Merida72 Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Jeg har en del gode forsikringsordninger i tilfelle jeg skulle bli syk, ufør eller i verste fall dø. Forsikringspremiene tilfaller sambo (som jeg har ett barn sammen med) og mine særkullsbarn. Men han har også barn fra før, som bor 50% hos oss. Vi forsøker å behandle alle barna likt, men jeg kjenner at det ikke er naturlig for meg å skulle testamentere bort mine eiendeler til hans barn eller begunstige dem ift. forsikringsordningene mine. Hva er vanlig?
Merida72 Skrevet 9. april 2008 Forfatter #2 Skrevet 9. april 2008 Liten korreksjon: det er selvfølgelig forsikringssummen som tilfaller etterlatte/pårørende. Og vårt felles barn behandles selvfølgelig likt som mine særkullsbarn. Det er hans særkullsbarn jeg er i tvil om.
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Mine barn arver det de skal av meg, resten arver mannen min. Så har vi livsforsikring på hverandre slik at vi kan kjøpe hverandre ut hvis en av oss dør. Mannen min har et barn fra før, så hvis han dør først så arver barna hans sin del av hans eiendeler, og jeg arver resten. Altså: Her i familien arver barna mine av meg og mannen min, mens steabarnet mitt arver mannen min og moren sin. Det finnes vel ikke noe mer rettferdig enn det. Men husk å tegn livsforsikring slik at alle får det de skal ha ved evt dødsfall.
to-store-to-små-en-liten-en Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Hei. Jeg er en biomor og jeg hadde nok stusset på om min sønn ble begunstiget i noe testamente etter sin stemor. Han skal jo arve etter meg! Det vil jo også faktisk bli en skjevfordeling ovenfor DINE barn, da stebroren/halvbroren vil ende opp med arv fra tre stykker!
freebird Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Min egen stemor har ingen barn og hun har gjort meg og mine søsken til sine arvinger. Det var ikke noe jeg hadde regnet med, trodde hun heller ville at hennes nevøer og nieser skulle få arve. Ble jo positivt overrasket da! ) Men når det gjelder mine egne stebarn så får jo de arv fra både far og mor, så jeg ser ikke hvorfor de skulle arve meg også. Hadde jeg ikke hatt egne barn så skulle jeg nok gjort som min egen stemor, men nå har jeg jo barn så da er det de som har rangen for å si det sånn.
baltaleni Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 lurte på noe med livsforsikring, er det dyrt? hvordan beregnes beløpet? og er det gjennom banken eller forsikringen man ordner det? Kanskje dumme spørsmål men jeg synes måten dere løser det på høres veldig bra ut.
januarsurprise Skrevet 10. april 2008 #7 Skrevet 10. april 2008 Kontakt forsikringsselskapet ditt og hør hvordan de gjør det. Her har vi livsforsikringer begge to, min koster 2 600,- i året, og mannens 3 600,- Hvorfor han er dyrere (eller jeg er billigere.. he he..) husker jeg ikke i farten. Men du får masse skjemaer du skal fylle ut, også er det egenerklæringer ang helse o.l. Tar litt tid, men det er absolutt verdt det :0) Nå kan jo den som er igjen bli sittende med huset dersom en av oss skulle dø, og det er faktisk ganske viktig. Syntes ikke spmålene dine var dumme, du burde stille de samme spmål til forsikringsselskapet ;0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå