Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde uoppdaget seteleie med første jente og det ente i hastekeisersnitt. Jeg er selv født i seteleie og det har nå kommet forskningsresultater som tyder på at seteleie er genetisk. Det vil si at jeg har opptil dobbel så stor sjanse for å få et barn som ligger i seteleie. Har virkelig ikke lyst på et nytt keisersnitt, men tanken på en setefødsel er skremmende. Noen her som har fått flere barm i seteleie? Håper bare lillejenta legger seg med hodet ned.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er innom en snartur fra 3 tri her..

Min første satt i seteleie, ble oppdaget under fødselen, og fikk heldigvis føde vaginalt. Er glad for det!!! Fikk epidural og kjente ingenting av selve fødselen. Heller ikke etterpå hadde jeg noen smerter. Så hvis dette barnet også skulle sitte med rumpa ned så satser jeg på at jeg får føde vanlig da også!!

Men ifølge både leger og jordmødre så var det ingen spesiell statistikk som tilsa at hvis man har fått et barn i seteleie så får man neste også slik..

Skrevet

har ikke opplevd det selv, men vet om de som har født i seteleie uten problemer..men de har også hatt hodefødsel. Så der kom ene med rompa først og andre med hodet..så MÅ ikke komme med rompa først denne gangen :)

Skrevet

Jeg hadde vagianl setefoedsel med foerste barn, skal se om jeg finner igjen de traadene jeg har skrevet om det paa og lime dem inn her. Gjoer det med glede igjen, jeg tror at med gode bekkenmaal, forberedelser og motivasjon saa er det ingen grunn til aa vurdere ks mer enn vaginalt en gang i vaare dager med det utstyret de har til aa overvaake babyen og den kunnskapen de har om setefoedsler i dag.

Skal lete litt og se som jeg finner traadene til deg... =o)

Skrevet

Og denne her:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/137327277

Utover dette finnes seteleiedebatten, men det er ofte like saa bra paa 3. trim, muligens noe mer aktivitet der.

Lykke til med valget! Har du romslig bekken - innvendige maal altsaa, som ikke har noe som helst med brede hofter eller ikke aa gjoere (!) saa er vaginal foedsel noe man kan vurdere som helt forsvarlig. Min venninne som hadde bare akkurat saa store maal man maatte ha for aa faktisk faa lov aa foede vaginalt med stumpen foerst, valgte ks, da hun forsto at hodet kunne komme til aa sitte fast. Hos meg kom hodet ut rolig paa en siste, enkel pressri, jeg revnet ikke og var oppe og dusjet rett etterpaa og gikk tur paa sykehuset samme kveld. Gjoer det gjerne igjen.

Svarte ogsaa paa en traad tidligere her i dag, en som lurer paa hvor hun kan finne svar paa to ting (sterilisering/igangsetting) Kom inn paa min forrige setefodsel der ogsaa, om du vil lese.

Tvi tvi til deg. =o) Samme hva det blir.

Skrevet

Har fått 6 barn...5 er født med hodet først....sistemann lå i seteleie og ble tatt ut ved keisersnitt.....:) Så rent statistisk kommer vel nr 7 med hodet først....

Lykke til uansett hvilken vei småen ligger....:)

Skrevet

Takk takk for gode svar. Til Femina: Nå har jeg lest meg gjennom trådene og det var virkelig til stor hjelp. Nå vet jeg at jeg kan føde vaginalt dersom målene på bekkenet er store nok. Var slitsomt med keisersnitt og vil så veldig gjerne oppleve en fødsel. Satser fortsatt på hodeleie, men nå er det ikke krise med seteleie heller:)

Skrevet

Fint! Husk likevel; jeg er bare en kvinne med en enkelt opplevelse, men det er saa mange vettskremte der ute og noen leger/jordmoedre er for raske med aa gaa for keisersnitt, man skal uansett kjenne sine rettigheter/muligheter.

Lykke til til deg, du vet hvordan det er med setebarn og ks, kanskje du om noen mnd ogsaa vet hvordan motsatsen er? Saa spennende da. Mitt barn laa i alle mulige leier foer hun endelig satte seg godt til rette. Det er visst noen som har en livmor som gjoer at babyen til slutt havner i sete, men det er ytterst faa da.

En foedsel er en foedsel uansett, man har ingen garnatier uansett hvordan man foeder. Maal bekkenet du, og faa deg en ordentlig samtale med noen som har tatt i mot barn i sete, vaginalt, og saa vurderer du situasjonen etter det.

Jeg er nok i overkant motivert for vaginale foedsler, men mener ikke man skal gjoere det for enhver pris. En av mine venninner tar ks i narkose, hun vil ikke hoere noe som helst snakk om noen som helst variasjon av vagianl foedsel, overhodet. Vi er saa forskjellige. =o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...