Gå til innhold

Noen spm ang. tannlegebesøk under graviditet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får innkallelse en gang i året til tannlegebøsk, og da lurer jeg på om det er noen vits i å dra når man er gravid?

Kan de bruke alt det de bruker til vanlig hos en gravid også?

Syns jeg har hørt noe om at man ikke skal bruke div. ting som tannlegen bruker når man er gravid. Hva med bedøvelse?

Jeg drar ikke til tannlegen for å borre om jeg ikke får bedøvelse.. da venter jeg heller til etter jeg har født...

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skal jo ikke ta røntgen ihvertfall, men det beste er at du ringer til tannlegen din og spør. Jeg var nylig hos tannlegen, da fikk jeg bedøvelse som er "mildere" og mer lokal, eller noe i den duren, noe som passer gravide fint. Men det er jo noen fyllinger etc man ikke skal ha mens man går gravid, tror jeg, så det beste er nok å ringe til eksperten!

Skrevet

Ok, takk for svar :-)

Ja, jeg tror jeg ringer til tannlegen når jeg får innkallelse, som kommer i mai eller juni. Det var det jeg trodde, at det var noe med fylling eller noe. Men de har vel en sånn "matte" de dekker magen med når de tar røntgen, har de ikke? Syns jeg har fått sånn før. Husker ikke helt..

Men om de ikke får tatt røntgen er det vel ikke mye vits i å gå uansett...eller??

Skrevet

Hei hei

Jeg var til tannlegen i beynnelsen av svangerskapet,hadde både røntgen,bedøvelse og skifiting av fylling.Jeg spurte både tannlegen og jordmor om det var i orden og det var det.

Røntgen idag er ikke det samme som for 10 år siden,har tannlegen din nytt utstyr så er det ikke noe å bekymre deg for.Sevfølgelig om du må ta 10 bilder så ville jeg ventet,jeg tok bare et og det med forsikring om at det ikke var skadelig.Jordmor nevnte feks stråling fra mobil tlf var farligere og ikke minst fly hadde mye stråling,men det er noe vi ikke tenker så mye på fordi det brukes mye oftere.

Men du må lytte til deg selv,ikke vits i at du skal ha dårlig samvittighet fordi du har vært hos tannlegen din i svangerskapet ditt;-)

Skrevet

Jeg var hos tannlegen i går,

du skal ikke ha røngten, fordi det er stråliner som påvirker barnet, men så lenge du sier ifra til tannlegen, burde de kunne kontrollere dette selv. Min fikk vite det, og sa at det er enkelte ting vi da ikke burde gjøre. Men det gikk greit med bedøvelse og sånt.

Du burde kanskje spørre etter en liten sjekk, for tenner og tannkjøtt blir svakere under et svangerskap.

Men det er veldig ofte at det forekommer betent tannkjøtt. Jeg fikk et skyllemiddel mot dette, som dreper de bakteriene som er verst..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...