Gå til innhold

Gravid og allergisk...noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er allergisk mot pollen (gress, bjôrk og burot). Fra mai til august er jeg derfor konstant "forkjôla" hvis jeg ikke tar allergimedisin... Noen som vet hvordan det er med saant naar man er gravid?

Er ikke alltid jeg tar medisin ellers siden jeg blir saa trôtt av tablettene, men er redd for aa vaere sause tett den dagen jeg skal fôde.. Har termin 16 juni saa det er jo stor sjangs for det.

Noen vise allergikere der ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte zyrtec under hele svangerskapet, etter avtale med lege. Det er nok ingen problem, men ta det opp med legen din uansett. Det kan være at du har andre ting å forholde deg til.

Skrevet

Du kan bruke noen type "gammeldagse" antihistaminer, bl. a Polaramin (som jeg har fått av min lege)

Skrevet

Jeg har også pollenallergi. Gress og bjørk, først og fremst. Har nettopp snakket med legen min om det. (Er 33 uker på vei.)

Vi er enige om at jeg først skal prøve meg uten medisiner i vår. Noen er nemlig så heldige at hormonene endrer seg så mye under graviditeten at allergien blir midlertidig borte eller blir mye svakere.

Hvis jeg ikke er så heldig, og jeg reagerer som vanlig, skal jeg ta de pillene og øyedråpene jeg vanligvis tar. For min del er det Cetrizin (eller noen sånt) og Livostin. Legen mente at faren for at medisinene skal være skadelige er ytterst minimal og at legemiddelprodusentene bare skrev advarsler på disse produktene for å helgardere seg.

Alternativet er å bruke det gammeldagse allergimiddelet som heter Polaramin (eller noe sånt). Det er testet ut på gravide, og regnes derfor som sikkert, men man blir veldig, veldig mye trøttere av dem enn av mer moderne medisiner. Derfor valgte jeg i samråd med legen å holde meg unna dem. Orker ikke å føle meg trøttere og sløvere enn jeg allerede gjør.

Det var mine erfaringer, men du burde uansett snakke med legen din ganske raskt. (Sesongen begynner jo snart.) Lykke til! :-)

Skrevet

Hei. Eg har båd astma å allergi,så eg måtte planlegge me leger min graviditet,er nå i uke34. Har pollen og gras allergi,går på astma medisiner eg kan bruke under svangerskap å tar polaremin så ikje e farlig under svangerskapet.

Måtte bytte fra Cetirizin til polaremin før eg blei gravid..

En produsere mer korthison i kroppen når en er gravid,

så eg har vært veldi go t nå.. Hb d fortsette....:)

Lykke t....

Skrevet

Heisann

Ser det er en del som bytter over til Polaramin, og det var riktig i følge de gamle forskriftene. Men i den nye legemiddelhåndboken (2007) står det at også annengenerasjons antihistaminer (Zyrtec, Loratadin etc) er greie å bruke for gravide. Jeg har også snakket med en av forfatterene av dette kapitlet, han sa at de nå har gått gjennom en rekke forskningsartikler om temaet, og er rimelig sikre på at det er greit å bruke Loratadin (Clarityn).

Jeg brukte Zyrtec mens jeg gikk gravid, samt Nasonex nesespray og Zaditen øyedråper. Det har tilsynelatende gått helt fint:)

Men som alt annet: snakk med legen om bruk av legemidler når du er gravid!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...