er nesten verre enn folk i gamle dager.

Skrevet

Takknemlig for alle svar :-) Blir nok en diskusjon her i heimen det med navn, syns det er viktig å ha et navn på barnet, både fordi det faktisk skal hete det, men også med tanke på om noe skal skje med barnet før det blir født, begynner jo å nærme seg tiden da det vil regnes som en dødfødsel om det skulle komme til verden nå, og da syns jeg det er viktig at det har et navn.

Uansett, for min del trenger ikke barnet å ha noen av mine etternavn, men det ene etternavnet mitt er veldig sjelden, faktisk så sjelden at det er i ferd med å dø ut, så det hadde vært litt kult at barnet fikk et fredet etternavn. Da er det liksom ingen tvil om hvilken slekt det hører til...på en annen side, så vil jeg at vi skal ha samme etternavn hele familien, sånn med tid og stunder. Blir spennendene å se hva vi havner opp med ihvertfall... fortsettelse følger :-)

Skrevet

Vi laget vårt eget vi....

Skrevet

Hos oss har jeg to etternavn og sambo ett. Knøttet kommer nok til å få mitt første etternavn og så hans på slutten. Grunnen til at jeg velger det første er at søsknene mine har videreført det siste, mens det er bare jeg som har det første. Regner med at jeg kommer til å gjøre det samme om vi gifter oss. Beholde mitt første og ta hans på slutten.

Hadde jeg hatt et fredet etternavn ville jeg nok kjempet med nebb og klør for å beholde det. Og hvertfall om sambo sitt var relativt vanlig... Kanskje dere kan ta ditt fredede som mellomnavn??

Gjest Mamsen til 2,5 jenter
Skrevet

Jeg hadde et fredet etternavn, mannen min et veldig kort ett.

Da vi giftet oss lagde vi nytt, begge navnene med bindestrek.

Både svigers og foreldre ble fornøyd, og vi heter alle det samme.

Skrevet

Min mann tok mitt navn. Han fjernet sitt. Så nå vi vil alle ha det samme navnet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...