Gå til innhold

Snart 3 år og "alltid" trøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storesøster er snart 3 år og er alltid trøtt. Hun har alltid trengt masse søvn og har lagt seg tidlig og sovet lenge i tillegg til 2 1/2-3 timer hvil på dagen. Men de siste mndene har hun begynt å våkne tidlig både om morgenen og etter hvil. Idag fx var hun oppe kl.06.30 og hadde gjort i bleia. Jeg skiftet og la henne faktisk igjen. Tror hun sovna, og jeg våkna igjen kl.08.15 av at hun var på rommet og holdt h... som hun pleier. Hun er kjempetrøtt og kl.10 er hun leggeklar og sutrer og gnir seg i øynene. Hun er så trøtt kl.18 at jeg kunne lagt henne da. Men er jo litt redd hun skal våkne kl.5 da.....

Noen med erfaringer/tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har en gutt som blir 4 år til høsten, fra han var liten frem til han var nærmere tre så har han alltid vært trøtt og kunne ha sovet flere timer på dagen i tillegg til å legge seg kl 19- og våkne kl 08 om morgenen. var hos legen da dette vedvarte så tok jeg kontakt med legen for å få sjekket dette ut og hun var enig at det virket " litt unormalt", men behøvde ikke være noe. Vi ble sjekket hos øre nese hals lege noen mnd senere og de fant ut at han hadde polypper i hals og nese som ikke skulle være der og som antageligvis gav han søvn apnè om natten. men vi valgte å ikke operere dette da, og var tilbake til kontroll nå i mars og da var flesteparten borte, dette med trøtthet er også begynt å forsvinne. så det kan være verdt å få sjekket, kanskje det er noe med søvn rytmen hennes om natten som ikke er som det skal være slik at hun kanskje våkner litt og sovner igjen, men aldri blir helt uthvilt. Ta det opp med fast legen din, legen på helsestasjonene kan kanskje også hjelpe deg.

Håper det er noe som går over ettehvert, noen barn er bare født slik at de trenger mye søvn.

Skrevet

Hei, Gutten min har også et enormt søvnbehov. Han er "bare" 2 1/2 da, men han sover hele natta fra 19-07. Aldri problem å legge, noen ganger ber han om å få legge seg tidligere. I tillegg sover han en lur på 2 1/2 - 3 1/2 time på dagtid. Han er veldig trøtt og sliten hele tiden. Nå ¨har han nettopp operert bort falskmandel (polypp), og vi synes vi ser en liten bedring på søvnen, selv om det er tidlig å si enda. Men han hadde i alle fall en falskmandel som var så stor at den blokkerte helt for pusting gjennom nesa. I tillegg har han kjempestore mandler, men det er vurdert å ikke gjøre noe med dette enda. Usikker på om store mandler kan gjøre barna veldig sliten ????? Men puster barnet ditt mye med munnen? Sikler hun mye? Det kan jo være greit å undersøke henne for dette!

Skrevet

Jeg har aldri lagt merke til at hun puster masse med munnen. Og hun sikler ikke. Jeg har nevnt for hs og lege tidligere at hun sover så masse. Men det er først nå i det siste at hun har begynt å være så trøtt konstant. I bhg idag sa de det kunne være at det gikk inn på henne når vi stilte klokka. Men skal til lege med henne på onsdag så skal nevne det da.

Hun er så trøtt at hun sovner i bilen på vei hjem fra bhg og det tar 10 min å kjøre. Og det er i tillegg til at hun har hvilt i bhg.

Forstår ingenting!!

Skrevet

En generell legesjekk kanskje, siden dette er noe som har endra seg i det siste?

Skrevet

Ville absolutt tatt det opp med lege.

Allergi generelt, matvare allergi, melkeintoleranse, cøliaki, jernmangel o.l. kan også gi symptomer som trøtthet og slapphet.

Viktig å finne ut om det er noe som bør tas hensyn til og behandles, eller om det er noe som bare må gå over av seg selv.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...