turkis Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Jeg er i uke 9, og er som så mange andre, plaget med kvalme og slapphet. Jeg har ved flere anledninger blitt så uvel at jeg har gått hjem fra jobb. Min arbeidsgiver vet om graviditeten, så jeg får en viss forståelse. Jeg har vært hos fastlegen min, og fortalt om problemet, men hun sier hun ikke kan sykemelde meg. Hun sier jeg heller får ta av egenmeldingene mine. Jeg synes jo det er kjedelig å bruke de på en halv dag her og en halv dag der. Jeg trodde det kunne gå an med en type aktiv, eller prosentvis sykemelding til de dagene som blir helt umulige? Noen med erfaringer eller synspunkter?
sykkelpumpe Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Hei Jeg er 40% sykemeldt, nettopp på grunn av kvalme. Legen hadde ingen problemer med det, og jeg er bare litt over 7 uker på vei, men han mente at det var bedre at jeg ble delvis sykemeldt og kunne være litt på jobb, enn og komme dårlig og ikke klare og yte noe.. Skjønner ikke at det er for tidlig. Det er som og si at dessverre men influensaen din er ikke kraftig nok... eller noe sånt. Er du dårlig, så er du dårlig.
Snuppa75 Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Hmm.. dette synes jeg var merkelig av fastlegen din :/ Jeg sliter med akkurat det samme, måtte gå fra jobb enkelte dager, var så trøtt, sliten og kvalm. Var hos fastlegen min forrige uke og ble 50%sykemeldt til og med denne uke, samt 20 % ut april... Hun er veldig hyggelig og forståelsesfull, hun sa heller at jeg trengt noen dager ekstra med SM fordi hun visste av erfaring at det kunne ta noen uker før kvalmen etc. ga seg. Snuppa75 - i dag 8+4 :0)
LilleBjella Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Jeg er fullgåtte ni uker og har vært 100 % sykemeldt i en uke og to dager. Fra og med i dag og to uker fremover 40% sykemeldt. På grunn av kvalme. Har blitt mye bedre, men merket i dag da jeg skulle jobbe litt hjemmefra på ettermiddagene at jeg ble kvalm, svimmel og uvel av å lese på skjermen, etter å ha slappet av i hele dag. Skulle jeg ha gått på jobb disse dagene hvor jeg har vært hjemme hadde jeg grått meg i søvn på kvelden tror jeg. Ikke noe gøy å spy, og enda verre å gøre et offentlig på toget eller på jobb, enn hjemme i ens egen do. Høres ut som en rar fastlege, jeg ville byttet:) En god fastlege kan være alfa og omega mener jeg. Men når jeg blir syk/dårlig på jobb og går hjem etter å ha vært der en stund, så går det ikke av egenmelding. Heter "syk del av dag", og får da betalt for hele dagen. Sikker på at det ikke er sånn hos deg også? (jeg jobber i staten i AI-bedrift)
Nagilimia Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Synes også dette er merkelig. Jeg ble sykemeldt forige uke og det pga svangersvakskvalme... men self så kan det ha noe med at du bare har gått hjem innimellom... rar lege uansett! Synes du skal ta deg en tur neste uke å forklare hvor ofte du er kvalm en gang til og at du får frem at du kunne tenke deg gradert sykemelding. Lille Ella har riktig at når du går hjem etter halv dag bruker du ikke av egenmeldingsdagene! Uansett du bestemmer, lykke til!
Miss Dynamite Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Jeg fant ut 25 feb at jeg var gravid. hadde begynt i ny jobb 4 feb... Ble sykemldt fra mars, og ut mnd, og hele april også.. kjører buss, og hun sier at med tanke på alt stresset, og komplikasjoner osv så får jeg egentli ikke lov til å kjøre skal tilbake i slutten av april, og hvem vet, kanskje jeg ikke får jobbet noe mer...!syns det er super kjedelig med tanke på ny jobb, og såå flaut! men men
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Hei, vært sykemeldt i snart 4uker pga ekstrem svangerskapskvalme...spyr dagen lang og får ikke i meg mat. Vært noe ut og inn av sykehus med iv... er ikke noe bedre akkurat så på jobben har jeg ingenting å gjøre...er sykemeldt til jeg er bra nok til å gå på jobb helt enkelt, hvem vet når det blir...skulle virkelig ønske det var imorgen for å si det sånn. er i 10nde uken nå, puh
Arytai Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 fikk du en grunn for at hun ikke kunne sykemelde deg? syns det hørtes veldig rart ut jeg...
♥♥♥ Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Hmm... Merkelig. Hadde en SA i desember, så legen mente i utgangspunktet jeg burde SM meg i 50% dette svangerskapet siden jeg har en stressende jobb. Jeg har derimot valgt å jobbe 100% siden det er lite stress både hjemme og på jobb for tiden... Får håpe jeg har valgt riktig!!
turkis Skrevet 9. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 9. april 2008 Takk for svar alle sammen, godt å få litt støtte når ikke helseapparatet støtter meg helt. Hun sa at svangerskapskvalme ikke var gyldig grunn for sykemelding, med mindre jeg spyr så mye at jeg går ned i vekt osv osv. Så ringte jeg bedriftshelsetjenesten idag, da de vet hva slags yrke jeg har, og kanskje hadde mer forståelse. Men heller ikke de ville gi meg sykemelding. Jeg synes det er en litt håpløs situasjon.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Stakkars deg..Det er forferdelig å ikke bli hørt når en har det slik..Jeg er aldri så dårlig som når jeg er gravid i første trimester (3 gangen nå) Synes det er verre enn en skikkelig influensa med oppkast..Jeg våkner på natta av at jeg må kaste opp, og fungerer veldig dårlig i jobbsammenheng i disse dager, klarer ikke å spise uten at jeg blir grønn i timesvis etterpå/kaster opp..Har fått 100% sykemelding fra i morgen av og halvannen uke frem i tid. Hvis jeg er bedre da ønsker jeg å gå i 50% eller noe sånt. Har en 2 åring hjemme som trenger litt energi fra mammen også. Var gravid ifjor men mistet i en sen MA, var like dårlig da, men truet meg på jobb hver enda dag..når jeg ble gravid igjen lovet jeg meg selv å slappe litt mer av og ta hensyn til meg selv..Er 6+5 i dag.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Jeg har vært sykemeldt siden uke 6 jeg,, spyr dagen lang og kunne absolutt ikke jobbet nå selvom jeg gjerne vil.. Synes det er rart du ikke kunne få sykemelding, vet om mange som har blitt sykemeldt kun pga kvalme, selv når de ikke kaster opp. Det er jo utrolig slitsomt å være kvalm hele tiden, tar masse energi.
*månestråle* Skrevet 10. april 2008 #13 Skrevet 10. april 2008 Jeg har blitt sykemeldt nå pga at jeg har hatt en blødning og må ta det med ro. Skyldte på ryggen til arbeidsgiver da, har ikke fortalt om graviditeten. Mulig det er dumt, men jeg føler det blir så personlig akkuratt nå, har jo hatt en blødning og frykter det verste samt at jeg har hatt en ma tidligere. Blir hjemme fra jobb i et par uker.
blomsterjenta Skrevet 10. april 2008 #14 Skrevet 10. april 2008 Jeg fikk sykmelding med en gang pga voldsom kvalme og litt høyt blodtrykk. Legen nølte ikke. Du bør snakke med legen igjen, evt gå til en annen.
Miniogmy Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 merkelig! gå til en annen legen, eller si at dette er et så stort problem at du må ha sykemelding. ringer du til legen og ser hva som er problemet, så kan de tilbakedatere til dagen du ringte. jeg er sykemeldt på andre uka, men pga streptokokker jeg har hatt siden 19 jan, og blitt behandlet med fire penicilinkurer. av dette blir man uvel og kjempeslapp, så hun ville sykemelde til første mai, men vi ble enige om å ta til 17 april i stedet. hvor bor du?
turkis Skrevet 10. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 10. april 2008 Ja jeg synes også det er merkelig, i alle fall når jeg ser her at mange andre har fått sm for akkurat samme problem. Jeg bor i Oslo. Er fast bestemt på å bytte fastlege, er jo håpløst å ha sånn mistillitsforhold til legen. Jeg føler at hun ikke tror på meg, at hun tror jeg sier det for å "skulke" jobb eller noe.
Miniogmy Skrevet 10. april 2008 #17 Skrevet 10. april 2008 jegvet at legene må være strenge.. men de skal jo ikke nekte deg når du har så sterkt ubehag da.. bytt fastlege på nettet, og ring din nye fastlege og forklar situasjon?? så får du kanskje time kjapt?
turkis Skrevet 10. april 2008 Forfatter #18 Skrevet 10. april 2008 Hei! Bestilte time på mandag hos en annen lege. Så da håper jeg på forståelse derfra. Hvis han virker hyggelig, så blir han min nye fastlege.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå