Gå til innhold

Er det det samme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å være rasist og rasebevist??

Lurer oppriktig... hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mennesker er ikke indelt i raser som hunder. Men jeg forstår hva du sikter til. Har selv bodd et sted som eneste hvit i 9 måneder og fikk møte meg selv i døra. Jeg har virkelig trodd på at inni er vi like osv osv. Men det er masse kultur knyttet opp til hvordan vi ser ut og hvor vi er fra. Og det er kanskje noe vi bør bevare. Underlig å møte rasisme pga hudfarge når man aldri har sett det før. Det er forferdelig når alt blir priset høyere fordi du er hvit og at du blir arrestert uten grunn. (Noe jeg og de som har kommet på besøk har opplevd mere en en gang) Men det er jo flott at vi har grupper å idetifisere oss med. Vi er jo flokkdyr vi mennesker.

Skrevet

Definer rasebevisst er du snill.

Skrevet

Pr. definisjon er vel rasist en tilhenger av rasisme, som vel er beskrevet som et menneskesyn/idelogi som bygger på at en rasefordommer, dvs. en rase er en annen rase overlegen.

Rasebevist har jeg kun hørt i forbindelse med div. rasister som prøver å "forsvare" sine meninger med at de ikke er rasister men rasebeviste.

Så jeg kunne godt tenke meg å få vite forskjellen jeg også?

Sier de forresten rsaebevist eller rasebevisst? De to ordene har forskjellig betydning for meg hvertfall....;)

Skrevet

Rsaebevist har jeg aldri hørt om ;-)

Skrevet

Faktisk ikke jeg heller..... Men litt usikker på rasebevist også......;)

Skrevet

mener du om vi er det her i Norge, eller om de svarte Sør Afrikanerne er det? Du vet vel hva som skjer med hvite bønder der?

Vi er også fremmede for noen...og kanskje de også er rasebevisste eller rasister for alt vi vet? Er de analfabeter kan de skylde på uvitenhet.

Det er det få nordmenn som kan skylde på...

Skrevet

Jeg mener at rasebevisst og rasist er i samme kategori, det er helt unødvendig å dra inn folks "rase", farge osv. Hvis jeg bruker det i en eller annen sammenheng er det kun fordi jeg personlig syns det er veldig interessant å ha kontakt med folk fra forskjellige land og kulturer.

Spennende at Sør Afrika skulle nevnes, jeg er så heldig at jeg har blitt kjent med en del mennesker derfra. Merkelig nok er de akkurat som oss. Jeg er glad for at de også ser på meg som person, og ikke som "hvit".

Skrevet

Og det er litt synd igrunn,i og med vi får flere "dumme,brød" som trur george bush er president i norge!!!!!!

Og det kommer diverse og diffuse slike kommentarer til støtt og stadighet fra gokkmokker på tv og div.medier...

Skrevet

Var ment til JAPP...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...