Mine <3<3<3 Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 er det mulig å starte på en utdanning, for å motta stipend/lån, betale semesteravg. og gå ut fødselsperm og motta fødselsstipend fra lånekasse, og ikke fullføre utdanningen?
Inga Bling Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Jepp. Hadde tenkt det selv, men så hadde jeg brukt opp min 8 år som student.
meg & to små vampyrer Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Ja, men må man ikke ha hatt studielån i 6 mnd før permisjon før man får? Er det noen føringer på hvor mye man har igjen av studier og slikt?
Mine <3<3<3 Skrevet 9. april 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. april 2008 jeg er student nå og har vært det de siste 5 årene, men er ferdig nå til våren, men jobb kan jeg se langt etter. er snart i full gang med "baby-making", så trenger penger, og tenkte det hørtes ut som en "grei måte".......
nati, knotten & lille karamell Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Husk også at dersom du ved en senere anledning skulle ønske å studere, så får du ikke studielån dersom du henger etter med mer enn 60 studiepoeng. Noe som tilsvarer 1 års studie!
meg & to små vampyrer Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Ja, men da tror jeg det går:) Du har selvfølgelig kikket her? http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx Men jeg lurer på en ting, får man engangsstønaden i tillegg?
Mine <3<3<3 Skrevet 9. april 2008 Forfatter #9 Skrevet 9. april 2008 ja, jeg fikk i alle fall engangsstønaden sist jeg fikk barn mens jeg studerte.
Hønemor&guttaboys Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Det er ingen krav til at du fullfører utdanningen du er i når då får barn, nei. Og du blir ikke skyldig lånekassen noe av den grunn. Og ja, man får engangsstønad i tillegg.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 Mulig jeg er over snittet teit nå men må ikke dette betales tilbake???
meg & to små vampyrer Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 Hurra hurra! Da skal jeg prøve på barn om jeg kommer inne på studier også!
~sjiraff~ Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Fødselsstuipend regnes ikke som forsinkelse..
~sjiraff~ Skrevet 9. april 2008 #15 Skrevet 9. april 2008 I forbindelse med fødsel får man hele stønaden som stipend og ikke lån, altså det må ikke betales tilbake.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 9. april 2008 #16 Skrevet 9. april 2008 Ja... til at det må betales tilbake??
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 9. april 2008 #17 Skrevet 9. april 2008 Ok..... Tenkte bare det ble en dyr form for fødselspenger. Men da gjør det ikke det )
Inga Bling Skrevet 9. april 2008 #18 Skrevet 9. april 2008 Nei, alt blir stipend og må ikke betales. Det regnes heller ikke av de årene man har krav på støtte fra lånekassen.
nati, knotten & lille karamell Skrevet 9. april 2008 #19 Skrevet 9. april 2008 fødselstipend må ikke betales tilbake nei.....hurra:)
Lykke X 4 Skrevet 9. april 2008 #20 Skrevet 9. april 2008 Ja, og det stemmer at man må ha studert og mottatt støtte fra lånekassen 6 mndr. før. Og har du da studert deltid, får du fødselspenger beregnet etter et.
Mine <3<3<3 Skrevet 9. april 2008 Forfatter #21 Skrevet 9. april 2008 får finne meg et heltidsstudium jeg da........... *lykkelig* (over muligheten)
Mamma til snart 4 Skrevet 9. april 2008 #22 Skrevet 9. april 2008 Du trenger ikke å ha mottat noe i 6mnd før heller, så lenge du har vært student 6mnd før så får du fødselsstipend fra lånekassen. men er du samboer så spiller hans lønn inn i bilde. du slipper å betale tilbake. du får engangsstønaden i tillegg. fødselsstipendet sender du inn etter at barnet er født.
♥Cherrypie♥ Skrevet 9. april 2008 #23 Skrevet 9. april 2008 akkurat som førstegangsmamma*Thea Imilie* sier,jeg gjorde det ifjor men skal tilbake til skolen igjen da.. MEN om du føder fks i januar da så sender du inn bevis om fødsel osv etter fødselen å får da penger frem til sommerferien er slutt. du har krav på 10 mnd men d betyr ikke at du nødvendighvis får det! jeg fikk ikke penger når høsten kom å ringte lånekasse,de sa jeg måtte sende ny søknad men bekreftelse fra skolen om at j fortsatt hadde plass der etter permisjonen..dette tror j de gjør for å hindre juks osv å når det alikavel starter nytt semester så vil de ha søknader på nytt om du skjønner hva j mener:) bare pass på å få dn bekreftelsen fra skolen før du slutter,er ikke så lett å ringe å få en sånn om du ikke har skoleplass der..da r d lettere å få den når du går der å bare gi uttrykk for at du skal gå der etter fødsel og! man må være litt lur!hehe
Gjest Skrevet 9. april 2008 #24 Skrevet 9. april 2008 Ja, men du må ha vært student minimum 6 mnd FØR du føder. Ellers har du ikke rett på fødselsstipend.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå