Gå til innhold

sovemedisin til en 1 åring. noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter med at snupp våkner utallige ganger ila natten, og har nå kommet til et punkt hvor vi vurderer sovemedisin for å komme over kneika.. Hun er snart 14 mnd og vi har ikke sovet en hel natt på 10 mnd.

Eller har noen forsøkt akupunktur?

Trøtt nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er også 14 mnd, hun har alltid våknet mellom 5 og 20 ganger om natta (minst). Jeg vil absolutt ikke bruke sovemedisin på en så liten ( men det er jo min mening da, og forstår godt at andre prøver det), vi har prøvd fotsoneterapi, det hadde nok litt effekt, har hørt andre som det har funket veldig bra på.

Men vi har funnet ut at jenta vår sover bedre jo tidligere vi legger henne om kvelden, og mulig hun ikke har så stort søvnbehov for det hjelper også at hun ikke får sove for mye på dagen. I tillegg ser det ut som hun sover roligere når hun får være mye ute på dagtid.

Skrevet

Det preparatet som brukes terapeutisk til barn som et ledd i en sovekur, er stort sett Vallergan. Det anbefales ikke brukt til barn under to år.

Har heller ikke sovet en natt gjennom på flere år nå, og vet hvor desperat en kan bli. Det finnes flere instanser som kan bidra med hjelp, men først og fremst skal helsestasjonen kunne veilede o.l.

Her er noen interessant nettsider som omhandler temaet:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/3624448.html

http://www.helsenytt.no/artikler/soevnproblemer_barn.htm

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=15106&a=Kapittel

http://www.kursagenten.no/kurs/Kolikk-grat-og-sovn-12087.aspx

http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=17&tekstid=132

Det er også gitt ut mange bøker om temaet, så det kan også være en ide å oppsøke biblioteket og lese noen av dem.

Lykke til:)

Skrevet

Slik har vi det oxo. Så kom vi til en topp øre nese hals lege som konstanterte at hun har mye væsketrykk i begge ørene. Datteren vår våkner utallige ganger hver natt og vi holdt på å bli sprø da vi kom til denne legen. Hun skal få dren i ørene og da vil hun visst sove bedre.

Dattern vår våknet utallige ganger fordi trykket i ørene blir større når hun ligger og derfor mye mer ubehagelig.

Vil annbefalle deg å få en skikkelig utredning før du evt begynner med sovemedisin på et barn. Dattern vår er forøvrig 13,5 mnd og har ikke sovet et hel natt ennå....

Skrevet

har ikke følelsen av at det er noe sånt galt, bare trass og at hun vil opp og sove sammen med meg....

er jo litt slitsomt, men kan jo være det går over........

Skrevet

Halloen!

Sånn er det å ha små barn.

Gir da vel ikke sovemedisin av den grunn!

Vi var oppe flere ganger om natten helt til sønne vår var 3 år, så det er ikke unormalt.

Skrevet

Nei, sovemedisin til barn? Fysj! Skamme seg...

Skrevet

Først til dere anonyme som skriver at en bør skamme seg! Dere bør skamme dere som skriver sånn og gir desperate mødre enda dårligere samvittighet enn dem allerde har.

Så til trådstarter:

Vi har prøvd sovemedisin til vår sønn. Eller det blir galt å kalle det sovemedisin, for det er det ikke, det er allergimedisin, med sløvhet som bivirkning.

Sønnen vår har sovet lite og dårlig siden fødsel. Han har alltid hatt vansker med å sovne, sovet lite og lett. Han våknet på de verste nettene opptil 30 ganger. Og sånn holdt han på hver eneste natt. Mannen og jeg var så utlitte, fikk migrene og begynte å knaske smertestillende piller mot hodepine daglig. Vi kjeftet på hverandre, på en overtrøtt unge og holdt på å ta ut separasjon.

Vi prøvde alt det gikk an å prøve, skrikekur, akupunktur, ja alt vi kunne.

Det ble tatt prøver av ham og han ble grundig undersøkt for å utelukke alt annet.

Så fikk jeg denne medisinen av legen. Noe vindundermedisin ble det ikke i vårt tilfelle. Men den gjorde at han sov bedre 1. natten han fikk den, sov kanskje 5-6 timer i strekk, andre natta våknet han mer igjen men ikke like mye som uten medisinen. MEN dette gjorde at vi fikk hentet oss inn den ene natta og både vi og gutten fikk en helt annen hverdag. En gang i uken tydde vi til medisinen, og etterhvert så ble han flinkere og flinkere til å sove selv, slik at det nå som han har blitt 19 mnd er unødvendig å bruke.

Det skal mye til for å få denne medisinen, vi brukte ca 2-3 mnd før vi fikk det. For alt annet som kunne prøves måtte prøves før legen skrev ut resepten. Så det er ingen lettvint løsning slik mange tror.

Lykke til!

Skrevet

Har ei jente på snart 2 år, som kanskje har sovet 10 hele netter i sitt liv.

I de verste periodene har hun våknet flere ganger i timen, så jeg vet hva det er å være trøøøøøtt =)

Har ingen erfaring med hverken sovemedisin eller akupunktur.

Men ville prøvd akupunktur eller andre "alternative" metoder før jeg prøvde sovemedisin.

Jeg har kommet til det punkt at jeg forventer at hun våkner flere ganger om natta, og blir gledelig overrasket når jeg faktisk bare må inn 1-2 ganger før det er morgen.

Skrevet

Takk for tilbakemeldinger.. og støtte fra noen som skjønner litt hvordan det er.

Etter legging i kveld, har vi allerede vært inne hvert kvarter. Jeg mener det ikke er normalt søvnmønster for et barn, og derfor er vi ved det punktet vi er i dag. Vi har vært gjennom skrikekurer, flytting av senger, sove her og der, mamma, pappa.. Hun har ingenting å trøste seg med som smokk eller liknende. våkner, virker som hun er et helt annet sted.. kan minne litt om nattskrekk for de som har erfaring med det.

Homeopat har hjulpet på spisingen (noe som også har vært et problem), så nå blir det akupunktur først for å se om det hjelper.

Jeg er veldig klar over at det er vanlig å våkne om natten når man er et år, og det er ikke det som er problemet. problemet er at det ikke blir rom for å sove ettersom man er oppe opptil flere ganger i timen. Jeg klarer meg ikke på tre timer om natten.. og da har jeg selv lagt meg i ti tiden...

men jeg behøver vel ikke unnskylde meg ovenfor de som ikke forstår. Bedre med råd fra de som har erfaring...

Skrevet

sovemedisin til barn syntes jeg er heeeelt sykt!!!!

sorry ass...men sånn ER det å få barn, hvis dere tror det er noe som plager ungen så dra til legen å få en skikkelig utredning.

gutten vår har sovet dårlig de siste mnd (han er nå 20 mnd)

Men det har vært pga av plagsomme tenner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...