Gjest Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 Dere med babyer som har fått konstantert melkeallergi hvor lenge måtte dere vente på time på sykehuset??? Var hos fastlegen på mandag og fikk beskjed om ventetid på 1-3 måneder. Til da har jeg blitt sprø pga ekstrem mangel på søvn de siste 6 mnd............ Er det ingen tester som kan tas hos fastlege?? Eller må vi til sykehuset??
Legekjærringa Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 ? ventetid. Hvor bor du da? Jeg fikk henvisning og ringte rundt til forskjellige klinikker som driver med allergitesting i Oslo. Noen hadde 3 ukers ventetid for å komme inn, andre mindre. Fikk heldigvis time samme uke ett sted. Prikktest tas på stedet og utslaget kom med en gang. Voksentoppen har 3 mnd ventetid for å komme inn, men da må du ha henvisning til spesialist. Bor du utenfor Oslo, kanskje du må på sykehus for allergiutredning? eller?
Leandermamma Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Vi står på venteliste på Haukeland. Vet at de mottok søknaden 26 februar, men vi har enda ikke bllitt tildelt time....... Har ringt mange ganger for å purre, men de sier bare at det tar ca 2 mnd før man får tildelt time og nye 2 mnd før man kommer til. Hvis du har mistanke om melkeallergi så er den enkleste måten å prøve en periode uten melkeprodukter ( i din kost hvis du ammer) og se hvordan barnet da reagerer. En blodprøve på et så lite barn er ikke helt troverdig, så barnet kan ha melkeallergi selv om testen er negativ. Hvis du allerede har begynt på Nuramigen, så får du tilbakebetalt det du har lagt ut 6 mnd tilbake, men et vedtak fra NAV kan ta opp til 2 mnd og de krever at barnet har vært til undersøkelse hos en spesialist. Lykke til!
En til! Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Vårt barn fikk diagnosen laktoseintoleranse på Haukeland. Tåler altså ikke morsmelk heller, da laktose finnes i selve morsmelken - uavhengig av min diett. Ble konstatert ved avføringsprøve, som vi tok da han var innlagt på barneklinikken. Fikk henvisning fra lege direkte til Haukeland samme dag som vi var hos legen, fordi laktoseintoleransen var så kraftig at den forhindret ham fra å gå opp i vekt. Han skrek mange timer hver dag. Gråten stilnet fra og med første flaske med Nutramigen... Fikk innvilget søknad om blå resept etter halvannen måned (fra innleggelsen). Først måtte vi komme tilbake på kontroll, og prøve med tilbakevenning til morsmelk. Dette gikk ikke - magen hans slo seg vrang med én gang, til tross for at jeg var på streng, helt melke/laktosefri diett. Da sendte legen på H.land søknad til NAV, og etter en liten måned fikk vi vedtaket, som gjelder kostnadsfri Nutramigen i et år.
Leandermamma Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Hei Baby til Jul! Hvorfor fikk dere bare Nutramigen for 1 år?? Vi har nettopp fått det innvilget og vi fikk frem til 2017... Skal vel ikke være så stor forskjell i samme by??
En til! Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Mulig jeg har sett feil, men tror det stod for et år av gangen, at vi må fornye den en gang i året. Men mulig jeg har sett feil, altså... Ammetåke selv om jeg ikke ammer... ;-)
Legekjærringa Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 hallo damer! Baby til jul...hvorfor testet de ut laktose også? Tok de prikktest også på melk? På sønnen min testet de kun med prikktest, men hvis laktose kun testes i avføring så tenker jeg at han kanskje også kan ha det.... fikk beskjed om melk-allergi....da regnet jeg med kun proteiner. Men jeg holder meg unna ALT som er i nærheten av melk; protein eller sukker...
Lene4021 Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Hei Baby til jul! Gjoer regning med at det er resepten du snakker om naar du sier den maa fornyes hvert aar. Vi har ogsaa faatt vedtak frem til 2017, men resepten kan de ikke skrive ut for mer enn ett aar av gangen.
En til! Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 Ja Lene, stemmer, har sjekket nå. :-) Vedtaket gjelder i ti år, og resepten i ett år. De tok mange prøver av ham på sykehuset, var ganske prekært å raskt finne ut årsaken til at han ikke la på seg, han var veldig mager. Han spiste godt, men gulpet masse og hadde veldig hyppig avføring. Dette er typisk for de som har kraftig laktoseintoleranse. Så de tok nok avføringsprøve fordi avføringen var hyppig, slimete og grønn og veldig tynn (beklager detaljene..). Det er heldigvis veldig vanlig å vokse av seg laktoseintoleranse når de har det fra starten av.
Legekjærringa Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 ah....sønnen min er ikke mager, legger på seg veldig bra selv om han gulper masse, men har hatt nå i 2 uker sånn avføring du beskriver. Synes det er rart at spes. jeg går til ikke har utredet dette da jeg sliter veldig med gullet mitt. Tør nesten ikke spise nå jeg så jeg går på veldig strikt diett.
En til! Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Ok, håper du snart får et svar, slik at gullet ditt kan få en velfungerende mage og tarmer. Ikke kjekt når det er sånn, det vet jeg alt om. Gutten vår gulper en hel del ennå, men vektøkningen har vært betraktelig bedre etter at vi begynte med Nutramigen. Dersom avføringen er sånn, og har vært det i hele to uker, bør det taes flere prøver, det er jo et tegn på at noe er galt. Legen forklarte oss at ved laktoseintoleranse går maten gjennom tarmene uten at næringen taes opp, fordi det mangler et enzym i tarmene. Så det de gjorde (hvis jeg forstod det riktig) var å måle hvor mye næring som var i avføringen hans når den kom ut. (Igjen, beklager detaljene... :-) Han ble, som et resultat av den veldig hyppige avføringen, veldig sår. Hvis gullet ditt er sår i stumpen, vil jeg tipse om en salve vi fikk på sykehuset som heter Ødypys. Supre saker. Heller ikke kjekt for deg å være på superstrikt diett. Vet ikke om det hjelper, men du kan jo vise til vårt eksempel, laktose-testen var en veldig enkel prøve å ta, vi fikk svar på den dagen etter. Krysser fingrene for at dere snart får et svar! Lykke til!
Legekjærringa Skrevet 9. april 2008 #13 Skrevet 9. april 2008 takk for svar. Jeg gir livet mitt for sønnen min så en strikt diett skal jeg klare noen mnd. til. Hadde tenkt å amme han til han ble rundt 1 år. Problemet er hvis det er slik du sier at de kan reagere på laktose i MM og er uavhengig av diettrestriksjoner; altså ikke bare laktose i kumelk men i MM også! Legen min ville at jeg skulle slutte å amme, uten å ta noen prøver. Han vil ikke ta flaske og vil absolutt ikke ha Nutramigen eller andre erstaninger (prøvd med tutkopp, vanlig glass, skje ALT)...men jeg prøver hver eneste dag.
En til! Skrevet 9. april 2008 #14 Skrevet 9. april 2008 Rart at legen ville du skulle gi opp ammingen uten å ta noen prøver... Håper du får de prøvene dere trenger, det har dere krav på. Vi prøvde med tilbakevenning til morsmelk flere ganger enn "kravet" fra sykehuset, i tilfellet det skulle gå. Pumpet meg like ofte som han fikk flaske for å opprettholde produksjonen og prøvde jevnlig. Men det gikk ikke, han vokste det ikke av seg. Magen slo seg vrang hver gang vi prøvde med litt morsmelk. Var fælt. Nå håper vi at han vil vokse det av seg etterhvert, sånn at han kan ha et normalt kosthold senere. De fleste gjør det, innen første leveår. Problemet med å ha en superstreng diett over tid er at det kan gå utover melkeproduksjonen, og næringen i melken. Skal ikke være lett, dette. Ønsker dere masse lykke til. :-)
Gjest Skrevet 10. april 2008 #15 Skrevet 10. april 2008 HI her Tusen takk for mange svar. Rart at det skal være så forskjellige rutiner her i Norge. At noen tar blodprøver ,andre avføringsprøver, osv.... Jeg får bare purre på hos barneavdelingen og håpe vi kommer inn snarest mulig.... I ren desprejon dro jeg til en alternativ behandler på tirsdag som tok en test av allergier på jenta mi. Hun brukte noe som heter bio-resonans maskin. Og fant ut at hun reagerte på flere matvarer bla melk, nøtter, eple mm. Skal prøve å holde meg unna dette i en uke og se om hun blir bedre. Er jo verdt et forsøk og mye alternativ behandling fungerer jo like bra som medisin.........???
felina Skrevet 19. april 2008 #16 Skrevet 19. april 2008 Hei jeg er litt sent ute her.. Datteren vår på 5 måneder har hatt blod i avføringen siden hun var 6-7 uker. Avføringen har også blitt tynnere, grønnere og mer slimete med tiden.. Dette er heldigvis de eneste symptomene hun har hatt, mao hun er veldig blid og fornøyd og legger på seg, og gir aldri noe tegn til magesmerter. Kveldspoliklinikken på Haukeland rådet oss til at å prøve melkefri diett. Det har jeg gjort i over en mnd nå uten noen bedring. De antydet også at hun kunne være allergisk mot min melk. Etter en lang overveiingsprosess og rådføring med privatbarnelege hos Aleris bestemte vi oss for å prøve Nutramigen i en ukes kur, forhåpentligvis vil det være lenge nok til å roe tarmen tilstrekkelig slik at vi kan ta opp igjen ammingen. Hun tar Nutramigenen uten noen problemer heldigvis, og jeg pumper meg til hvert måltid for å holde produksjonen igang. Avføringen har blitt mye fastere, men det ville den kanskje uansett med overgang fra morsmelk til MME, men det er fortsatt friskt blod i den. ., etter 2 dager på Nutramigen. Vi har også fått time på barneklinikken om flere måneder, så vi valgte å gå privat. Er det noen som har lignende erfaringer i forhold til symptomer, effekten av kuren og det å gå tilbake til morsmelk?
Pingpling Skrevet 29. september 2008 #17 Skrevet 29. september 2008 Hei felina, hvordan har det gått med dere? Vi sitter i litt samme situasjon nå og er derfor litt spent. Gutt på 3 mnd med blod i avføring i over en mnd og grønn, slimete og hyppig avføring. Bra vektoppgang og blid og fornøyd. Prøvde melkefridiett uten effekt, og gir nå nutramigen for å roe tarmen. Ikke blod med nutramigen men avf. er fortsatt helt grønn. Pumper det jeg har for at ikke prod. skal gå ned for mye, vil begynne å innføre litt amming nå, gradvis. Har tenkt å komme til en spesialist, var du fornøyd med Aleris??
Trulte76 Skrevet 29. september 2008 #18 Skrevet 29. september 2008 Jeg tok en blodprøve på legekontoret da hun var 7 mnd, den var negativ. Så jeg ble henvist til sykehuset for pirketest, men fikk ikke time før hun var 14 mnd. 7mnd etterpå. Den var positiv. Hvorfor det tok 7 mnd vet jeg ikke. Om hun måtte være over et år eller om det var ang ventetid aner jeg ikke. Men dette er 8 år siden da..mulig det er anerledes nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå