Gå til innhold

Å "snike" penger fra lånekassa

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det mulig å starte på en utdanning, for å motta stipend/lån, betale semesteravg. og gå ut fødselsperm og motta fødselsstipend fra lånekasse, og ikke fullføre utdanningen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp. Hadde tenkt det selv, men så hadde jeg brukt opp min 8 år som student.

Skrevet

Ja, men må man ikke ha hatt studielån i 6 mnd før permisjon før man får? Er det noen føringer på hvor mye man har igjen av studier og slikt?

Skrevet

jeg er student nå og har vært det de siste 5 årene, men er ferdig nå til våren, men jobb kan jeg se langt etter. er snart i full gang med "baby-making", så trenger penger, og tenkte det hørtes ut som en "grei måte".......

Skrevet

Husk også at dersom du ved en senere anledning skulle ønske å studere, så får du ikke studielån dersom du henger etter med mer enn 60 studiepoeng. Noe som tilsvarer 1 års studie!

Skrevet

ja, jeg fikk i alle fall engangsstønaden sist jeg fikk barn mens jeg studerte.

Skrevet

Det er ingen krav til at du fullfører utdanningen du er i når då får barn, nei. Og du blir ikke skyldig lånekassen noe av den grunn.

Og ja, man får engangsstønad i tillegg.

Skrevet

Mulig jeg er over snittet teit nå men må ikke dette betales tilbake???

Skrevet

Hurra hurra! Da skal jeg prøve på barn om jeg kommer inne på studier også! :)

Skrevet

Fødselsstuipend regnes ikke som forsinkelse..

Skrevet

I forbindelse med fødsel får man hele stønaden som stipend og ikke lån, altså det må ikke betales tilbake.

Skrevet

Ja... til at det må betales tilbake??

Skrevet

Ok..... Tenkte bare det ble en dyr form for fødselspenger.

Men da gjør det ikke det :o)

Skrevet

Nei, alt blir stipend og må ikke betales. Det regnes heller ikke av de årene man har krav på støtte fra lånekassen.

Skrevet

fødselstipend må ikke betales tilbake nei.....hurra:)

Skrevet

Ja, og det stemmer at man må ha studert og mottatt støtte fra lånekassen 6 mndr. før. Og har du da studert deltid, får du fødselspenger beregnet etter et.

Skrevet

får finne meg et heltidsstudium jeg da........... *lykkelig* (over muligheten)

Skrevet

Du trenger ikke å ha mottat noe i 6mnd før heller, så lenge du har vært student 6mnd før så får du fødselsstipend fra lånekassen.

men er du samboer så spiller hans lønn inn i bilde.

du slipper å betale tilbake.

du får engangsstønaden i tillegg.

fødselsstipendet sender du inn etter at barnet er født.

Skrevet

akkurat som førstegangsmamma*Thea Imilie* sier,jeg gjorde det ifjor men skal tilbake til skolen igjen da.. MEN om du føder fks i januar da så sender du inn bevis om fødsel osv etter fødselen å får da penger frem til sommerferien er slutt. du har krav på 10 mnd men d betyr ikke at du nødvendighvis får det! jeg fikk ikke penger når høsten kom å ringte lånekasse,de sa jeg måtte sende ny søknad men bekreftelse fra skolen om at j fortsatt hadde plass der etter permisjonen..dette tror j de gjør for å hindre juks osv å når det alikavel starter nytt semester så vil de ha søknader på nytt om du skjønner hva j mener:) bare pass på å få dn bekreftelsen fra skolen før du slutter,er ikke så lett å ringe å få en sånn om du ikke har skoleplass der..da r d lettere å få den når du går der å bare gi uttrykk for at du skal gå der etter fødsel og! man må være litt lur!hehe

Skrevet

Ja, men du må ha vært student minimum 6 mnd FØR du føder. Ellers har du ikke rett på fødselsstipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...