Gjest Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Nå er jeg så lei av disse hemoroidene. Er så vondt å gå på do! Kan sitte å presse en halvtime med tårer i øynene, og med blod på papiret etterpå. Har kjøpt sånn salve jeg bruker, men hjelper ikke så mye når avføringen er knallhard! Hva kan jeg spise for å løsne opp?? Noen som har tips til kosttilskudd og mattips? Det er så vondt at jeg ikke kan se for meg smertene de 2 neste månedene! Hjelp jenter!
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 LINFRØ!!! Funker kjempe bra... Kjøp masse yogurt,så tar du en skål yogurt om dagen ca. med linfrø oppi...Første gang er det kanskje fordel å ta mye... Men det funker...Og er kjempe deilig når du endelig slipper den værste av det der...
Gjest Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Ååå takk for tips, jeg er helt fortvila nå! Vondt å sitte tilogmed Hvor får jeg kjøpt linfrø, og hva koster det?? Jeg skal prøve allerede i morgen!!
Supermamm Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 1 glass vann hver morgen før du spiser noe og 1 kiwi før frokost. Grove knekkebrød og fiberrik, 1 glass biola hver dag (gjerne m linfrø oppi) og drikke masse masse vann. Spise lite og ofte og få i deg grønnsaker og frukt. Det hjelper veldig her ihvertfall: )
Gjest Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Takk til deg også! Alt skal prøves nå Vet du hvor jeg får kjøpt linfrø, og pris "prinsessemamma"?? Andre som har tips?
vår baby Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Du kan kjøåe linfrø på vanlig dagligvare. Koster ikke så mye.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Dagligvare forretninger....Er ikke vanskelig å få tak i i det hele tatt...Fikk tips om to kiwi om dagen jeg og forresten av JM... Linfrø står som regel med mel og sukker og slikt i butikken...
Supermamm Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Linfrø får du kjøpt i alle daglivarer, husker ikke nøyaktig, men koster kanskje 20 kr for en pakke eller noe? : ) Lykke til, håper det blir bedre: )
Gjest Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Tuuusen takk, så snille dere er Håper virkelig det hjelper litt! Hadde aldri trodd det skulle være så vondt! Ha en fin kveld jenter!
Gjest Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Stakkars deg! Når du er på do, IKKE press. Gå på do når det virkelig kommer og hold deg heller ikke. kosthold: Fiber (linfrø er topp), husk å drikk masse vann før og etter. Hvis du sliter med "urolige ben"/kramper kan magnesium tabletter hjelpe godt, det virker nemmelig også oppmykende på avføring.
lykkeliten i magen Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Dersom du skal spise linfrø, så er det veldig viktig at du drikker masse masse vann - ellers vil linfrø virke forstoppende!! Just as you know:) Jeg har også vært plaga med treg mage. For meg har det funket å drikke masse vann, spise et par nøtter hver dag (slike litt store, med form som en litt tjukk banan. husker ikke hva de heter... Jeg kjøper dem på Coop mega, de ligger sammen med frukta), gulerøtter, Axa kornblanding hver morgen. Altså - fiber er bra - men husk at det vil virke motsatt dersom du ikke drikker i tillegg! Lykke til - nei til hemorider - det er driiiitvondt!
Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Åå, det var godt dere sa! Jeg drikker altfor lite vann, så der må jeg altså skjerpe meg! Har kjøpt linfrø og yoghurt nå, så da er det bare å sette i gang Jeg vil bli bra så fort som mulig! Hvordan smaker egentlig disse linfrøene? Ser jo ikke noe særlig ut.. ikke at det betyr noe, for spises skal de uansett Og jeg sliter også med urolige bein, så da må jeg kjøpe sånne tabletter også TUSEN TAKK!!!
Mamma&snuppa&spiren Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Linfrøene smaker ikke så veldig mye All frukt og grønt inneholder fiber, det er bra for tarmen så får du ikke forstoppelse. Grovt brød er også veldig bra! Masse masse vann Lykke til
TulleiApril Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Du må ikke spise for mye linfrø da. De inneholder nemlig blåsyre:-0 Men to spiseskjeer om dagen er helt greit og burde være nok til å få ønsket virkning:)
kattepus Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 Jeg er også møkkalei av hemorider - hadde en runde i påsken som var så vonde at jeg knapt kunne hverken sitte eller gå. Føltes som om jeg konstant hadde en kniv i rompa, eller at noen hadde skutt meg i rompa. Masse blod og utrolig smertefullt! Her er noen flere gode råd: Drikk masse vann! Spis fiber - grove knekkebrød, gulrøtter, nøtter etc Ta Duphalac - et avføringsmiddel som gravide kan ta, som hjelper til å holde avføringen myk. Du må for all del unngå pressing når du skal på do - da blir det bare værre. Spis biola - inneholder en tarmbakterie som holder tarmen i sjakk. For behandling av hemorider er Scheriproct stikkpiller eller Xyloproct stikkpiller det beste. Disse finnes også i salveform - men jeg syntes ikke det gav noen skikkelig virkning før jeg fikk stikkpiller...Xyloproct stikkpiller har i tillegg en bedøvende/lindrende effekt i tillegg til behandlende effekt som begge salvene har. Hvis du bruker salve - bruk plasthansker, så du kommer skikkelig til. Dersom du blør - bruk dopapir med iskaldt vann på, eller bruk en ispose - mye styr, men det hjelper. Lykke til:)
Carmensita Skrevet 10. april 2008 #16 Skrevet 10. april 2008 Husk at du må legge linfrøene i vann før du spiser dem. Du tar ca 2 ss i et glass og fyller opp ca halvparten med vann..så må det svelle i et par timer. .. ellers er dulcolax lurt å ta. Jeg pleier å blande yoghurt, linfrø og kiwi eller eple sammen og spise hver morgen. Du kan også drikke lunket vann. Jeg blander kaldt og kokt vann i halvliterglass og drikker 4 pr dag. Du bør ikke sitte på do og presse. Det gjør hemoridene verre. Kanskje du bør prøve microlax- miniklyx på apoteket. Det kan du bruke når tinge står helt fast.. Lykke til:-)
Bubba75 Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 Svisker funker også. Jeg slet veldig med treg mage, men ble lei kornblanding m cultura. Nå spiser jeg 5-6 svisker om dagen, og det gjør susen
preggy pop Skrevet 10. april 2008 #18 Skrevet 10. april 2008 Etter lange tider med korn, frukt+++ alt naturlig som kan tenkes - og fortsatt hard mage og vonde blodige dobesøk, kjøpte jeg Laktulose på apoteket. Et helt ufarlig avføringsmiddel som sparker i gang systemet litt. Tok den største dosen noen dager (blandet med saft så smaker man så og si ikkeno) og fikk satt i gang systemet mitt. Cluet er at vi ikke må få så hard bæsj! Og at vi ikke må sitte på do og trøkke i lange tider. Det gjør bare vondt verre. Og dette har hjulpet meg. I tillegg har jeg noen personlige triks jeg kan dele. Noe er på grensen til litt ekkelt, men det hjelper. 1) som nevnt - unngå hard bæsj, ikke trøkke på dass i evighet. (gjor vondt verre) 2) smøre rompa med vaselin sånn at avføringen glir lettere 3) Stikke littegrann av en finger inn i rompehullet for å "trigge" refleksen. Da vil man antakelig kjenne at det ligger avføring ganske langt ut i endetarmen. Og så tøye bittelitt. Dette kan være hjelpen rompa trenger får å få ut det som skal ut. Man blir så utrolig stram nettopp fordi det gjør så vondt. Ond sirkel. Man kan evt kjøpe plastikkhansker på apoteket. Eller vaske hånda ekstra godt etterpå. 4) holde litt på stedet hvor det gjør vondest akkurat når bæsjen kommer ut - med en finger. Jeg har slitt ganske mye og må fortsatt si jeg er glad for hver dag uten blod i doen. Nå er jeg mye bedre, og jeg merker at jeg slapper mye mer av i nedre region:) LYKKE TIL! DET ER NO DRIID!
Gjest Skrevet 10. april 2008 #19 Skrevet 10. april 2008 Må man legge linfrøene i vann først?? Det har ikke jeg gjort.. spiste yoghurt med linfrø i gårkveld, og i dag tidlig.. og det er allerede bedre -men jeg hadde de ikke i vann først. Hvorfor må man det, og blir ikke konsistensen veldig rar da??
Maren - på overtid Skrevet 10. april 2008 #20 Skrevet 10. april 2008 Fikk et tips inne på disse sidene for noen dager siden ift dette. Klem så hardt du kan på huden mellom tommel og pekefinger, begge hender 1 gang om dagen. Merkelig greie, men det funket!!
Tungt med to Skrevet 10. april 2008 #21 Skrevet 10. april 2008 For å bli kvitt faenskapet etter fødselen kan akupunktur hjelpe. Tips fra jordmor.
april08baby Skrevet 10. april 2008 #22 Skrevet 10. april 2008 Du skal legge linfrøene i vann pga de trekker til seg vann. Hvis du spiser linfrø uten å legge de i vann trekker de til seg vann fra tarmen og den kan gjøre avføringen enda hardere. Ett annet tips du bør prøve er biola, drikk ett stort glass hver dag!! De har forsket på dette på sykehjem (hvor forstoppelse som regel er ett stort problem) De ga beboerne ett glass biola hver dag og kunne kutte drastisk ned på bruk av avføringsmiddler. Biola har melkesyre bakterier som regulerer tarmen.
Baghwa Skrevet 10. april 2008 #23 Skrevet 10. april 2008 Pærer har holdt magen min i helt fin form. Synes svisker blir litt kjedelig. 1 el 2 pærer har fungert veldig bra. Det er jo et tips man bruker på barn med reg mage også sviske el pæresaft. Linfrø og masse, masse vann er jo heller ikke dumt da
Gjest Skrevet 11. april 2008 #24 Skrevet 11. april 2008 MÅ ikke legge dem i vann når du tar det med yoghurt (da trekker de fukt fra yoghurten), men skulle du ønske å ta to ss uten noko attåt, må du legge dem i vann.
Vivitex *har fått ei jente* ;D Skrevet 12. april 2008 #25 Skrevet 12. april 2008 Jeg er også skikkelig plaget med hard mage/forstoppelse. Var det før jeg ble gravid, og etterpå ble det "ære være" ( Fikk tipset om å sette linfrø i vann en stund før jeg hadde dem i yoghurt (jeg spiser en type jeg lager hjemme), og det funket som bare det!!! JIPPIIIIIIIIIIII... Jeg hadde nærmest gitt opp. Og jeg som har slitt med magen i SÅ mange år -skulle jo prøvd dette FØR!! Lykke til.... håper det funker for deg oxo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå