Gå til innhold

Tips til fine sanger/dikt til barnedåp?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Takker på forhånd for tips! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kom du til oss du elskede barn

og grep våre hjerter med kraft.

Med ett fikk alt mer mening,

langt mer enn det noen sinne har hatt.

 

Du ler så du stråler, din sjel lyses klar

Du fanger all ømhet omkring

Små føtter, små fingre, din hud og din duft,

så vakkert skapt allting.

 

Ditt liv skal vi følge, og finnes for deg

og dele din gelde og sorg

Når skyggene trurer ditt solskinn

er vi din trygge borg.

 

I dag vil vi vise for venner og slekt

den gave vi har fått bevare;

Et barn å få elske og beskytte fra vondt

en lykke for stor å forklare.

av Jessica Marie Nilsson

 

Skrevet

Et elskelig lite menneske

Ble født til jorden i natt

Ga livet en ny mening

Og verden en ny skatt

 

 

 

 

 

Är det sant att jag håller ett barn på min arm

och ser mig själv i dess blick,

att fjärdarna gnistra och jorden är varm

och himmelen utan en prick?

 

Väd er det för tid, vad är det för år,

vem är jag, vad bär jag för namn?

Du skrattande knyte med solblekat hår,

hur fick jag dig i min famn?

 

Jag lever, jag lever. På jorden jag står.

Var har jag varit förut?

Jag ventade visst millioner år

på denna enda minut.

 

 

 

 

 

 

En rose din mor og far fikk i gave

fra selveste himmelens have

et barn ble lagt i deres favn

og ………… ble hans/hennes navn

 

 

 

 

 

 

 

Gleda er mest alt for stor til å bæra

Hei, vesle unge, velkomen til jord!

Ubrukt er livet ditt - open ligg verda

Ventar, og gler seg til dine spor.

Ingvar Moe

 

 

 

 

 

Da lykkeliten kom til verden,

var alle himlens stjerner tent,

de blinket: "lykke til på ferden",

som til en gammel, god bekjent!

Og sommernatten var så stille,

men både trær og blomster små,

de sto og blunket til den lille,

som i sin lyse vugge lå.

Slik kom da lille lykkeliten

til et av verdens minste land,

og skjønt han va`ke store biten,

så var han dog en liten mann!

Han hadde mørke, brune øyne,

og håret var så sort som kull,

han lå og skrek det første døgnet,

men han har store smilehull!

 

Han har så sterke, faste never,

og slike silkebløte kinn,

og i en silkeseng han lever,

der har han også ranglen sin!

Det er hans verden nu så lenge

det aller første år han har,

og han vil ingen større trenge

før han det første skrittet tar!

 

Til livets ære skjer et under

i alle land hver dag som går,

jå, i ethvert av de sekunder,

som men`skehetens klokker slår!

Men ingen vet og ingen kjenner

den vei ditt lille barn skal gå,

og ingen vet hva skjebnen sender

av lyse dager og av grå!

 

Men Lykkeliten kom til verden,

og da var alle stjerner tent.

Det lovet godt far fremtidsferden,

det var et tegn av skjebnen sendt!

Og sommernatten var så stille,

men både trær og blomster små

de stod og hvisket om den lille,

som i sin lyse vugge lå!

 

 

 

 

 

 

 

Det største mysterium er ikke mer

enn det at en ørliten kropp er våknet til jorden.

Den nyfødte ser.

To luker i himmelen går opp.

Selv fem-trinns- raketter og kjernefysikk

blir puslingers puslespill når det nyfødte barn

med et eneste blikk

beviser at Gud er til.

André Bjerke

 

Skrevet

Jeg er veldig glad i et dikt av Zinken Hopp som heter "Livets høyeste lykke":

Jeg leste dette i navnefesten til sønnen min, begynnte å gråte litt da, synes det er så utrolig fint...

 

Den vesle varme ungen min

gjør rare lyder med tungen sin

hun lager merkelige ord

til glede for sin stolte mor

 

Min egen lille deilighet

jeg har slik gunstig leilighet

til gransking av den hvite rand

av underkjevens første tann,

en bitteliten snehvit spiss

av verdens minste tannebiss

 

Du vesle fugleungen min,

den lubne, skjønne kroppen din

med de små, rare klærne på

og foten din med tærne på

og hånden din og armen din

og fargen din og varmen din

er som et kjempemessig hav

din mor kan øse lykke av!

 

Men uten kamp og uten slag

skal jeg gi slipp på deg en dag

Hvor MIN du er, allikevel

skal du bli stor og bli deg selv.

Nå kan jeg bare pleie deg

og elske deg og eie deg

og leke med og ta i deg

og være bunnløst glad i deg.

 

Men når du selv om litt blir stor

så vil du si: "nei, æsj da mor!"

Og selvsagt har du rett i det,

det finnes ikke vett i det.

Og så en dag om 15 år

skal denne bylten uten hår

som sutter sine egne tær

si: "Mor, så gammeldags du er!"

 

Og ser du mitt fotografi

så vil du le av det og si:

"Tenk, dette her er mor og far!

Å gid hvor rare dere var!"

 

Hva sorger det vil volde meg

i strid for å beholde deg

hva kamp det enn vil skape meg

så vil jeg sikkert tape deg.

Vi snakker sammen uten ord

for selvsagt skjønner jeg, din mor

allverdens rare skurrelyd

Jeg legger munnen from av fryd

mot nakkegropens myke skinn...

Å, skjønne fugleungen min!

 

 

Skrevet

Tusen takk...flere? :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...