Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 I dag kl 14 skal jeg til legen pga bekkenløsning. Blitt helt utrolig vondt de siste dagene. Kjennes ut som noen stikker en kniv inn i rumpa mi. Sånne akutte hugg som får tårene til å sprenge på når jeg går/bytter stilling. Spørsmålet er hva kan legen gjøre? Går allerede til fysio 1 x i uken. Har til nå jobbet 50% som sykepleier på sykehus, men akkurat nå stopper det jo opp av seg selv, kommer meg så vidt ut til bilen.. Tipper jo at legen sykemelder meg 100%, men er det ellers noe han kan gjøre? Kjennes jo ut som det henger seg opp der inne, andeledes vondt en tidligere, er det noe som kan brekkes opp av feks kiropraktor? Blir det bedre dette her eller skal jeg gå sånn her resten av svangerskapet??? For det går ikke:-( Jeg vil veldig gjerne fortsette å jobbe, kan det være en ide og bare bli sykemeldt for en uke og håååpe at det blir bedre igjen? Eller er slaget tapt? Er 30 forresten uker i dag. Please, hjelp, andre som har det likt?!?
Djoolia 07+08+12 Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Vel,det er nok ikke så mye legen kan gjøre,foruten om å sykemelde deg 100%. Jeg hadde ekstremt vondt i korsryggen i begynnelsen,dette bedret seg betraktelig når jeg begynte hos fysioterapeut. Men smertene har forflyttet seg i løpet av svangerskapet, og blitt mye verre. Jeg jobber i hjemmesykepleien,prøvde 14 dager med 50 % sykemelding,men klarte bare å holde ut i 2 dager, så jeg fikk 100 % SM igjen. Og det gjør egentlig vondere for hver dag. Nå aner jeg ikke hva en kiropraktor kan gjøre,men det er vel verdt et forsøk? Er foresten også 30 uker.
Tirilill Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Tror ikke du skal ha store forhåpninger om å jobbe. Bedre å bruke dagene på å ta litt vare på seg selv. Bekkensmerter blir ofte mer når man løfter på folk/ting/går på hardegulv. Er selv sykepleier, er helt uaktuelt for meg å jobbe. Har vært sykemeldt siden november. Er nå straks 35 uker på vei. Sist gang var jeg kjempe flink, Fikk bekkløsning i uke 20 trente hos fysio 3 ganger i uken i tillegg til å gå små turer hver dag. hjalp ikke egentlig på bekkløsningen, men ble veldig fort bra igjen etter fødselen. Denne gangen har jeg bare gitt opp...går turer, men er helt sykt lei av å gå til fysio terapeut. Det sist gang skulle jo hjelpe meg sånn at jeg ikke fikk det igjen..men den gang ei. Blir veldig spennende å se om jeg blir like fort bra igjen som sist...eller om fysio faktisk hadde noe for seg. En liten personlig test...hehe...
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Hva med akupunktur? Jeg har selv hatt bekkenløsning i alle 3 svangerskap, og nå i det siste har jeg fått akupunktur for det. Tror jeg begynte rundt uke 25 med dette. Det funker knall for meg iallefall! =)
Juni-mamma for 2.gang! Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Hei! Kjenner igjen smertene du beskriver og svaret er: Få deg henvisning til bassengtrening!!!! Det er det beste du kan gjøre. Jeg hadde BL i forrige svangerskap og gikk til fysio, men slet i 2 år etterpå med vondter. Nå prøver jeg bassengtrening og det er myyye bedre. Min fysioteapeut sier det også; vann er det beste du kan trene i nå. Ingen treningsformer er bedre, og hun sier uten tvil at hun anbefaler vann i stedenfor å gå til vanlig fysioteapi. Lykke til!!
skatten kom i mai :) Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 dessverre så forsvinner som regel ikkje bekkenløsningen før etter barnet er ute og gjerne en stund etter det... eg har gått sykemeldt siden uke 10 pga bekkenløsning++ å det har ikkje blitt bedre..har prøvd fysio og akupunktur.. akupunktur vil eg anbefale! ellers så er det bare til å ta det med ro og være bevist på hvordan du bruker kroppen..
*H* Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 ved å sykemelde meg og roe ned på ting som gjør vondt (gå, løpe, hoppe osv) så klarte jeg å "stabilisere" BL greit fra uke 22. ble litt verre v/uke 30,men holdt seg greit egentlig, er litt smerter men behøver ikke krykker og klarer meg fint, også å trene litt.men da hadde jeg 1 mnd heeelt rolig, da det kom som verst, og bare roa heelt ned. kjedelig, men det har nå gått greit siden, ikke bedre, men ikke værre heller.
Ronja R. Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Tok endelig mot til meg og gikk til kiropraktor i uke 35.... nå skulle jeg ønske jeg gått tidligere!! Det funker for meg! Har hørt veldig mye positivt om akupunktur også. For å være ærlig så har jeg veldig liten tro på fysio når det gjelder bekkenløsning... 100% sykemelding anbefaler jeg uansett! I mitt forrige svangerskap gikk jeg med smerter i lang tid etter fødsel, det er ikke verdt det! Lykke till!
lolipoli Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Ronja Røvardotter: Min lege og fysioterapeut sier at gravide ikke skal til kiropraktor, må vente til etter fødselen. Det gikk jo bra med deg, fikk du det anbefalt fra lege eller gikk på egen hånd og hvor mange behandlinger tok du før du ble bedre?
Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Det er heldigvis bare tull, de (kiropraktorer, naprapater og manuellterapaut) er jo alfa omega for en kvinne med bekkenLÅSNING som det høres ut som du kan ha fått i tillegg til bekkenløsningen. Jeg fikk tips fra min lege om å prøve naprapat eller kiropraktor. Låser deg opp på en-to-tre. Har gått en gang til naprapat i mnd for vedlikehold. Forrige graviditet var jeg 100% sykemeldt fra 5. mnd. Jeg gikk til fysio 2-3 ganger i uka, men hadde likevell en del vondt, og værre ble det på slutten. Dette svangerskapet har jeg, som sagt, gått til naprapat en gang i mnd og har kun vert sykemeldt 25% og kunne derfor jobbe helt til permisjonsstart. Har så godt som INGEN plager, sover godt om natten og kan bevege meg fritt, ingen kniver som stikker og i dag (på termindagen min) hadde jeg meg en lang runde på IKEA. Meg tok den EN behandling før jeg ble bedre. EN!
Ronja R. Skrevet 10. april 2008 #12 Skrevet 10. april 2008 Hei! Jeg gikk til kiropraktor etter anbefalninger fra andre gravide, og legen min. Men mest pga anbefalinger fra andre m bekkenløsning, det er ikke så mange leger som er intresserte/vet så mye om bekkenproblematik. Det er jo flere typer behandlinger som varmt anbefales, jeg valgte å prøve kiro rett og slett fordi det ligger et kontor 300 m fra huset mitt.. Min kiropraktor er både fysioter/kiropr, han ser helt klart best resultat av kiroprakturen. I mitt forrige svangerskap gikk jeg til fysio og det hjalp meg ingenting. Nå er det sånn at jeg i dette svangerskapet har fått bekkenløsning både frem og bak, heldiggrisen meg! Og det er bekkenløsning, ikke låsning. Samt at kiropraktorn fant en liten skjevhet ganske langt ned i ryggraden og i bekkenet. De skjevhetene har med stor sannsynlighet en negativ påvirkning på bekkenløsningen. Vi er jo alle forskjellige kvinner med forskjellig skadehistorik, hormonbalanse, muskelmasse osv. Den her behandlingsformen har hjulpet meg veldig. Jeg har ikke tidligere hørt at gravide ikke skulle bruke kiro. Opplevde en veldig forbedring etter bare en behandling, nå går jeg 1-2 ggr i uken (á 285kr) med gode resultater. Jeg er for øvrig 36 uker på vei.
Emilia m ♥j08, g10+maispire12♥ Skrevet 10. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 10. april 2008 Takk for alle svar. Men dette virker bare å bli verre og verre. Nå klarer jeg ikke å komme ut av sengen en gang. Har vært på do 1 gang i dag, og da mer eller mindre bar mannen min meg mens tårene mine bare strømmet. Kjennes virkelig ut som noe brekker der inne bare jeg belaster det minste. Hyler uten å ville det hver gang. Høres kanskje hysterisk ut, men jeg har aldri opplevd denne type smerte, så knivskarp og dyp. Blir jo helt redd av dette! Blir iallefalll minimalt med mat og drikke på meg i dag, det som går inn må jo ut.. Og jeg vil ikke opp mer! Er 100% sykemeldt nå, skal egentlig til fysio i morgen, men har ikke noe tro på at jeg skal klare å komme meg dit:-( Har fått krykker, se om det kan hjelpe etterhvert. Så da sitter jeg her i sengen da, heldigvis ikke noe vondt når jeg sitter eller ligger :-) Håper bare de mest intense smertene gir seg, så skal jeg prøve alt fra kiropraktor til akupunktur! Igjen takk for svar jenter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå