Gå til innhold

Veldig sprikende svar angående oppbevaring av pumpet mm..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her inne har jeg lest på forum at den ikke bør står mer enn 24 timer. På første leveår i menyen til venstre står det 2 dager, men i bruksanvisningen til pumpen (tror jeg, leser så mange steder) står det 5 dager. Helsestasjonen sa også 2 dager.

Hvem har rett? Og hvorfor? Blir melken dårlig om den står god kjølt ned i kjøleskap over lengre tid.

Kan jo prøve poser fra apoteket for å fryse ned også, hvordan funker det? Har Avent Isis Iq pumpe og kun sett beger til å fryse i, men lest at det finnes sterile engangsposer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg forholder meg til ammehjelpen.no

Fersk morsmelk er holdbar i kjøleskap (4 grader) i 3-5 døgn. Dersom man ikke har tilgang til kjøleskap, kan fersk, ubehandlet morsmelk oppbevares i 6-8 timer i romtemperatur. Tint, tidligere frosset melk er holdbar i 24 timer i kjøleskap.

Ellers fryser jeg i aventbegere og det fungerer ihvertfall fint.

Skrevet

Fikk også beskjed fra ammehjelpen at hvis jeg skulle bruke utpumpet melk innen fem dager, så burde jeg bare la den stå i kjøleskapet uten å fryse den. Frossen melk som var tint kunne brukes i et eller to døgn, men husker ikke akkurat nå hva hun sa. Men har også lagt merke til at det spriker veldig hvor lenge melken kan holde seg på ulike steder! F.eks i frys har jeg lest alt fra 3-5 måneder -og det er stort sprik!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...