Gjest Skrevet 9. april 2008 #1 Skrevet 9. april 2008 kanll vondt. kjenne at det e smerter over hele bryster, klarer ikke å legge han til det vonde brystet. noen som har noen råd for hva jeg kan gjør, heilt grusom vondt da... kan ikke huske at jeg har vært kald eller noe, det kom bare sånn plutselig, bør en kontakte lege? føler meg plutselig så uerfaren på det området....
trulletrollemor Skrevet 9. april 2008 #2 Skrevet 9. april 2008 Huff! Stakkars deg! Det er IKKE godt med brystbetennelse! Det er viktig å få tømt det vonde brystet godt. Legg han til på dette brystet først hver gang, selv om det gjør vondt. Hvis han ikke greier å ta tak i det hele tatt må du pumpe det tomt, og det er ikke like lett. Noen andre tips: -Varm opp brystet før amming (f.eks med en rispute, holde puppen i en bolle med varmt vann eller i dusjen). - Når utdrivingsrefleksen er i gang kan du "hjelpe" melkestrømmen ved å stryke forsiktig mot brystknoppen Nå hyler babyen min, så jeg må avslutte. Ta en titt på ammehjelpen.no sine hjemmesider, der er det mange råd, og jeg ville også gått til legen. Du trenger antibiotika hvis det ikke gir seg og feberen stiger over 40 grader. Da er det greit å ha resepten i hus.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #3 Skrevet 9. april 2008 Hvis du har feber ville jeg ha kontaktet lege..
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 9. april 2008 #4 Skrevet 9. april 2008 Merkelig at noen her ber deg legge barnet til det vonde brystet, hvis du har brystbetendelse.. Jeg har hatt det, å det er knallvondt!! Stakkars deg:-( Når jeg hadde det, fikk jeg jeg over 40 i feber så kontaktet legevakten, kom inn med en gang å han ba meg pumpe annahver time hele natten og dagen å KASTE den melken. Det er betent, noe som da vil si at det er betent melk å dette skal ikke barnet ha. Men hvertfal viktig å pumpe og pumpe og pumpe. Hvis man ikke får tømt det, kan det i værstefall ende opp med at de må kutte opp brystet ditt å tømme byllen. Er ikke for å skremme deg eller noe som helst, men pumpe er veldig viktig for å slippe dette inngrepet! Masse lykke til!
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 9. april 2008 #5 Skrevet 9. april 2008 Så fikk jeg jo såklart antibiotika! :-)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2008 #6 Skrevet 9. april 2008 Hei! Jeg har hatt brystbetennelse og det er ikken noe behagelig. Det er viktig å tømme det annenhver time, og hver 3. time på natten. Melken er ikke betent, etter hva min lege fortalte meg, betennelsen sitter i brystvevet. Det beste er at barnet tømmer brystet selv om det gjør vondt, for det er mer effektivt enn pumping. Selv fikk jeg ut bare noen dråper ved pumping da jeg hadde brystbetennelse. Det som barnet ikke tok, melket jeg ut i dusjen, hadde så vannet varmt som mulig. Ikke sikkert du trenger antibiotika, men det avgjør legen, ikke alle brystbetennelser som er bakterielle. Få deg også en nesespray som starter utdrivninsrefleksen, så gjør det ikke så vondt å amme/melke ut. God bedring!
@nemone Skrevet 9. april 2008 #7 Skrevet 9. april 2008 Har hatt mange runder med brystbetennelser med mine to og vet dessverre altfor godt hvor vondt dette er. Kan dele mine erfaringer. Før det første: Tøm brystet! Det beste er å amme barnet - det tømmer brystet mer enn å pumpe. Sjekk bare først at det ikke er puss i melken (klem ut litt og se at det ser normalt ut). Det er ikke noe i veien med melken i et betent bryst så lenge det ikke er puss i den. Det kan gjøre sinnsykt vondt - har ammet så tårene har sprutet flere ganger - men det må til. Du kan også gå i dusjen og massere forsiktig på det vonde brystet. Du må tømme brystet hyppig når du har betennelse - sett på vekkeklokka på natta og tøm hvis det er nødvendig. Et annet tips er å legge på kesam - smør tykt på og legg over en klut. Har du feber og dårlig allmenntilstand, eller at du ikke får ut kulene selv så oppsøk lege og få antibiotika. NB!!! Veldig mange allmennleger skriver ut feil antibiotika - kvinneklinikken på AHUS var veldig bestemt på at man skal ta Diclosil som er bredspektret. Lykke til og god bedring.
To under Skrevet 9. april 2008 #8 Skrevet 9. april 2008 Hvis du har feber ville jeg ringt legen og fått resept på antibiotika med en gang. Hvis det ikke har kommet så langt ville jeg gått i dusjen og massere brystet med olje i veldig varmt vann. Det har hjulpet meg flere ganger. Tror nok du kan gi babyen melken din selv om brystet er betent.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #9 Skrevet 9. april 2008 tusentakk for gode svar. fytti så vondt, eg klare ikke å amme på det betente bryset, ja har prøvd mange ganger i dag. nå har eg fått hete tokter og svettettokter, svimle så bare det. men må vell kjøpe en bryst pumpe. satse på at detgår bra. gutten min har fått mme i dag og pupp på den gode puppen. han kasta opp med en gang han fikk melk fra den andre puppen.. har prøvd den nesesprayen som driver ut melka men eg e heilt fortvila kossen dette ska gå i kveld og i natt. har fått feber . over 39 i feber...
Gjest Skrevet 9. april 2008 #10 Skrevet 9. april 2008 Jeg har hatt tette melkeganger ofte selv, vet hvor dårlig man blir og hvor kjedelig det er. Men det går over! Krever litt innsats mens det står på, men det trengs for å få løst det opp. Det du har er ikke brystbetennelse, men det kan bli det om du ikke får løst det opp. Du har en eller flere tette melkeganger i brystet. (vonde kuler). Bak der samler melka seg opp, og begynner å lekke ut i vevet. Det gir smerte og feber. Det går helt fint å gi barnet melken fra det vonde brystet. Med mindre det utvikler seg veldig langt og du får en ansamling av puss som tømmer seg i melka. Men om han reagerer på den, så kan det være at den har "syrna" litt pga at den har stått i brystet lenge. Det går seg til når du får løst opp proppen. Merkelig råd hun over her fikk fra legen. Det aller beste er å amme, ingen pumpe tømmer brystet like bra som barnet ditt. Men de fleste må supplere med en pumpe for å få tømt ofte nok. Det funket også kjempebra for meg å gå i dusjen, bruke knallvarmt vann rett på puppen og håndmelke det jeg klarte. Masser når utdrivingsrefleksen starter, bruk gjerne olje for å minske friksjonen. IKKE klem og masser brystet når melka ikke renner, det kan skade melkegangene og gjøre vondt verre. Det kan også hjelpe med varme omslag før amming. Hell ris i en tennissokk og ha noen sekunder i mikroen. Fungerer kjempefint! Du kan ta Ibux for smertene og feberen, det er litt betennelsesdempende også. Jeg hadde feber hver gang jeg hadde tette melkeganger. den kom fort og steg opp til 40 , tror aldri jeg har følt meg i så elendig form. Men det utviklet seg aldri til en brystbetennelse, trengte ikke antibiotika. Stå på med "tømme-regimet" i et døgn. Merker du ingen bedring da, så trenger du antibiotika antakeligvis. Husk at du skal avgi melkeprøve før kuren startes, slik at de kan finne ut hva slags typer bakterier det er og evt korrigere antibiotikaen etterhvert.Jeg vil anbefale det å kontakte ammepoloklinikk, om det finnes i nærheten. De har mye mer peiling enn legene på legevakta. På helsekost får du også noe som heter Lecitin. Det kan hjelpe å ta, gjør at melka blir mer homogen og ikke så lett tetter kanalene. OG sist, men ikke minst: Hold deg varm.. Bruk ullinnlegg og ullgenser, og hold deg under dyna når du ikke er opp og pumper, dusjer osv. GOD BEDRING - dette klarer du! Dette ble kjempelangt, sorry..
Gjest Skrevet 9. april 2008 #11 Skrevet 9. april 2008 takk for ett kjempe godt råd, skal prøve det som du har sagt:) . fikk nesespary og antibiotika, men legen va usikker på om eg hadde någe bakterier.
Gjest Skrevet 9. april 2008 #12 Skrevet 9. april 2008 Ja, det trenger ikke være gått bakterier i det ennå. Og det beste er jo å slippe antibiotikaen, den kan gi så kjedelige bivirkninger både for deg og lillegutt. Bl. annet sopp og diare. Men må man så må man. Men jeg vil tipse deg om å se det an til i morgen før du evt begynner på de. Tok de melkeprøve av deg da? Hva slags antibiotika fikk du?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå