Gå til innhold

Jeg er den eneste norske på barselgruppa mi..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på barselgruppe på helsestasjonen. Vi var 8 stykker og jeg var den eneste norske. Nesten alle de andre var muslimer fra samme land og flere av dem snakket veldig dårlig norsk. Flere av dem var fulltidshjemmeværende og hadde aldri jobbet.

Følte meg så utafor og nå sitter jeg her og føler meg som en fæl rasist..

:(

Videoannonse
Annonse
Gjest dagdrømmer
Skrevet

Det var jo litt pussig statistikk på den gruppa da, skjønner at det føles litt merkelig. Men hvis dere begynner med barseltreff kan du kanskje se det som en mulighet til å utvide din horisont litt? Og kanskje du kan bidra til å utvide deres horisont også, det er jo ofte hjemmeværende mødre som har vanskeligst for å integreres i det norske samfunnet.

Du høres i hvert fall ikke så fordomsfull/rasistisk ut, bare litt skuffa over å ikke finne noen som praten flyter lett med;) Lykke til!

Skrevet

Det trenger du ikke å føle. Tror jeg hadde følt meg like bortkommen i din situasjon. Gi det en sjangse, hvem vet, kanskje en eller flere av de faktisk er ganske hyggelige. Noen mulismske jenter lever etter vestlige standarder, eller er i det minste åpne for andre kulturer. Og tro det eller ei, men mange muslimske nationalieter lager kjempegod mat(med tanke på å besøke hverandre)

Funker det ikke, så kan du prøve andre kanaler for å møte likesinnede.

Lykke til:)

Skrevet

huff trasi d da:/ var akkurat d samme hær. d ble ingen barselgruppe pga at d var kunn jeg som var norsk. så de laget egen gruppe til de. savner veldig å gå i barsel gruppe jeg da siden jeg var me på d me 1 mann.. men da hørte jeg til flatåsen helsestasjon.

Skrevet

Be om å få bytte gruppe, da vel.

Skrevet

fer det ikke noen som snakker norsk? eller engelsk..hadde benyttet muligheten til å bli kjent med muslimene eg:) gje det en sjangs,men vet hvor dummt det er å føle seg uttafor..

Skrevet

Jo, noen snakker norsk, men et par gjør ikke det og da oversetter de andre (de flaste snakker samme språk, nemlig), og da blir jo mye av samtalen på deres språk. Har ikke noe imot å bli kjent med muslimer, men skulle ønske det var en norsk til på gruppa..

Vet jo heller ikke hvor mye jeg har til felles med disse damene som har 4-5 unger hver og ikke driver med noe særlig utenfor hjemmet. Det vet jeg, det er ikke fordommer, for alle presenterte seg og sa litt om seg selv.

Skrevet

Det er jo ikke rasistisk. Det har jo ikke noe med rase å gjøre, men kanskje med kultur. Og de som bor i Norge, burde jo prøve å passe inn i den norske kulturen, i allefall til en viss grad. Derfor syns jeg ikke det er noe rart at du er skuffa over at du møter noen som kanskje lever veldig i sin egen kultur og dermed ganske ulikt sånn som du lever. Det kan jo godt hende dere kan finne noe å prate om, men det er jo ikke så rart hvis dere ikke gjør det heller..

Skrevet

Har ikke imot noen,men dette landet heter NORGE:)Blir oversvømt med utlendinger.Sikker mange hyggelige,men er ikke det som er poenget.Jeg hadde byttet,eller noe sånt,Utrolig ,i sitt eget land,sitter man med bare utlendinger.Flere å flere kommer hvert år.Hvordan vil dette bli med noen år...Jeg er ikke rasist eller noe,men jeg føler meg ikke trygg lengre .Nå babbler jeg,sorry!! Du er ikke fæl,skjønner deg:)

Skrevet

Jeg er nok ikke enig med deg, og har ingenting imot Norge blir et flerkulturelt land. Men jeg tenker at kanskje helsestasjonen burde ttt litt ansvar og samarbeidet med en annen helsestajon og fått litt blandete grupper. Slik det er nå vil jo ikke b-gruppen fungere integrerende for de damene som er der, i allefall ikke hvis jeg slutter. Og dessuten vet jeg ikke om jeg tør å si på h-stasjonen at jeg synes det var litt dumt med bare muslimske husmødre. Da synes de sikkert jeg er forferdelig usympatisk.

Skrevet

Man har jo et utrolig behov for å prate baby når man får barn så føler du ikke at du får nok ut av barsel-møtene bare bytter du:)

Anonym over: Jo du er rasist(eller noe sånt:P.........) eller så er hvertfall utsagnet ditt rasistisk.

Skrevet

Det var meg, HI, på slutten her

Skrevet

Til anonym 13.38: Du innser det kanskje ikke selv, men du er nok rasist.

Skrevet

Anonym 13:38 var meg, HI. var det meg du mente eller innlegget over?

Skrevet

Jeg mente anonym 13.38, hvis du er hi er du etter min mening rasist og bør ikke bytte barselgruppe, kanskje du lærer noe..

Skrevet

Sorry, jeg blingsa,, mente det over ja ;-)

Skrevet

Ja, jeg har jo ikke helt bestemt meg for om jeg skal bytte, og jeg har jo tenkt at det er teit og ikke være med pga at alle de andre er muslimer. Er derfor jeg har skrevet inlegget for jeg føler meg så dum. I så fall betyr det jo at jeg er ubevisst rasist og det har jeg ikke lyst til å være. Kjenner andre muslimer også, men de er mer integrert og snakker godt norsk og da føler man jo at man er litt mer "på nett". Disse damene har aldri jobbet, de har ingen hobbyer og ingen kunne svare på hva de gjorde på fritida. De var bare hjemme med barna sine sa de.

Skrevet

Åja, det var bra - hadde allerede svart deg. Ble litt deppa, for min verste frykt ble litt bekreftet. Kan jo være noe synes jeg er rasistisk, da :)

Skrevet

Sånn barselgruppa fungerer her hos oss er at vi hadde et møte på helsestasjonen for å bli kjent og så er det opp til oss selv om vi ønsker å møtes flere ganger og da på kafe, hjemme hos hverandre el. Det vi gjør når vi møtes er at vi skravler og spiser og barna leker med hverandre. Hvis ikke jeg hadde hatt noen glede av å skravle med de andre på gruppa, så hadde jeg ikke vært med uavhengig av hvorfor jeg ikke hadde noen glede av å snakke med dem. Hvis du føler du ikke har noe til felles med de andre, må du ikke være med.

Hvis det er flere møter på helsestasjonen enn det ene hos dere, kan du si at du ikke følte deg hjemme på gruppa fordi de andre var så forskjellig fra deg (og da tenker jeg først og fremst på språk og at de har mange flere barn enn deg og ikke er "nybegynnere") og at du ønsker å bytte gruppe hvis det er mulig. Tror ikke de andre på din gruppe vil ha noe problem med det heller og det er uansett ikke ditt ansvar alene og integrere resten av barselgruppa.

Jeg ville nok prøvd et par ganger til og sett om det blir bedre etterhvert, hvis ikke det fungerer og du ikke kan bytte gruppe ville jeg heller funnet ut om det er feks babysang eller åpen barnehage du kan gå i for å møte andre.

Skrevet

Syns hverken HI eller anonym 13:38 virker som rasister!

Blir så j**** irritert over folk som roper rasist etter alle og enhver!!

Det er da vel lov å ha sine egne meninger? Selv om de kanskje ikke er så politisk korrekte?

Skrevet

Skal gjenta igjen,er ikke rasist.Si hva du vil....Du kjenner ikke meg,å hør hva jeg sier.Hva ikke det vi skulle prate om.

Skrevet

????? fint du kjenner meg å hvet hva jeg tenker osv.hehehe,du sier jeg er rasist??er du sånn med alle,påstår å kjenner hva folk mener???jeg er ikke rasist,så du får si hva du vil...Tror ikke du leser.Jeg skreiv jeg ikke var rasist.Er ikke det som er poenget.Jeg syns det kommer for mange av dem.Men hva det det vi skulle prate om????

Skrevet

Har det slik jeg også, bortsett at på min barsel gruppe har vi bare vært to stk til nå. Men alle jeg har møtt gjennom helsestasjonen er utenlandske, og mange av de prater veldig lite norsk. Litt synd det. Føler meg litt utenfor..

Skrevet

Ikke føl deg som en rasist. Det er naturlig at du ikke føler deg helt hjemme i en gruppe som består av mennesker som er så forskjellige fra deg.. For det ER stor forskjell mellom nordmenn og hjemmeværende muslimske husmødre med dårlige norskkunnskaper! Selv har jeg flere venner som er muslimer og skjønner godt at språket kan sette begrensninger.. Ikke minst dersom flere av dem har samme morsmål og kjører samtalene over på et språk du ikke kan. Da er det lett å føle seg utafor.

Jeg mener du bør prøve å møte dem en gang til og se hvordan det går da. Dra med et åpent sinn og vit etterpå at du har prøvd å få det til å fungere. Hvis det da ikke er noe for deg, så kunne du jo høre med helsestasjonen om det finnes muligheter for å bytte. Du bør ikke være den eneste i gruppa som skal integrere de andre i det norske samfunnet. Ikke føl at du må gi mer enn du får... Men det viktigste er likevel å prøve med et åpent sinn! Selv havnet jeg i en barselgruppe der alle er 10-20 år eldre enn meg. Hadde aldri trodd jeg kom til å trives, men det funker faktisk greit. Vi møtes ikke så ofte, men innimellom er det veldig deilig å ha andre som er i samme situasjon og vite at jeg bygger nettverk til mini begynner på skolen.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...