Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Hvorfor skal vi være så grusomt stolte? Vi har ikke gjort en dritt. Landet er ikke bygget opp av verken kongen eller meg. Landet ble bygget opp av gamlingene før oss. og så går vi rundt og roper over at vi er så stolte. hva i all verden er vi stolte av? hvor fint flagget er? de fine fjordene? hvor mange penger vi har i statskassa? Norge og nordmenn er bare en geografisk definisjon. en eller annen fyr med kampånd og sverd laga noen grenser og sa at på svinesund slutter Norge. verre er det ikke. Norge og nordmenn er ikke overjordiske. Vi er heldige, vi er født i et land som ble bygget opp på en bra måte. Vi har ikke gjort oss fortjent til å bo her på noen måte. Jeg vil påstå at mannen i gata ikke har gjort noe for landet som virkelig har vært det store for landet. Så hvorfor er vi så grusomt stolte på 17. mai?
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Er det noe galt i å være stolt av landet sitt? På selveste nasjonaldagen? Syns det bare er fint jeg:)
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Dessuten er de like og om ikke mer stolte i andre land på nasjonaldagen. Skjønner ikke at det skal være noe galt at man en dag i året hedrer landet man bor i.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Sier ikke at det er galt, skjønner bare ikke hvorfor alle nordmenn er så stolte på nasjonaldagen. Vi gjør ikke så mye fornuftig, syns jeg. Ikke jeg ihvertfall, så jeg har ingen grunn til å være mer stolt på 17. mai enn andre dager.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Vi feirer vel grunnloven. At Norge bestemmer over seg selv, er et selvstendig land og gjør mye godt i verden. Norge bidro masse under 2.verdenskrig. Klart det er generasjonene før oss som har bygget landet, men skal vi være mindre stolte av den grunn? Jeg er kjempestolt over å være norsk, og jeg er kjempestolt av mine besteforeldre som kjempet i krigen!
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Fordi det er nasjonaldagen vel. Fordi det er en tradisjon å gå i tog og vinke til kongen. Fordi det er somregel en fin vårdag. Fordi folk kommer seg ut til forandring fra hverdagen. Det er en dag dedisert til landet vårt, hvor man skal feire og være glad. Derfor viser man at man er ekstra stolt den dagen.
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Vi er heldige som er føpdet norske, det er jeg ening i, men stolt? Over å være landt verdens mest selvhøytidlige og navlebeskuende befolkning??? Som på toppen forsøpler strender i varme strøk ved å steke det lyserosa flesket vårt mens vi ruller i fylla...nei vet du hva! Det er i hvertfall det mange oppfatter oss normenn som....uhøflig og lite imøtekommende er vi også...
solstråle69 Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Vel, noen av oss jobber og sliter for at vi fortsatt skal kunne leve i et velferdssamfunn. Dessverre er det flere og flere som tenker som deg, og etterhvert vil velferdssamfunnet renne ut i havet.
Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Signerer solstråle... for første gang;)
Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Det blir nok litt for enkelt å si at det bare er en geografisk definisjon, for vi har jo en felles historie og et felles språk etc. Jeg kan bli rørt/ stolt på 17. mai, men det er ikke over egne prestasjoner, men heller ved tanken på f eks mine slektninger og andre som slåss i andre verdenskrig.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Jeg er langt fra stolt over kongen våres m/fam, flagget vårt og hvordan det ble til er bare teit synes jeg, og maten i Norge er jo æsjæsj og ikke noe å være stolt av hvertfall... Jeg tenker heller på naturen, vikingene, hvordan Norge har gått fra å være lutfattig og under ledelse av danmark/sverige til å bli et selvstendig land med god utvikling og det beste landet å bo i i verden. Litt blandede følelser for Norge egentlig, men selvfølgelig skal du hylle ditt fedreland og kooose deg med pølse og is:)
Gjest Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Hvordan henger velferdssystemet sammen med nasjonal stolthet? Jeg jobber og betaler masse skatt, men er ikke av typen "stolt nordmann" likevel. Ser ikke helt sammenhengen?
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Å være stolt av landet er helt greit, altså hva landet har utført. Men det virker som så utrolig mange er så forferdelig stolte over seg selv, så flinke vi er som er nordmenn. Gud forby at noen ikke-nordmenn skal få delta på 17 mai, for den dagen er forebeholdt oss nordmenn, som er så mye bedre enn alle andre.
Carnivale Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Nå er det verken kongen eller maten vi feirer på 17.mai da, men at vi er så heldige å bo i et trygt og fritt land, med velferd og frihet.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 Om du tenker på bare den tradisjonelle maten er det kanskje litt kjedelig. Jeg syns nå det er godt, men vi har da mange norske produkter som er gode? Som går under kategorien mat/godis ol.
solstråle69 Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 Hvor har du det fra, Rebel? Jeg synes det er flott at alle som oppholder seg i Norge vil være med å feire 17. Mai - men synes det er en selvfølge at kun det norske flagget vaier i vinden.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #21 Skrevet 9. april 2008 Hvis ingen gjorde en innsats for samfunnet (les.betale skatt ol.) Ville landet forfalt, og vi hadde ikke hatt så mye land igjen å være stolte av. VI bygget ikke landet, men vi holder det de forrige generasjonene bygget ved like.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Jeg vet en, fløtekarameller! Men det er også det eneste gode jeg kommer på nå...
Reveenka Skrevet 9. april 2008 #23 Skrevet 9. april 2008 Rebel, du har sovet i timen. Vet du forresten hvilken dag det er i dag?
Gjest Skrevet 9. april 2008 #24 Skrevet 9. april 2008 Ja, men vi jobber jo og betaler skatt etc selv om vi ikke forherliger oss selv som det ypperste folkeslag...? Forfaller jo ikke da.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #25 Skrevet 9. april 2008 Vi feirer vel hele landet, Norge generelt? Det har hvertfall jeg lært, men så er ikke jer ferdig utlært heller da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå