cherry coke Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 I følge statsbudsjettet 2008 går 22,3 milliarder kroner til bistand. Dette er en økning fra i fjor, og trenden viser at det øker for hvert år? Er dette for lite?
Inga Bling Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Den skal vel økes sånn at den til slutt blir 1% av landets BNP.
solstråle69 Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Jeg synes det er en utrolig sum, og mener det er mer enn nok. Tenk hva de pengene kunne blitt brukt til her hjemme, men allikevel sender vi dem ut. Nei, jeg synes ikke nordmenn er grådige.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Poenget er vel ikke at summen er for lav, men at en så stor del av nordmenn mener summen bør reduseres kraftig.
Inga Bling Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Så vi er snille som sender ut 0,5% av vårt BNP? Rause rett og slett. For da har vi jo bare 99,5% å bruke på oss selv.
Inga Bling Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Og det skremmer meg. Hvorfor skal ikke vi som sitter så godt i det øse ut av vår rikdom. Vår rikdom bygger på at noen andre må være fattige. Det er bare vår plikt å holde liv i dem.
Gjest Rebel + soggy bottom baby Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 ja, det er forferdelig. Tenk på alle barna som blir reddet av VåRE skattepenger!
Gjest Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Hvor mye mottar Norge i renter paa laan til u-land da? Uansett, det er jo ikke et lite beloep, og personlig mener jeg bistand er en uting. Om vi virkelig ville gjort noe for u-land burde vi slettet gjeld som ble gitt til diktatorer som ville kjoepe fete biler (som for lengst har gaatt av) og satset paa rettferdig handel. Naar jeg paastaar at vi er litt graadige her til lands saa tenker jeg heller paa alle som syter og klager og bare vil ha mer mer mer.
Camarada Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Vi gir helt klart altfor lite. Synes vi bør gi så det merkes. Hvem gir mest av disse to: rikmannen med millioner på bok som gir en hundrelapp til en fattig tigger, eller kona på torget som har ti kroner i lommeboka og gir en femmer til samme tigger? Svaret på spørsmålet ligger her. Vi kan sammenligne oss med rikmannen. Vi gir ikke mer enn det som er beleilig for oss.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Vi kunne gitt mye mer. Er enig med en unger her at sletting av u-landsgjeld er et viktig middel.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Jeg skulle gjerne sett et regnestykke paa hvor mye av bistanden som kommer tilbake til Norge i form av loenninger til norske ansatte i bistandsorganisasjoner og stoettet til norske firmaer som driver prosjekter i u-land jeg. Saa kan vi se paa sluttsummen og se hvor mye vi virkelig gir!
Gjest Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Ja, det hadde vært interessant. Kanskje UD har info om det? ;-)
La Perla Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Det største beviset på vår egoisme er ikke at vi gir for lite i bistand, men at vi beskytter våre egne varer med tollbarrierer osv, slik at land fra den tredje verden ikke har sjans til å konkurrere med det rike Vesten. De fattige landene får ikke utviklet egen industri eller landbruk fordi de ikke kommer inn på markedene. I Norge tror vi norsk er best uansett og at det lureste er å støtte de norske bøndene så vi holder fattigfolka ute.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 sletting av all ulandsgjeld burde vært gjort for lenge siden. bare på den måten kan disse landene komme seg på beina igjen. det er vi som har satt dem i den sitvasjonen de er i, ved og plyndre og stjele de for resjuser i mange mange år.
Dunder Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Om vi gir for mye eller for lite eller om bistandspolitikken er hensiktsmessig eller ei er en ting, men at nordmenn er grådige er det ikke tvil om. Jeg forstår ikke hvordan man kam mene at det er viktigere å "ta vare på våre egne" enn "andre". Når jeg tenker på "mine egne" så tenker jeg på ALLE mennesker, ikke bare nordmenn. Jeg føler ikke større sympati med nordmenn som lider enn med somaliere. Mennesker er mennesker og jeg synes ikke vi bør prioritere dem som tilfeldigvis er født innenfor et geografisk område hvor det tilfeldigvis ble funnet olje.
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Skulle bare mangle at vi bidrar såpass. Det er ikke mangel på penger som er problemet her i landet det er måten vi BRUKERE dem på...om vi gir 1% av BNP så tåler vi glatt det. Vi sitter på ( i forhold til folketallet i hvertfall) en av verdens desidert største pengebinger som i seg selv blir større og større for hvert år....
Gjest Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Ja, grunnen til at ikke mer brukes paa sykehus og lignende i Norge er jo ikke at vi ikke har penger til det, men fordi regjeringen vil unngaa overopphetet okonomi. Det er en liten detalj FrP utelater naar de messer om mere penger til sykehus osv.
solstråle69 Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 Det er ikke mangel på penger her i landet? Hvorfor legges det ned fødestuer tror du? Hvorfor er det mangel på barnehageplasser? Hvorfor er det mange dårlige veier? Listen er lang...
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 fordi pengene blir brukt feil. det hjelper ikke med masse penger om vi ikke har folk nok til og bygge barnehager og jobbe i dem. og det har vært litt av problematiken. i tilleg har kommunene brukt barnehagepenger på andre ting en det de skulle og hvorfor er det viktigere at alle norske barn komme i barnehage en at fattige får mat?. det hjelper ikke å øse penger inn i sykehus når de bruker pengene sine feil. som foreksempel på og pusse opp uten og fått godsjening til det. eller ansette folk de ikke skulle. listen er lang. å uansett hvor mye penger sykehusene får så vil det aldri bli nok. jeg ser heller ikke her hvorfor det er viktigere at våre sykehus skal bli enda bedre en at fatigeland skal får mat. vi har tross alt ganske gode tilbud og en velferdsordning som overgår de aller aller leste land. dårlige veier. det bygges ut masse veier, men norge er et ekstremt stort land. jeg ser egentlig ikke hvorfor vi skal ha bedre veier fremfor at noen mennesker i fatige land skal få mat og klær osv
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 9. april 2008 #21 Skrevet 9. april 2008 Signerer solstråle69. ) I England har de et uttrykk som heter : Charity begins at home... Vi sender allerede masse penger til utlandet, vi bidrar til prosjekter vi NATO, samt diverse hjelpeorganisasjoner.. Men, synes det er mye som kan gjoeres i Norge ogsaa..Det er mange fattige og hjemloese som trenger hjelp, og synes nesten dette er en skam og pinlig i et "rikt " land som Norge.
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Hadde du satt deg litt inn i ting så hadde du sett at det kke er penger so mangler, det er typisk Frp-tankegang. Det er måten pengene brukes på, og det faktu at vi mangler arbeidskraft her...vi må bli flere folk rett og slett..
Gjest Skrevet 9. april 2008 #23 Skrevet 9. april 2008 Ha ha, tror du virkelig fødestuer blir lagt ned fordi vi bruker for mye på bistand? Nå skuffe du, solstråle69. Så enkelt er da ting ikke...
Sjefsmegga Skrevet 9. april 2008 #24 Skrevet 9. april 2008 Hovedproblemet er vel at de mangler folk til å drive fødestuene mere enn mangel på penger.....som hn sa, de har rett på ferie de også... JA til bedre utdanningtilbud i distrikta så vi får utdanna folk der de bor så de får dekt opp behovet for den areidskrafta de trenger på plassen!!! Det tror jeg kan hjelpe på! For mange som flytter bort for å studere kommer jo desverre ikke tilbake igjen.
Camarada Skrevet 9. april 2008 #25 Skrevet 9. april 2008 Vi har ufattelig flotte veier her i landet om du sammenligner med veiene mennesker må ferdes på i flere u-land. Tror nok at barnehagene våre er ganske så mye flottere også. Hvorfor kan vi ikke brødfø verden før vi begynner å gnåle om hvor fælt vi har det? Mne det vil vi nok ikke, fordi det betyr at vi må senke vår levestandard, og det er fryktelig! Vi har jo fortjent den! Meg i ræva om vi har fortjent den. Karma sier bare jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå