Gå til innhold

Dere som har hatt XU.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere fortelle litt om symtpomer og hva dere følte i forkant av dette.?? Hvilke symptomer kom først osv..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-mye stikkinger i hø side, lyske. Småblødninger.

Trodde først jeg hadde mistet i SA, begynte å blø samme dag jeg fikk positiv test. Var på innvendig UL,men dem så ingenting i livmor og heller ingen ex u.

Noen dager etter den sjekken, begynte smertene i høyre side, lyske. Ikke konstante, ble borte ved bevegelse, var verst når jeg satt.

Lørdag var verst, skikkelig stikkinger i hele magen, underlivet og. Skikkelig ekkelt. Kvalm, svett,klam. Ble sendt rett ned til sykehuset med sykebil samme kvelden, ble operert om natten. og måtte fjerne høyre eggleder. Siden d kunne bli arr og jeg kunne få det tilbake igjen, hvis dem ikke fjernet den.

synd dem ikke kunne se exu'en på første innvendige UL, men det hadde vel ikke utvikla seg til at de kunne se noe.

Få deg en sjekk hvis du er i tvil!!!!

Skrevet

Takk for svar. Er litt usikker. HAr ingen svangerskapssymptomer og har veldig vondt i den ene siden,, stikker og "hamrer" veldig. Føler meg varm på den siden. Har også litt småvondt i den andre siden også. ER tredje svangerskap så skjønner jo at livmora vokser at det er derfor det bare kan stikke sånn. Men blir veldig i tvil siden jeg har så mye vondt.. Blir redd. Skal til legen min i morgen og håper hun kan hjelpe meg. Er bare 5 uker på vei. Har ingen tegn til blødning i det hele tatt. Huff, detter er nervepirrende..

Skrevet

vanskelig d her ja...Men jeg hadde d så på følelsen at noe var galt. Angrer innmari på at jeg ikke ba dem om å sjekke skikkelig ved egglederne på første sjekk. Men dem hadde kanskje fjernet hø eggl likevel.

Har du ikke hatt sånn tidligere, hatt det lenge? Jeg var ca 5+5 når jeg var på første sjekk.

Skrevet

jeg kjente stikkinger i hø side fra da jeg hadde eggløsning den pp vi ble gravide. dem var selvfølgelig ikke så vonde som i forrige uke.

når jeg fikk blødning den dagen jeg fikk pos test, hadde jeg menssmerter,litt mer intense enn vanlig og hadde mensmerter i tre dager. (til vanlig har jeg bare den første dagen)

Skrevet

Jeg har vel bare hatt sånne små stikninger, som jeg bare regnet med var vanlig siden livmoren vokser. Men nå har jeg det mye.. og veldig vondt om kvelden når jeg setter meg ned. Så det skal bli utrolig godt med en skjekk i morra. Men uansett hvis jeg får UL så ser de vel ikke så mye alikevel siden jeg er så kort på vei? ÅÅÅ kan det ikke bare bli trosdag.. Blir gal av å vente sånn..

Skrevet

dem så ingenting på meg når jeg var 5+5.

Håper du slipper exu!!!

Skrevet

Æsj de gjorde ikke det nei. Huff. Håper jeg slipper.. Håper det er bare livmora som strekker seg kraftig! Men hadde du blødninger i forveie eller? Jeg trøster jo meg litt med det da.. De fleste som har hatt xu har bare begynt å blø...

Skrevet

ja, hadde småblødninger noen dager, så opphold, så begynte d igjen, d var da jeg ble dårligere og til slutt innlagt.

varierer med blødning under en exu ifl en jordmor jeg har hatt litt kontakt med...

men som sagt så fikk jeg en mensblødning uka etter ikm( samme dag som pos test) og legen mente at d var en komplett SA, uten komplikasjoner. Noen dager etter kom smertene i hø side, litt stikking og småblødning.sånn var d til og fra fra mandag 31.mars til lørdag 5.april

Skrevet

Ok tusen takk for svar. Er vel bare å vente til morgen så får vi se hvordan dette går. Tvi tvi..

Skrevet

lykke til, be ihvertfall legen ta en grundig sjekk på deg :):)

Skrevet

Hei, jeg hadde en XU for mange år siden. Jeg visste ikke at jeg var gravid engang den gangen, før egglederen sprakk og jeg fikk noen forferdelige smerter. Egglederen på venstre side ble fjernet. (Dette gjør det ikke vanskeligere å bli gravid, Den friske egglederen tar over for den som ikke er der og man har eggløsning like ofte som før).Uansett: I begge mine graviditeter etter XU opplevelsen har jeg tatt en UL i uke 5 for å se at graviditeten sitter der den skal. Det har den gjort begge gangene, og det var ikke noe problem å se den. Man vil se en tydelig fostersekk i livmoren. Jeg synes det er kjemperart at gynekologen din, ire86, ikke fattet mistanke om XU da han/hun ikke fant noe i livmoren. Dette burde ikke ha skjedd.

Jo tidligere man oppdager en XU, jo tidligere kan man redde egglederen. Når det er sagt, er det mindre sjangse for gjentagelse av XU dersom man fjerner den tette/defekte egglederen

Skrevet

Må bare legge til at stikkinger nedover på siden og ned i lysken er helt vanlig i normale svangerskap og at graviditeter utenfor livmoren er svært sjelden. Håper du får tatt en UL time slik at du får senket skuldrene. Embryoet sitter nok helt sikkert der det skal. Lykke til.

Skrevet

nei, jeg vet, angrer på at jeg ikke ba legen sjekke nøyere,men,men, håper så inderlig at jeg slipper exu igjen!!!!

Skrevet

Det var jo ikke din skyld, men litt slurvete av gynekologen synes jeg. Det er jo hans jobb.

Nå som du har fjernet egglederen er sjangsen for å oppleve det igjen ekstremt liten. Det er det større sjangse for dersom de bare fjerner embryoet og ikke egglederen. Husk at du ikke kommer til å ha noe problem med å bli gravid som følge av dette. Jeg ble gravid på første forsøk, bare noen måneder etter min XU.

Lykke til!

Skrevet

fikk du vite hva som gjorde at du hadde exu? tidligere infeksjon eller bare at egget aldri kom ned til livmoren?

Skrevet

Nei, fikk ikke vite grunnen. Vet med sikkerhet at jeg ikke hadde en infeksjon, fordi jeg ble grundig undersøkt av en gynekolog(spesialist) rett før XUen.

Regner med at den venstre egglederen var trang eller tett, eller så skjedde det bare helt tilfeldig.

Jeg tenker ikke så mye på det lenger, siden jeg har vært gravid i livmoren tre ganger etter dette (inkl en provosert abort), og blir lett gravid. Det har vært betryggende for meg, allikevel, å sjekke tidlig at graviditeten sitter i livmoren.

En XU er jo utrolig traumatisk, og kan være livstruende.

Skrevet

hei!

Jeg hadde xu sist gang jeg var gravid og det vil jeg ikke unne min verste fiende engang. Fyfan hvor vondt jeg hadde, levde i min egen smerteverden og trodde faktisk jeg skulle dø noen netter når smertene var så kraftige og feberen så høy at jeg bare svimet av og fløt rundt i en døs.

Det begynte med at jeg fikk en slags mens da jeg skulle ha mensen, men testet positivt da jeg var nesten 6 uker på vei. Da hadde også smertene begynt, over høyre eggstokk stakk det så kraftig at jeg måtte ned i knestående til tider (tro meg det er ikke som de strekningene alle gravide føler) og siden fosteret som satt i egglederen presset på noen nerver fikk jeg også så uhvorvelig vondt nederst i magen (over blæren) Det går ikke ann å beskrive engang hvor vondt det var. Klarte tilslutt ikke gå på do eller ligge/sitte og da jeg var på ultralyd var livmoren tom, men de så en stor kul i egglederen min. De trodde først at det kunne være blindtarmen siden smertene var ikke så altfor langt derifra.

Hele tiden hadde jeg enten brun utflod eller blødning. Mitt tilfelle er litt spesielt siden jeg hadde store cyster i begge eggstokkene i tillegg som også gav meg smerter, dermed var det vanskelig for gynokologen min å se om det var fosteret eller cystene han så :-( Men da jeg skulle vært 8 uker på vei klarte jeg ikke komme meg opp av sengen engang:-( Jeg er vant til sterke smerter pga de cystene, så en "normal" person ville nok ha vært på sykehuset forlengst.

Men heldigvis for meg så hadde fosteret død like før jeg fikk indre blødninger eller eggstokkene ble ødlagt!! Så var på en vanlig utskrapning dagen etterpå.

1 mnd senere hadde jeg en laparasopi og fikk fjernet de store cystene også.

Men tilbake til poenget, tro meg.... du kjenner visst det er noe galt!!! Jeg har masse stikkinger over eggstokkene og diffuse smerter i magen nå i denne graviditeten daglig, men er ikke i tvil om at det er helt normalt :-)))

Men visst du er usikker så få deg en tidlig ultralyd:-) Håper at alt er bra med deg!!!

Skrevet

Lova: nei, jeg kan ikke huske jeg har hatt en infeksjon jeg heller, og legen sa etter operasjonen at den venstre egglederen såg normal ut, så da får jeg tro og håpe d beste! :)

Skrevet

Det synes jeg du burde! Lykke til videre!

Skrevet

Tuuusen takk for svar jenter. Dette synes jeg var bra! Interessant å høre flere som har opplevd. Jeg får gi dere en beskjed hvordan det har gått etter legen imorra. Håper jeg får roa meg litt for har såå lyst til å glede meg over dette svangerskapet enn å gå sånn å gruble...

Skrevet

jeg fikk stikk i skulderen og jeg, som en stor nål gjennom skuldern.. noen flere som opplevde det?

Skrevet

ikke før etter operasjonen...

Skrevet

jeg ble ikke operert, lå inne to tre dager og vurdert, men fikk i stedet behandling med metotrexat, fikk fire eller fem sprøyter.. hadde stikkene i skuldern etter kanskje en uke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...